Het oog wil ook wat


25 november 2009 - 706 x bekeken -
Webanalyse, oogfixaties, usability, klikpaden, scannen, KPI's, bannerblindheid, kijkpaden en eyetracking. Een greep uit de onderwerpen die gisteren bij me zijn blijven hangen na de seminar van Colours: "Een steeds betere website".

Met een kleine delegatie van E-sites, te weten @marloesbovee, @_joris en ikzelf (@shoppr), zijn we naar Zaltbommel afgereisd om de presentaties van Johan de Groot en Charlotte van Dael bij te wonen. "Webstatistieken Analyse & KPI’s: orde in de chaos" (Johan) en "Usability onderzoek: oogfixaties en quick wins" (Charlotte) waren de onderwerpen.

Webanalyse
Johan de Groot liet in zijn presentatie zien dat er geen onnodige pizzasessies in de avonduren gepland hoeven te worden om te bepalen of knop X nu linksboven of rechtsonder moet staan. Door na het meten - met bijvoorbeeld Google Analytics - ook de eenvoudige stap te zetten naar het analyseren van de statistieken kun je in een kortere tijd verbeteringen aanbrengen in een website die écht ergens op gebaseerd zijn.

Met de invoering van het jongste product van E-sites - conversieoptimalisatie - hebben wij de stap al gezet om het onderwerp conversieoptimalisatie bij onze klanten bekend te maken. De presentatie van Johan versterkt het gevoel dat dit een heel interessant product is voor al onze klanten, waardoor zij een steeds betere website zullen krijgen!

Klikgedrag en interne zoekmachine
Johan liet zien dat het aan te raden is om bij te houden hoe het klikgedrag van bezoekers op je website is. Dat is niets nieuws, maar het voorbeeld dat hij gaf was wel opmerkelijk. Op de website van Colours zelf doorlopen de meeste bezoekers bijvoorbeeld eerst alle hoofditems, waarna ze vervolgens pas dieper in de website duiken. Een reden hiervoor kan zijn dat de bezoekers Colours nog niet goed kennen, waarop ze hun homepage hebben aangepast.

Ook uit het zoekgedrag op de website zelf - in de interne zoekmachine - kan veel worden opgemaakt. Dit kwam ik zelf recentelijk ook tegen bij een van mijn eigen klanten. Daar werd in een "zoek een vestiging bij u in de buurt"-zoekfunctie veel gezocht op de postcode postcode, waarna er geen resultaten werden getoond. We hebben de zoekfunctie nu aangepast waardoor er altijd resultaten worden getoond. Dit scheelt weer een aantal klikken en zorgt voor minder ergenis bij de bezoekers.

Eyetracking
De presentatie van Charlotte van Dael was heel interessant. Ze had de aandacht van het publiek meteen te pakken toen ze aankondigde dat ze eyetracking onderzoeken had uitgevoerd op de websites van de bezoekers. We hoopten dat ze ook onze eigen website had onderzocht, maar dat zat er helaas niet in.
De uitkomsten van deze onderzoeken waren in haar presentatie verwerkt, waardoor de presentatie heel interactief werd en ze direct een goede manier had om de inzet van eyetracking onderzoek interessant te maken voor de bezoekende bedrijven.

Feitjes en quick wins
Charlotte gaf naast de aantrekkelijke eyetracking onderzoeken ook nog wat resultaten van andere onderzoeken prijs. Zo vertelde ze dat nog steeds 77% van de bezoekers van een website niet scrollt. Slechts een kwart van de bezoekers ziet dus de informatie die buiten de first view valt. Verder verwachten de bezoekers van websites tegenwoordig dat een website binnen 2 seconden geladen moet zijn. Dit is 2 seconden sneller dan de 4 seconden die geaccepteerd werd in 2006. Een ander feitje is dat 25% niet op KAPITALEN klikt, bijvoorbeeld als deze gebruikt worden in de navigatie.

Al met al was het een interresante bijeenkomst waarin eyetracking het meest aantrekkelijke onderwerp was. We gaan zeker de mogelijkheden onderzoeken om dit voor onszelf in te (laten) zetten! Naast de eerder genoemde quick wins en feitjes hebben @marloesbovee, @_joris en ik veel ideeën opgedaan die we zeker in zullen zetten in de komende tijd!

Dit artikel is ook gepubliceerd op timdeijnen.nl

E-sessions Social Media

Door Marloes Bovee

Dinsdag 10 november organiseerden we alweer onze 4e e-sessions, het onderwerp dit keer was Social Media. Het bleek een populair onderwerp te zijn,… - Lees meer

Lees verder