Seminar internetstrategie


2 juni 2010 - 711 x bekeken -

Op 3 februari hebben @marloesbovee en ik (@shoppr) een seminar van NR6 bijgewoond. Het onderwerp van dit seminar was internetstrategie. De 3 sprekers in het Olympisch stadion in Amsterdam, Sonja Loth, Roel van den Berg en Paul Arts, wisten ons zeker te inspireren.

Dit artikel is ook geplaatst op timdeijnen.nl

Social Media
Sonja Loth trapte af met een interactieve presentatie over social media. Met zichtbaar veel plezier vertelde ze ons hoe social media kan worden ingezet om je klanten te bereiken. Met scherpe quotes en interessante statistieken wist ze ons zeker te boeien. Ze gaf ons uiteindelijk 10 do's mee, welke tevens een mooie samenvatting vormden van haar presentatie:

  • Verken het netwerk van je merk. Wie is je doelgroep, wie zijn de beïnvloeders, de fans en wie zijn je ambassadeurs.
  • Begin eenvoudig, begin met luisteren.
  • Formuleer een Social Strategy met duidelijke doelen.
  • Creëer een relevant en interessant 'Social Object' (tool/widget/applicatie/video/content).
  • Wees je bewust van de Social Currency van je merk.
  • Als je zendt via social media, interacteer dan ook.
  • Koester je fans.
  • Benut de sociale platformen waarop je merk, al dan niet officieel, vertegenwoordigd is.
  • Houd rekening met de geldende normen en waarden binnen social media.
  • Stel een social media policy op voor je medewerkers.

Inspiratie
De presentatie van Roel van den Berg was vooral inspirerend te noemen. Daar waar Sonja Loth vooral met praktische tips kwam stak Roel op een ander niveau in. Hij sprak over de groeiende macht van China, het charisma van Obama, omvallende en groeiende merken, het klimaat, Apple en de iPhone, Ahold, Lego, Nivea en Converse. Ook de mooie lijfspreuk van Ahold kwam voorbij: "Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken".

Het feit dat een product, afhankelijk van de behoefte van de consument, totaal anders vermarkt kan worden werd met een mooi voorbeeld duidelijk gemaakt.

  • Een appel kost, verkocht in een kist, circa €0,18.
  • Dezelfde appel kost in een normale supermarkt verpakt per 6 ongeveer €0,49.
  • Een losse appel wordt bij AH to go voor ongeveer €1,00 verkocht.
  • Een kant-en-klare, gesneden appel wordt bij diezelfde AH to go voor een bedrag van €1,49 verkocht.
Alles kwam uiteindelijk samen in een schema, vertaald naar een mooie quote: "At the right moment, the right product through the right distribution channel to meet the needs of the consumer".

Strategie
De presentatie van Paul Arts werd door het drukke verkeer van die dag beperkt tot een wat korter verhaaltje. Hij vertelde hoe de denkwijze en ervaring van Roel van den Berg bij NR6 werd ingezet om, samen met de klant, met een goede aanpak tot een verantwoorde strategie voor het internetkanaal te komen.

De praktijkvoorbeelden werden helaas niet diep behandeld door het tijdsgebrek. Toch was het leuk om te zien dat NR6 op een vergelijkbare wijze omgaat met het opzetten van dergelijke adviezen.

Gemist?
Bekijk de presentaties van de 3 sprekers:

Internet en de verkiezingen

Door Ivo Willekens

In en rondom de verkiezingsperiode neemt het internet een steeds belangrijkere rol in. Kandidaten in binnen en buitenland weten dan ook steeds beter… - Lees meer

Lees verder