Apple's nieuwe iPhone Developer overeenkomst verbiedt Adobe's Flash-to-iPhone compiler

Door E-sites, E-sites
9 april 2010 - 805 x bekeken -

In navolging van Martijn de Visser van Lost Boys wil ik ook even inhaken op Apple's laatste, nogal opmerkelijke, verandering inzake de iPhone Developer overeenkomst. Want waar veel ontwikkelaars enthousiast reageerden toen Adobe aankondigde dat er in CS5 een Flash-to-iPhone compiler meegeleverd zou worden, gooit Apple nu roet in het eten door apps die met dergelijke compilers ontwikkeld zijn, te verbieden.

Voorafgaand aan de release van de iPhone OS 4 SDK zag section 3.3.1 van de iPhone developer overeenkomst er als volgt uit:

3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs.

In de nieuwe versie van de overeenkomst (waar developers akkoord mee moeten gaan alvorens ze de 4.0 SDK beta kunnen downloaden) zegt Apple het volgende:

3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs. Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript as executed by the iPhone OS WebKit engine, and only code written in C, C++, and Objective-C may compile and directly link against the Documented APIs (e.g., Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited).

Je hoeft geen hele grote Engelse taalknobbel te hebben om uit bovenstaande alinea op te maken dat Adobe's compiler weer terug de kast in kan. Die zullen ongetwijfeld erg balen van deze actie. Persoonlijk heb ik nooit ambities gehad om iPhone apps te onwikkelen en een Apple fanboy ben ik ook zeker niet. Maar stel nou dat ik (hypothetisch gezien) dat wel zou zijn, zou ik door dit soort fratsen ook niet bepaald gecharmeerd zijn.

Anderzijds is het (enigszins relativerend) vanuit Apple's perspectief op zich wel logisch dat ze deze verandering doorvoeren. Ze willen simpelweg naar een situatie toewerken waarbij dat de Cocoa Touch API's en de App Store als "de facto" standaard geldt voor mobiele apps. Met als gevolg dat ze feitelijk de touwtjes in handen hebben als het gaat om native iPhone app ontwikkeling.

Toch denk ik dat het, zeker na deze actie van Apple, een stuk interessanter gaat worden om te investeren in de zogenaamde "HTML5 apps" i.p.v. de nogal relatief tijdrovende ontwikkeling van apps middels Objective C.

Voor meer redenen en andere info omtrent de wijziging van section 3.3.1 raad ik je aan het artikel van John Gruber te lezen, deze beste man legt het allemaal haarfijn uit.

Google voegt 'site speed' toe als ranking factor

Door E-sites

Via een tweet van @souders kwam ik (@_boye) er zojuist achter dat Google vanaf heden 'site speed' mee laat tellen als ranking factor. - Lees meer

Lees verder