Behavioral Targeting in de praktijk

Door Arthur Engel, technical director
19 augustus 2010 - 1264 x bekeken -

In eerste instantie had ik het niet eens door, tijdens het zoeken naar informatie over de video mogelijkheden van HTML5 kom ik via Google op een voor mij onbekende amerikaanse site. Tijdens het lezen van het maar matig interessante artikel valt mijn oog op de banner aan de zijkant van het artikel. Dat is op zichzelf al vreemd, de laatste keer dat ik een banner bekeken heb is erg lang geleden. Het lijkt alsof je daar een filter voor opbouwt in je hoofd, hoe meer het knippert, blinkt en danst hoe eerder je hersenen lijken te denken; 'niet interessant', 'skip'.

Advertisers weten dit inmiddels en over de jaren heen is het spelletje veranderd en proberen ze je te lokken door interactie. Bijvoorbeeld door je de mogelijkheid te geven om een dartpijltje te gooien, op een roos te schieten of met een oversized hand een aap omver te meppen. Een andere manier om je aandacht te trekken is het zogenaamde site takeover advertising, waarbij de hele website gebruikt wordt om de boodschap over te brengen.

Maar beide is nu niet het geval, het is een 'normale' banner waar een aantal afbeeldingen van cd's in voorbij komen. De reden dat mijn oog erop valt is omdat de albums die voorbij komen verdacht veel overeenkomsten vertonen met de albums die op mijn bureau liggen. Ik zie Pearl Jam, Foo Fighters en Radiohead voorbij flitsen in de fancy flash slider. Één van de albums had nog toeval kunnen zijn, maar alle drie niet meer. Dan pas valt mijn oog op de naam van de winkel, Free Record Shop, en besef ik dat de inhoud van de betreffende banner bepaald is door mijn zoekgedrag op de website van Free Record Shop een paar dagen eerder die week.

Dàt is Behavioral Targeting. Niet alleen hebben ze succesvol mijn aandacht getrokken, zoals ook geprobeerd werd met de eerder genoemde dartpijltjes, ook zorgen ze ervoor dat ik daadwerkelijk geïnteresseerd ben in de inhoud van de advertentie. De doelgroep van deze specifieke banner is maar één persoon, in dit geval; me. De kans dat ik daadwerkelijk op de banner ga klikken is vele malen groter dan elke andere banner die ik ooit ben tegen gekomen. Het feit dat de overige getoonde content gerelateerd is aan de door mij gezochte producten (albums van bands uit het zelfde genre) vergroot het effect destemeer.

Het idee van Behavioral Targeting is niet nieuw, de term en het idee bestaan al jaren en het wordt op veel plaatsen al lang toegepast. Door de technische en grafische ontwikkelingen van de laatste jaren zijn de toepassingsmogelijkheden echter veel groter geworden. Het gedrag (behavior) van de gebruiker kan op verschillende manieren bepaald worden, in dit geval is het bepaald door de door mij ingetype zoekworden op de website, maar er kan bijvoorbeeld ook gekeken worden welke sites ik bezocht heb, hoe ik daar gekomen ben en op wat voor apparaat ik die informatie bekeken heb.

Deze manier van personalisatie wordt nog eens versterkt door een aantal andere technieken. Contextual advertising bijvoorbeeld. Hierbij wordt de advertentie inhoud aangepast aan de content van de pagina waar je op dat moment bent. Google is een van de eerste die dit toepaste met AdSense. Ben je een artikel op een autosite aan het lezen dan zullen de AdSense advertenties op die zelfde pagina voornamelijk bestaan uit automerken. En een andere techniek die steeds vaker wordt toegepast is Location Targeting, waarbij niet het gedrag van de gebruiker maar zijn locatie de content bepaald. Bijvoorbeeld door advertenties te tonen van bedrijven bij jou uit de buurt. Dat verklaart misschien ook meteen waarom je je concurrent zo vaak tegenkomt op willekeurige websites.

De combinatie van deze verschillende technieken zal steeds bepalender worden in de wereld van online advertising.
Mijn aandacht hebben ze in ieder geval getrokken, for now...

 

Nieuwe E-sites site live

Door Sjoerd van Oosten

Na dagen, weken, maanden hard gewerkt te hebben, is onze nieuwe internetsite live gegaan. - Lees meer

Lees verder