Marketing door nuttig te zijn

Door Marloes Bovee, account director - @marloesbovee
29 oktober 2010 - 715 x bekeken -

Service design en Brand utility zijn de nieuwste buzzwoorden in marketingland. Een nieuwe trend is in opkomst en voor ons, consumenten, is dit de beste trend sinds jaren!

Nieuwe media, draadloos en mobiel internet, gadgets en crossmarketing campagnes hebben ervoor gezorgd dat we zoveel reclameboodschappen hebben gezien dat we er bijna immuun voor zijn geworden. Bovendien is de consument tegenwoordig steeds beter geinformeerd en ook steeds mondiger. Het is daarom voor bedrijven nog belangrijker geworden om hun boodschap niet slechts te zenden naar consumenten, maar om ze juist uit eigen beweging naar zich toe te laten komen.

Brand Utility

Deze nieuwe trend houdt in dat bedrijven waarde toevoegen aan hun merk door nuttig te zijn voor de consument. Een dienst of tool waarmee een merk zichzelf promoot. Uitgangspunt daarbij is altijd de consument: hoe kunnen we het leven makkelijker maken voor de klant? Hierin zien we een verschuiving van marketingbudget van promotie naar service.

Bedrijven lanceren een dienst/product of verlenen een bepaalde service die ervoor zorgt dat een consument eerder voor hun producten kiest. Een mooi voorbeeld hiervan is de Zonneradar van Wieckse, waarmee je een terrassje in de zon kunt vinden. Een ander bekend voorbeeld is de iPhone app van Albert Heijn. Hiermee kun je makkelijk je boodschappenlijstje samenstellen en in de app kun je de route vinden die je in jouw AH moet lopen om alle producten op je lijstje te vinden. Consumenten gebruiken de app uiteraard vooral omdat het boodschappen doen er makkelijker door wordt. Bijkomend voordeel voor Albert Heijn is dat de gebruiker van de app sneller naar een AH zal gaan om boodschappen te doen. Een echte win-win situatie dus.

Runnersworld

E-sites ontwikkelde dit jaar de nieuwe website van Runnersworld, die helemaal is ingericht voor hardlopers. Op de site kunnen zij hun gelopen routes invoeren, trainingsschema's aanmaken en bijhouden, contact zoeken met andere hardlopers en bijvoorbeeld kijken welke andere hardlopers gaan deelnemen aan een bepaald evenement. Deze community is puur ingericht om als service te dienen voor hardlopers en daarmee een uitstekend voorbeeld van een Brand Utility.

Wat kun je doen?

De markt verandert en als merk is het belangrijk om hierin mee te veranderen. Wil je consumenten binden aan je merk dan zul je ze iets moeten bieden. En het liefst iets waarmee hun frustratie minder wordt, waarmee hun dagelijks leven makkelijker of leuker wordt of waardoor ze bij hun bezigheden gestimuleerd worden. Er zijn al veel succesvolle voorbeelden van Brand Utility te vinden. Misschien wordt het tijd om ook eens na te denken hoe je met jouw merk een rol kunt spelen in het dagelijks leven van je (potentiele) klanten...?

Irritantste geluid van Nederland is bekend!

Door Ivo Willekens

De afgelopen weken is Intersafe Groeneveld in samenwerking met E-sites en B-Total op zoek gegaan naar het meest irritante geluid van Nederland. - Lees meer

Lees verder