Eredivisieclubs en social media, deel 1: Twitter

Door Marloes Bovee, account director - @marloesbovee
18 november 2010 - 789 x bekeken -

Bij E-sites houden we van voetbal en hebben we het voorrecht om voor een aantal clubs uit de eredivisie te mogen werken. De laatste tijd krijgen we van veel klanten en ook van deze clubs vragen over social media. Omdat ik van voetbal hou en actief ben op allerlei verschillende social media, ben ik geinteresseerd in de social media activiteiten van de Nederlandse voetbalclubs. In een onderzoek heb ik de activiteiten van verschillende clubs naast elkaar gezet. In dit 1e deel de resultaten over de Twitter activiteiten van de clubs.

Officiële accounts

Het was niet altijd even makkelijk om van alle 18 clubs het officiële Twitterkanaal te vinden. De meeste clubs hebben op de website namelijk geen link opgenomen naar Twitter of hebben de link erg goed verstopt ergens in het nieuwsarchief. Daarnaast bestaan er veel Twitter accounts van supporters of andere onofficiële kanalen. Goed om te zien was dat de meeste clubs wel actief aan de slag zijn met Twitter. Heracles Almelo is de enige club zonder officieel account. Sommige clubs hebben zelfs 2 officiële kanalen. 2 clubs hebben, naast een 'gewoon' account, ook een apart Twitterkanaal voor de jeugdelftallen (Vitesse/AGOVV en FC Groningen). Roda JC heeft een apart kanaal voor alle live tweets tijdens wedstrijden en sc Heerenveen heeft een apart kanaal voor scHeerenveenTV. PSV is de enige club met een Twitterfeed in het Engels voor alle supporters in het buitenland.

Followers

De officiële Twitter accounts van de 18 eredivsieclubs hebben in totaal 30.703 followers. Niet echt veel, als je het mij vraagt. De traditionele top 3 (PSV, Ajax, Feyenoord) heeft de meeste followers, gevolgd door AZ, FC Utrecht, FC Twente, sc Heerenveen en N.E.C. Nijmegen. NAC Breda zit net boven de 1000 followers en de overige clubs hebben er allemaal (veel) minder dan 1000. Wat opvalt is dat NAC Breda eigenlijk de enige club is die zelf ook actief mensen volgt.

Tweets en interactie

De meeste tweets op de kanalen hebben betrekking op het nieuws over de clubs, da's logisch. Daarnaast wordt er ook tijdens wedstrijden veel getweet. Bij sommige clubs is te zien dat er 'iemand' achter de knoppen zit, omdat de tweets af en toe wat persoonlijker zijn (RT @wwwAZnl AZ verwelkomt bij deze oud-speler @juhareini als volger van onze officiële Twitter #finsislastig). Bij andere clubs worden enkel de nieuwsberichten van de website doorgeplaatst.
Ik zei al dat NAC Breda eigenlijk de enige club is die zelf ook haar supporters volgt en NAC is ook de enige die via Twitter interactie zoekt met de volgers. NAC is dan ook de enige club die laat zien dat ze luisteren, in plaats van alleen te zenden.

Hashtags

Hoewel de meeste Tweeps binnen no-time doorhebben dat Twitter (en je bereik op Twitter) afhankelijk is van de hashtags die je gebruikt, zijn er bedroevend weinig clubs die dit goed toepassen. Alleen PSV, AZ, FC Utrecht, FC Twente, NAC Breda, Excelsior en Vitesse gebruiken hashtags in hun tweets. Van deze 6 clubs gebruiken er 4 alleen de hashtag van de eigen club (#psv, #fctwente) en/of de algemene wedstrijdtag die bij alle voetballiefhebbers op Twitter wel bekend is (#psvhee voor PSV-scHeerenveen bijvoorbeeld).
Alleen AZ, NAC Breda en in mindere mate Excelsior gebruiken meerdere hashtags. AZ gebruikt bijvoorbeeld regelmatig de hashtag #praatmee, die door Eredivisie Live in het leven geroepen is om 'mee te praten' over de wedstrijden. NAC Breda heeft een eigen hashtag (#nacpraat) in gebruik genomen, die door veel supporters wordt overgenomen. Excelsior retweet ook regelmatig tweets van anderen, zoals van Eredivisie Live, van supporters of van andere clubs.


Conclusie

Gelukkig zijn veel clubs al actief op Twitter, maar bij veel clubs is het meer een kwestie van 'aanwezig zijn'. Echt sociaal is het bij de meeste clubs nog niet echt. Zonde, want een goede tweet schrijven (met een of meerdere hashtags en een goede link) kost net zo veel tijd als het schrijven van een minder goede. Behalve als alles automatisch wordt doorgeplaatst uiteraard. Daarbij moet ik opmerken dat het twitterbeleid van een club in de meeste gevallen waarschijnlijk afhankelijk is van 1 persoon die probeert om social media een plaatsje te geven in het mediabeleid van de club. Iedere poging daartoe valt natuurlijk alleen maar toe te juichen. Het is nu echter tijd voor de volgende stap. Social media groeit nog altijd en neemt, met de enorme groei van mobiel internet, een steeds belangrijkere plaats in in het dagelijks leven.
Met meer dan 300.000 actieve Twitteraars in Nederland is een aantal van 30.000 'clubvolgers' relatief laag. Zeker gezien het feit dat voetbalsupporters graag laten zien voor welke club ze zijn en er ook alles over willen weten. Aan de clubs dus om deze voetbalsupporters op Twitter te laten weten dat ze er zijn. Dat kan al heel simpel door mensen te gaan volgen, hashtags te gebruiken en het twitterkanaal te promoten via de website.

Cijfers

Onderstaand een overzicht van de accounts die ik heb bekeken voor het onderzoek, met het aantal followers op het moment van het onderzoek.Volg alle eredivisieclubs op Twitter via http://twitter.com/marloesbovee/eredivisie.

Ajax 5097 http://twitter.com/Official_Ajax
PSV 4475 http://twitter.com/PSV_Media
PSV Engels 3489 http://twitter.com/PSV_Eindhoven
Feyenoord 2513 http://twitter.com/FeyenoordNL
AZ 1839 http://twitter.com/wwwAZnl
FC Utrecht 1795 http://twitter.com/fcutrecht
FC Twente 1757 http://twitter.com/fctwente
sc Heerenveen 1652 http://twitter.com/scHeerenveen
N.E.C. Nijmegen 1557 http://twitter.com/NEC_Nijmegen
NAC Breda 1037 http://twitter.com/NACnl
De Graafschap 863 http://twitter.com/degraafschap
VVV Venlo 850 http://twitter.com/vvvvenlo
Willem II 832 http://twitter.com/WillemIITilburg
Roda JC 764 http://twitter.com/rodajckerkrade
Vitesse 637 http://twitter.com/MijnVitesse
sc Heerenveen TV 307 http://twitter.com/scHeerenveenTV
Roda JC Live 297 http://twitter.com/rodajctweets
FC Groningen Jeugd 268 http://twitter.com/fcjeugd
Ado Den Haag 249 http://twitter.com/wwwADODENHAAGnl
Vitesse 216 http://twitter.com/vitesseagovv
FC Groningen TV 117 http://twitter.com/FCGroningenTV
Excelsior 92 http://twitter.com/excelsiorrdam
Heracles Almelo 0  

Marketing door nuttig te zijn

Door Marloes Bovee

Service design en Brand utility zijn de nieuwste buzzwoorden in marketingland. Een nieuwe trend is in opkomst en voor ons, consumenten, is dit de… - Lees meer

Lees verder