Het belang van een internet strategie

Door Rob Peters, partner / CEO - @rob_esites
13 december 2010 - 1034 x bekeken -
Het opbouwen van een goede internet strategie voor onze klanten wordt een steeds belangrijkere activiteit voor E-sites. Het opzetten van een strategie zorgt nou eenmaal dat we niet alleen maar gave dingen gaan ontwikkelen, maar dat deze vooral bijdragen aan de volledige bedrijfsstrategie en hier voldoende over wordt nagedacht.

Strategieën, missies en visies verdwijnen echter snel in de kast nadat ze eenmaal zijn opgezet en vaak zien ze het daglicht niet meer. Om dit te voorkomen kan een strategie goed worden doorgemeten en worden middels een Scorecard traject.


Een dergelijk traject zorgt er voor dat je de internet strategie op 4 perspectieven gaat invullen. Niet alleen de perspectieven klant en website, maar ook de perspectieven financieel en organisatie. Deze 2 perspectieven worden vaak onvoldoende bekeken. Vaak alleen vanuit het oogpunt 'we hebben een budget van X' en 'Pietje gaat het doen', zonder hier daadwerkelijk targets aan te koppelen wat de ROI dient te zijn en binnen welke termijn. Daarnaast wordt er vaak niet gekeken naar wat er écht binnen een organisatie voor nodig is. Mensen en tijd zijn hierbij het meest belangrijk, maar vergeet ook de mate van innovatie niet, het vastleggen van procedures en de benodigde interne middelen en systemen.

 

In het scorecard traject ga je vervolgens per perspectief de succesfactoren vaststellen en per succesfactor al je KPI's benoemen. Duik dus niet direct je Analytics in, maar benoem eerst de KPI's en kijk vervolgens of deze überhaupt al worden doorgemeten in je Analytics en of dat überhaupt mogelijk is. Koppel daarnaast ook je backoffice gegevens (omzet e.d.) en kijk in een later stadium of je dit wellicht kan automatiseren om een dashboard te creëren waarmee je realtime de performance van je internetactiviteiten kan meten.

Naast de gegevens die je middels webanalytics kan meten bestaan er ook nog zachte factoren als de kwaliteit van je content en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Vergeet deze niet ook periodiek door te meten middels bijvoorbeeld 'expert reviews', online enquêtes of nog uitgebreider, middels eyetracking. Daarnaast is techniek van groot belang op je conversie. Onderschat niet wat het effect van laadtijden van pagina's is en browsercompatibiliteit.

Fijn zo'n iPad, maar nu werken mijn Flash componenten niet meer... Kijk naar het gebruik middels je Webanalytics en zorg voor een goede gebruikerservaring voor de verschillende browsers en devices.

Zorg dus voor een cyclus waarin je de scorecard inricht, vervolgens de gegevens analyseert, acties uitvoert ter verbetering en het behalen van je targets en het opnieuw doormeten en analyseren. Op deze manier kijk je niet alleen hoeveel bezoekers je per maand had, maar in hoeverre het project heeft bijgedragen aan het bedrijfsresultaat!


 

note:
E-sites ontwikkelt en implementeert internet strategieën voor haar klanten op basis van de Internet Scorecard 2.0. Meer informatie over het opzetten en effectief doormeten van een internet strategie? Neem contact op met Rob.

Stimorol - Fresh&Clean campagne

Door E-sites

Winnen en wegwezen met het Fresh & Clean event van Stimorol. E-sites ontwikkelde de actiesite. - Lees meer

Lees verder