Facebook voor freedom

Door John van Hulsen, front-end developer - @johnvanhulsen
11 mei 2011 - 762 x bekeken -

5 mei j.l. hebben mensen op bevrijdingsfestivals in 14 verschillende steden graffitikunstwerken gemaakt op de Wall-of-freedom. Een actie opgezet door Cordaid Mensen in Nood waarbij men zich inzette voor wereldwijde vrijheid en waarin ze iedereen de mogelijkheid gaven om visueel met graffiti uit te beelden wat vrijheid voor hem/haar betekent. Het resultaat waren grote doeken vol vrolijk gekleurde werken gemaakt door groot en klein. Een positieve uiting van iets moois. Vrijheid.

Op een festival bereik je veel mensen maar hoe leuk is het voor ons als webmakers om de beleving van de personen die deelgenomen hebben op locatie, thuis, achter de computer voort te zetten?
Erg kortdag, een paar dagen voor 5 mei, lag er een uitgedachte flow voor me en hoefde ik alleen maar te zeggen of het mogelijk was en, zo ja, of ik dit zo snel mogelijk tot uitvoer kon brengen.

Facebook

De vertaalslag van het evenement in de steden en de beleving online is simpel. Mensen die op locatie een graffitiuiting hebben gemaakt maken kans op een nieuwe hippe telefoon. Er zijn foto’s gemaakt van de persoon en zijn of haar creatie en deze foto’s worden geplaatst op de digitale Freedom-wall op Facebook. De foto’s kun je liken (vind ik leuk), en de foto met de meeste likes wint de telefoon.

De techniek die hierbij komt kijken is complexer.
Foto’s van de mensen en hun kunstwerk worden via Flickr geupload en worden live ingeladen in een facebook-app binnen het profiel van Cordaid Mensen in Nood.
De mensen die op locatie meegedaan hebben zoeken in de online applicatie op hun naam of plaats en vinden hun foto, klikken op ‘vind ik leuk’ en er verschijnt een bericht op hun eigen facebook profiel met de foto en de oproep zijn of haar graffiti-uiting te ‘liken’.

Vrienden van de deelnemer/deelneemster zien de foto en kunnen ervoor kiezen om hun vriend of vriendin te steunen en liken de foto ook. Op hun profiel verschijnt de link naar de foto ook waardoor het zich als een olievlek zou verspreid en jouw foto op het prikbord van vrienden van vrienden terechtkomt met de oproep te stemmen.

Uitdaging

Facebook zelf was niet nieuw voor me, daar ben ik als gebruiker dagelijks veel te vinden. Het maken van een applicatie binnen facebook en hier diverse koppelingen mee aanroepen met andere sociale platformen en het inladen van dynamische content hierin was dit wel. Na een paar testjes wisten we de mogelijkheden en zijn we gaan bouwen aan de Freedom-Wall.

De vormgeving van het online gedeelte werd uitgewerkt door Stoobb en binnen E-sites hebben we dit omgezet naar een stuk frond-end binnen facebook.
Tegelijkertijd heeft mijn collega Jory de koppelingen gelegd met Flickr en twitter en de mogelijkheid ontwikkeld waarin je binnen facebook de foto’s op flickr kunt zoeken. Dit alles uiteraard in de stijl van de Freedom-wall.

Het was een race tegen de klok maar ondanks de krappe deadline waren we op tijd klaar om alles te testen en met een goed gevoel op te leveren. 5 mei was het moment daar, de actie zou plaatsvinden in 14 verschillende steden. Het was mooi om de foto’s binnen te zien druppelen binnen de applicatie. De navigatie vulde zich met vele pagina’s en inmiddels is er met ongeveer 600 foto’s die gezamenlijk ruim 550 likes opleverde een vrolijk schouwspel aan graffitikleuren en vrolijke mensen te zien.

Al met al was het een mooi project om aan te werken. Dagelijks leer je nieuwe dingen, Apps binnen Facebook waren nieuw voor ons maar de uitdaging bleek erg leuk te zijn.

De actie loopt tot 15 mei, tot die tijd kun je nog foto’s liken en mensen aan de telefoon helpen.

Bekijk het online

profiel Cordaid: http://www.facebook.com/CordaidMenseninNood
Facebook app: http://apps.facebook.com/cordaid-helpt/

Sneakers.nl webshop en corporate site gelanceerd

Door E-sites

De website + shop van Sneakers is live - Lees meer

Lees verder