Gamification: marketing wordt kinderspel


13 mei 2011 - 1423 x bekeken -

Gamification is het actief maken van een spelmechanisme binnen een niet-spelgerelateerde toepassing, met name binnen consument georiënteerde web- en mobiele toepassingen. Doel van gamification is het aanmoedigen/stimuleren van gewenst gedrag door dit te belonen. Dat kan op veel verschillende manieren, de techniek maakt het voor consumenten aantrekkelijker om doorgaans saaie klusjes (enquête invullen, websites lezen, etc.) toch uit te voeren. Een legio aan voorbeelden die de revue passeren na een goede zoekactie. Van Nike+ die de grootste hardloopcommunity ter wereld hebben ge-gamified door het competitie element overal terug te laten komen, tot de welbekende badges van location based services zoals Foursquare en Gowalla. Een ander voorbeeld is de LinkedIn concurrent BranchOut die je 'zakelijk netwerk' de privé sfeer intrekt op Facebook, en je daar probeert te verleiden tot allerlei acties om badges te winnen.

Dit game-element wordt niet alleen gebruikt om een spel van het leven te maken, maar kan ook worden ingezet om problemen op te lossen. Game-designer Jane McGonigal heeft al haar ervaringen die ze heeft opgedaan in het ontwerpen van games én haar gedachten hierover gepubliceerd in haar boek Reality is Broken. De tijd dat gamen wordt gebruikt als een soort vlucht uit de realiteit is voorbij, stelt zij. Gamen wordt namelijk steeds belangrijker en meer een sociaal aspect in ons leven. De parallel tussen leven en gamen wordt door McGonigal benadrukt door vier overeenkomstige elementen; een bevredigende bezigheid, kans op succes, verbinding met anderen en onderdeel uitmaken van een groter geheel.
Onderstaande TED talk van McGonigal geeft een mooi kijkje in de toekomst van gamification en aan de hand van relevante voorbeelden maakt zij haar visie op dit onderwerp kenbaar. Kortom, een aanrader:

Ook de grote onderzoekbureaus voorspellen de game-integratie een gouden toekomst, en vergelijken deze nieuwe ontwikkeling zelfs met Facbook en eBay. Vanzelfsprekend is deze nieuwe online marketingtool een populair gespreksonderwerp aan onze lunchtafel. Binnen E-sites worden de mogelijkheden daarom grondig onderzocht en aangezien iedereen hier wel van een spelletje houdt kwamen we tijdens een vrijdagmiddagbiertje op genoeg ideeën. Vooral de badge-ification van acties werd creatief ingevuld! Zo kun je de kennissessie-badge halen als je een kennissessie hebt gegeven, of een beren-op-de-weg badge als je continu beren op de weg ziet (kan zowel positief als negatief opgevat worden).. :)

   

Lees op Marketingfacts een uitgebreid artikel met extra uitleg, voorbeelden en de nodige kritiek op dit onderwerp. Oordeel zelf of we dit spelelement in alles terug moeten vinden of dat deze nieuwste trend weer over zou moeten waaien. Voorlopig heb ik in ieder geval de blogpost-badge (hieronder) verdiend met het plaatsen van dit bericht! #gamified

Facebook voor freedom

Door John van Hulsen

Met een actie op een festival bereik je veel mensen maar hoe leuk is het voor ons als webmakers om de beleving van de personen die deelgenomen hebben… - Lees meer

Lees verder