Het nieuwe winkelen met Magento Enterprise


4 augustus 2011 - 1271 x bekeken -

Wanneer de stap naar online eindelijk gemaakt is en de retailer in kwestie zijn website serieus neemt, zijn er meerdere mogelijkheden om dit succesvol te laten verlopen. Allereerst zal de detaillist moeten begrijpen dat er een nieuwe winkel wordt geopend, alleen dit keer een digitale en geen fysieke. Zodra dat besef is doorgesijpeld kan er eigenlijk pas echt wat gebeuren. Als retailers begrijpen dat de potentie van internet misschien wel even groot is als die van een A-locatie in de winkelstraat zal er ook pas echt geïnvesteerd kunnen worden in serieuze tools om deze nieuwe digitale winkel winstgevend te maken.


Magento for dummies

Hoe dan? Daar wil ik graag verder op ingaan. Sinds enige tijd is E-sites namelijk Magento Silver Solution Partner, waarmee we ons richten op het ontwikkelen en implementeren van de Enterprise Edition van Magento. Door aangesloten te zijn biedt de organisatie ons ondersteuning in de vorm van trainingen en support.

Erg leuk allemaal, maar hoe werkt dat dan? Magento is een open source systeem dat het mogelijk maakt om snel en gemakkelijk professionele webshops op te zetten. Door allerlei slimme functies en de hoge kwaliteit van het pakket is Magento in een korte periode zeer populair geworden. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de verschuiving van offline naar online retail. Juist kleinere zelfstandigen kunnen met Magento relatief snel een webshop opzetten en zo hun afzetmarkt vergroten. Binnen het systeem zit de functionaliteit van een multistore-client, waarmee shop-installaties gedeeld kunnen worden tussen verschillende domeinen om meerdere webshops te onderhouden.

Het klinkt zeer eenvoudig, en dat is het in principe ook, maar toch moeten we rekening houden met een aantal zaken. Bij een implementatie van Magento is het raadzaam om het systeem leidend te laten zijn, en vanwege de complexe code die achter Magento schuilgaat is er een speciaal hostingplatform voor nodig. De grote voordelen zoals uitbreidbaarheid, flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid maken het een zwaar systeem, als het hostingpakket hier niet specifiek voor wordt ingericht zal de site over het algemeen zeer traag laden. De Enterprise edition is, als upgrade van de Community edition, al veel beter geoptimaliseerd voor snelheid, bevat veel methodes voor klantenbinding en bevat een uitgebreid log- en rechtensysteem voor gebruikers. Hieronder wat voordelen van Magento Enterprise in verhouding tot de Community versie:

- Klanten loyaliteit verhogen; klanten worden verleid meer producten te kopen in de webshop, door opties als ‘private sales’, ‘rich merchandise suite’ en ‘rewards points’. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om klanten email-notificaties te sturen en door email-marketing je klantenbinding te verhogen.

- Performance = key; de zoekmachine vriendelijke opbouw van je webshop is verbazingwekkend, volledig geoptimaliseerd voor snelheid om hoger geranked te worden in Google. Uiteindelijk draagt de snelheid van de webshop ontzettend bij aan de conversie!

- Rechten en logsysteem; de Enterprise edition van Magento heeft een uitgebreid rechtensysteem, dit maakt het eenvoudig om bij te houden wie welke wijzigingen heeft doorgevoerd op de webshop, uiteraard onderverdeeld in de verschillende webshops die gekoppeld zijn.

- Storecredits; een fantastische manier om klanten terug te laten komen door het standaard loyaliteitsprogramma dat de Enterprise edition biedt.

Korte introvideo Magento Enterprise:


Retailers die ervoor kiezen een relevante relatie op te bouwen met hun klantenkring kunnen met Magento Enterprise heel ver komen, waardoor hun bestaansrecht wat ons betreft gewaarborgd blijft. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en ieder E-commerce platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Echter, wat Magento Enterprise biedt is een behoorlijk vergulde weg naar een goed converterende en klantvriendelijke webshop.

Broodnodige achtergrondinformatie voor retailers

De verschuiving van offline naar online blijft doorstomen, waarmee niet gezegd is dat offline geen toegevoegde waarde meer kan hebben. In deze zeer interessante presentatie van Laurens van den Oever (volledig gestoeld op harde cijfers) blijkt juist dat de groep retailers die zowel online als offline te vinden zijn het meest groeien. Hij onderscheid drie verschillende groepen, degene die alleen online te vinden zijn, winkels die off- en online aanwezig zijn en de traditionele ‘alleen offline’ winkels. Voor iedere retailer een absolute must see.
Voor meer achtergrondinformatie en een scherpe visie op online retailen is het boek ‘Het nieuwe winkelen’ van Cor Molenaar ook een aanrader. Hierin verklaart de auteur de reden van de verschuiving, en onderbouwt dit met de historie van ons winkelgedrag én een vooruitblik op wat er nog komen gaat.

Android avonturen van een Apple fan boy

Door Sjoerd van Oosten

Sinds een aantal weken heb ik mijn iPhone verruild voor een Google Nexus S. Voor mensen uit mijn omgeving was dit een shock… - Lees meer

Lees verder