Flash, de 2Pac van het www

Door Bas van Kuijck, mobile developer - @basvankuijck
13 oktober 2011 - 2173 x bekeken -

Flash wordt de laatste tijd steeds meer en meer 'vervangen' door voornamelijk javascript oplossingen. Een logisch gevolg op het ontbreken van een flashplayer op de bekende iOS devices en de verbeterde javascript engines binnenin de browsers.
Velen claimen dus ook dat flash dood is of dood zal gaan.
Voor simpele webtoepassingen hebben ze wellicht gelijk. Maar laat javascript en HTML de imagesliders en eenvoudige overgangseffecten "op zich nemen". Dan kan flash zich meer richten op het "echte" werk en deze "dit-kon-al-vanaf-actionscript-1" toepassingen achter zich laten ;)

Adobe was voor de publieke lancering van Flashplayer 11 al geruime tijd bezig met de opvolger van Flashplayer 10, codenaam "Mohehill", waarvan 2D en 3D GPU hardware acceleratie een van de grote speerpunten is.
Say what?! Nou, voorheen werd het plaatsen / animeren van grafische (2d en 3d) elementen gedaan door de CPU (processor). Maar met de nieuwe flashplayer versie is het mogelijk om de grafische kaart (GPU) dit rekenwerk te laten doen. Waarvoor deze dus eigenlijk ook bedoeld is.
Bekijk hier een lijst met een aantal nieuwe toepassingen binnenin fp11

Voornamelijk voor de spelontwikkelaars onder ons is dit positief. Flash is in de afgelopen jaren al een uitstekende tool geweest om (web)spellen mee te maken. Dus een logisch vervolg is het gamen op een iPhone, iPad of android toestel via diezelfde technologie.
Waardoor bijvoorbeeld ook Rovio flash gaat gebruiken om "nieuwe" versies van Angry Birds te ontwikkelen. Klikkerdeklik.

Daarnaast is Adobe zich ook meer op Adobe AIR gaan richten. AIR wordt gebruikt om rich internet applications te ontwikkelen in Actionscript 3 met een eigen SDK.
Waar in de eerste versies van AIR het enkel nog mogelijk was om desktop applicaties voor windows, osx en linux te maken (vanuit 1 'codebase'). Zijn ze nu op een niveau dat je 'n applicatie kan maken welke op zowel je pc, mac, iPad, android device, iPhone, blackberry, tv, etc kan laten draaien. ZONDER zo'n device te hacken of vreemde software te installeren.
En ook hier maakt AIR3 gebruik van de vernieuwde mogelijkheden binnenin flashplayer11.

Buiten een aanzienlijke verbetering in snelheid en performance zijn dit de meest toegejuigde nieuwe features binnenin de AIR3 API:

  • Native extensions libraries. Voor AIR3 was het enkel mogelijk om gebruik te maken van de mogelijkheden die flash en AIR de developer bood. Nu is het ook mogelijk om stukjes native code te schrijven welke door je android of iOS app gebruikt worden. Denk  hierbij bijvoorbeeld aan een flash game welke push notificaties kan sturen. Of een flash applicatie waarbij je in-store-purchases kan doen. Wat mij betreft: "The best of both worlds"

  • Hardware-accelerated video. Video's afspelen en gebruik maken van de hardware binnenin de device om de video gestroomlijnd te tonen.

  • Background audio playback. Geluid blijven afspelen terwijl je de app "sluit".

Hier de gehele lijst.


Wellicht klinkt dit allemaal te technisch, dus wat "kleine" visuele ondersteuning:
Hierbij 3 flash versies naast elkaar gelegd en 'gekeken' naar het aantal frames per seconde (FPS):

Om de kracht van de vernieuwde flash "engine" te tonen, hebben ze een game engine (unreal 3) geport naar flash / stage 3d:
(deze demo wordt dus in de browser afgespeeld en vereist naast een flashplayer plugin geen additionele toevoegingen)

Laat HTML5 en JavaScript maar eens een dergelijk trucje doen ;)

En nog eentje om het af te leren:
Gemaakt door Adobe zelf om hun nieuwe engine te "promoten"

(Houdt bovenstaande even in je achterhoofd en bekijk een van de eerste flash website uit 1997, flink wat vooruitgang niet?)

Uiteraard zijn dergelijke toepassingen enkel bedoeld om de verbeterde performance van de flashplayer te tonen. Dit zal uiteraard niet snel op 'normale' websites getoond worden.
Maar dit is ook precies waar Adobe van af wil gaan wijken. Adobe is met flash zich meer en meer gaan richten op andere devices (denk aan tv's en tablets).

Is Flash nu werkelijk dood of is dit enkel HTML5 propaganda?
Gedeeltelijk... Zoals ik al eerder aangaf, wordt Flash nauwelijks meer gebruikt voor de kleinere site elementen. Maar juist meer voor (compleet) losstaande oplossingen.
Bijvoorbeeld de Dr Sticker - Sticker ontwerp module of de ixxi - maak je eigen ixxi module. Hierin blijft flash natuurlijk een ideale oplossing.
En daarnaast de flash videoplayers die nog steeds veelvuldig ingezet worden. En waar HTML5 video oplossingen juist als fallback gebruikt worden, in plaats van andersom.
Uiteraard heeft Flash flink wat terrein verloren. Alleen ik denk dat , door de focus van Adobe op (mobiele) applicaties), Flash wellicht groter gaat worden dan in het "ouderwetse" website tijdperk.

Houdt het E-sites naked blog in de gaten voor experimenten met de verbeterde flash engine en AIR3 applicaties

Van Tilburg online is vernieuwd!

Door E-sites

De webshop van modewinkel Van Tilburg is vernieuwd met een fris redesign - Lees meer

Lees verder