Hoe bouw je een iPad app in 1 sprint? Zo dus!

Door Sjoerd van Oosten, partner / creative director - @sjoerdvanoosten
29 januari 2012 - 1696 x bekeken - Categorieën: Kennis

Soms is er tussen twee sprints en projecten ineens wat ruimte in de planning om iets cools te bouwen. Bij Bas, Ruud en Tirza was dit een aantal weken geleden het geval. Tussen de projecten was er ineens een klein gaatje, van ongeveer twee weken. Met scrum leerden we al dat het mogelijk is om in een relatief korte tijd een werkende site/applicatie op te zetten. Daarom ontstond al snel het idee om een app in 1 sprint te bouwen. In twee weken van niets naar een compleet functionerende baby iPad app, die aangemeld is bij Apple. 

Al langer speelde bij E-sites het idee om zelf een babyapp of kleuterapp te ontwikkelen. In de app-store zijn er al verscheidenen te vinden, echter vaak niet in de native taal of slecht uitgewerkt. Daarnaast zijn deze baby-apps ook weinig leerzaam. Aangezien de laatste jaren het aantal E-sites kiddo's sterk is toegenomen hebben we ook een groot testplatform tot onze beschikking. Naast dat het cool is om iets voor je kinderen te bouwen, wilden we ook eens onderzoeken of we de vindbaarheid in Appstore kunnen optimaliseren en extra ervaring kunnen opdoen met in-app-purchases. 

Hier de dag tot dag weergave van de ontwikkeling van de 'Dierenwereld App'. 

DAG1: Maandag / Brainstorm
 

Op maandag zijn we gaan brainstormen: we wisten dat we een baby-app gingen maken, maar de kaders waren nog niet duidelijk. Wat we wel wisten is dat de app leerzaam en leuk moest zijn en er links gelegd moesten worden, Al snel kwamen we op dieren uit. Baby's en kinderen zijn veel met dieren bezig, het is erg herkenbaar. De dieren moeten gegroepeerd worden weergegeven. We willen een wereld creëren waarbij ze in een eigen habitat worden gepresenteerd. Okee : het wordt dus een dierenwereld.

Eisen en wensen

* Meertalig, in eerste instantie NL, EN, DE, FR en ES
* Kleurrijk
* Moet geluid bevatten
* Leerzaam
* Het moet niet vervelen.
* Moet getest zijn door de doelgroep
* Voor iPad
* Deels gratis, deels betaald

Definition of done

In een scrum project wordt over de verschillende userstories een Definition of Done bepaald. De definition of done voor dit project is simpel: een kind van 12 maanden moet er mee kunnen werken en er veel plezier aan beleven. Ouders moeten het vertrouwen hebben dat het een zinvolle app is.

Okee, brainstorm gelukt. Over naar de backlog. Op de backlog zetten we de belangrijkste functionaliteit onder elkaar, met een urenschatting zodat we naar een werkbaar eindresultaat gaan toewerken.

Let's go! Ruud gaat aan de slag met een concept ontwerp en Bas met een draaibare wereldbol in iOS. Tirza gaat op zoek naar passende content.

DAG2: Dinsdag / Concept en prototyping
 

 's ochtends even een kleine meeting om het eerste concept door te nemen. In 1x goed! Bruut Ruud!

Het concept is weggezet. Bas werkt de techniek voor de draaiende wereldbol verder uit en meld E-sites aan om later in-app purchases te kunnen doen (misschien kunnen we er nog iets aan verdienen :)

Eerste prototype draaischijf met 6 hotspots (die later weggegooid kon worden)

DAG3: Woensdag / Techniek + Content
 

We beginnen de dag weer met een korte meeting om de status door te nemen. Het begint al vorm te krijgen - de concept wereld is in de demo-app geplaatst. Snel komen we tot de conclusie dat de draai beweging te lastig zal worden voor een baby om op die manier een wereld te selecteren. ook is het lastig om aan te duiden welke wereld geselecteerd is. Het moet simpeler, met een swipe beweging. Oplossing : de wereld naar beneden plaatsen zodat alleen de geselecteerde habitat in beeld is. Juist! 3u werk de prullenbak in.

Tirza is ingevlogen om ongeveer 300 dierenafbeeldingen op te zoeken in de Creative Commons lib van Flickr van 60 verschillende dieren. Wat ze nog niet wist, was dat ze ook allemaal vrijstaand gemaakt moesten worden :) Ook zijn er 60 verschillende dierengeluiden verzameld. Weet jij welk geluid een zeester maakt? Tirza wel.

Aan het einde van de dag klaar zijn we klaar voor de eerste pilot. Sol onze zoon van 14 maanden ( geen ervaren iPad gebruiker), moet de eerste iPad test gaan uitvoeren. Aangezien zijn aandachtscurve op ongeveer 30 seconden staat, is de test dan ook meer dan geslaagd als blijkt dat hij er meer dan 30 seconden aandacht voor heeft.

Kritische testgebruiker Sol neemt de app flink onder handen. Mission Succeeded!

DAG 4: Bouwen

Vandaag is het stampen! De boerderij habitat is uitgewerkt maar de andere habitats moeten nog ontworpen worden. Ook zijn er woorden 'ingekocht' en gekoppeld aan de dieren. Door middel van https://acapela-box.com zijn we in staat om voor 10 verschillende talen de 60 dieren uit te laten spreken en te downloaden. 

Ivm vindbaarheid in Google zijn er 2 domeinen geregistreerd. www.dierenwereldapp.nl en www.animalworld.com. Op deze domeinen komen een Nederlands- en engelstalige site draaien waarop screenshots van de app staan. Daarnaast worden deze pagina's SEO-verantwoord ingericht om uiteindelijk meer conversie te creëren naar de pagina in iTunes. Sjoerd maakt een eerste wireframe van deze pagina.

 

+ Vanavond de 2e gebruikerstest. N'Dea heeft met haar 23 maanden de leeftijd dat ze alles oppikt als een spons. Het woord "Ezel" wordt dan ook zonder moeite nagesproken waarna ezelgebalk volgt... Go N'Dea!

DAG 05: Vrijdag / Time-out    

 

Grootse plannen, maar door de tussenkomst van andere klussen is er vandaag weinig aan de app ontwikkeld...

DAG 06 : Maandag / Week II
 

… Maar gelukkig heeft Ruud in het weekend de verloren tijd ingehaald en de verschillende werelden verder vormgegeven. 's ochtends hebben we overleg en bepalen de 2do's voor de komende dagen. Doelstelling : woensdag einde dag testklaar

DAG 07 : Dinsdag / Week II / Samenvoegen


Vandaag zijn de nieuwe designs toegepast in de app en wordt het betalingsplatform verder geactiveerd en getest. 



DAG 08 : Woensdag / Marketing / Design

 

Om meer verkeer naar de app te krijgen, moet je niet alleen in de appstore gevonden worden, maar ook in zoekmachines. Het eerste concept wireframe van de marketingsite wordt vertaald naar een grafisch ontwerp. Bedoeling is om 1 pagina op te zetten per taal, die SEO-technisch goed ingericht is.

De app wordt verder afgerond en is klaar voor de laatste test!

Nu nog teksten schrijven voor de appstore en vervolgens de app indienen. Het is even afwachten hoe lang het gaat duren voordat hij wordt goedgekeurd, onze laatste eigen e-mag app duurde drie dagen, dus wie weet is hij vrijdag wel al beschikbaar?



Dag 09 : Marketing / Frontend

Het design van de marketingsite is klaar. John helpt mee om de frontend en backend verder uit te werken en de sites test-klaar te maken. Internationale FB-vrienden zijn om hulp gevraagd om de Google Translate teksten te verbeteren.


+ Dan hebben ook meteen maar een aparte facebook-pagina ter promotie opgezet :)

Dag 10: Finali$e

De app is nog niet goedgekeurd, maar hey, dat kan in het weekend ook gebeuren? De marketingsite is getest klaar en te bereiken op www.dierenwereldapp.nl en www.animalworldapp.com. Voor nu is het nog even wachten totdat de app wordt goedgekeurd in de appstore.

Aangezien dit ook een soort scrumproject is, mogen we het feestje zeker niet vergeten :) Op vrijdag trekken we dus een biertje open!

Is het mogelijk om in 1 sprint (2 weken) een app te bouwen? Ja! Als je als team dicht op elkaar zit en met scrum werkt is het mogelijk om in zeer korte tijd een volledig werkende app te maken. Wat belangrijk is is dat je duidelijke doelen stelt, je realiseert dat je een backlog hebt en extra functionaliteit ervoor zorgt dat andere functionaliteit in mindere mate uitgewerkt kan worden.

***UPDATES ****

30-01-12 : De app is maandagochtend 04:40 goedgekeurd en te downloaden in de app-store!
31-01-12 : De app met wat kleine bugfixes, inclusief iPhone versie, is ingediend in de app-store
31-01-12 : Bijna 1000 downloads op de eerste dag.
06-02-12 : De nieuwe versie is te beschikbaar in de appstore 
07-03-12 : Nieuwere versie. We hebben een A/B test ingebouwd met aangepast startscherm om te zien welke versie meer conversie oplevert. Daarnaast hebben we achtergrondmuziek toegevoegd en worden de woorden uitgeschreven.
 

Mobiele data uitwisseling, het optimaliseren waard!

Door E-sites

De markt voor mobiele applicaties groeit sterk. Voor de klanten van E-sites worden ook steeds vaker mobiele applicaties ontwikkeld… - Lees meer

Lees verder