MARCOM12 #komdelen

Door Wendy de Kort, marketing & communicatie - @wendydekort
14 juni 2012 - 1498 x bekeken - Categorie├źn: Kennis

Ruim 3800 bezoekers zijn er gisteren afgekomen op de eerste dag van MARCOM12, het jaarlijkse marketing en communicatie event in de RAI in Amsterdam. Dat dit er overduidelijk wat veel waren voor de organisatie, werd collega Marloes en mij al snel duidelijk. Lange rijen, een a-synchroon programma en overvolle zalen waren het gevolg. Misschien ook te wijten aan de drukte, bleek het helaas onmogelijk om door het mobiele netwerk heen te komen om foto’s en ontwikkelingen te sharen. Beetje jammer wel, voor een event met het thema: #komdelen

Goed. Uitgemopperd nu! Ik kwam voor de inhoud. En dus blik ik graag even terug op de sessies.

Wees relevant
Toen ik op de terugweg in de trein mijn notitieboekje er nog eens op nasloeg, ontdekte ik een rode lijn: wees relevant! Logisch toch? Denk je misschien. Maar de manier van communiceren is in vergelijking met een aantal jaren geleden behoorlijk veranderd. Vandaag de dag is de consument minder gevoelig voor eenzijdige communicatie zoals reclame. Mensen willen niet blootgesteld worden aan marketingboodschappen waar ze zelf niet om gevraagd hebben. De moderne klant wil de regie en zelf bepalen hoe, wanneer en met wie hij communiceert. Hoe gaan we hier mee om? Een interessante uitdaging voor M&C professionals anno nu.

Brand publishers; de nieuwe regels voor PR (Lewis PR)
Ook de PR wereld kent nieuwe spelregels. Iedereen kan nu op ieder moment en overal content publiceren. Hoe zorg je er nou voor dat jouw boodschap wordt gefilterd uit de enorme brei aan informatie die online is ontstaan? Juist ja, door relevant te zijn. Ga op zoek naar je awesomeness! Zorg voor een verhaal dat wel gehoord móet worden. En ga de dialoog aan met je doelgroep, draag je awesomeness uit van binnen naar buiten (interne storytellers zijn belangrijk!), zorg dat jouw content gevonden wordt door SEO te integreren en werk samen met online beïnvloeders.

Een sterk merk werkt! (ARA communicatie)
Het is wetenschappelijk bewezen door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC); hoe meer je werkt aan je merk, hoe meer winst je maakt. Aan de hand van een aantal punten, de 10 C’s, kun je beoordelen of jouw merk sterk is. Een sterk merk dient bijvoorbeeld een helder ideaal na te streven (doel & visie). En een sterk merk is verankerd in de hele organisatie. Meer in algemene zin is het voor een merk belangrijk om volhardend (een sterk merk is merkbaar), consistent en consequent te zijn. Lees alle tien C’s terug in het artikel 'De 10 ijkpunten van een sterk merk'.

Going hardcore (Lemz)
De Nederlandse reclameman Mark Woerde deed een grootschalig onderzoek naar zingeving en merken. En wat blijkt? We zijn het meest gelukkig als we anderen helpen. Merken die hun marketingkracht aanwenden om samen met de consument echte problemen uit de wereld te helpen scoren! Want ze spelen in op iets dat voor ons mensen heel relevant is. Namelijk de fundamentele, groeiende en grote behoefte aan een zinnig leven.

Waarom social media faalt (Ministry of World Domination)
Een bekende van E-sites, omdat hij ook wel eens gesproken heeft op één van onze e-sessions, is Polle de Maagt. Hij stelt dat we in de afgelopen jaren nog geen steek verder zijn gekomen als het gaat om het integreren van social media binnen organisaties. En als het merken al lukt, blijft het vaak beperkt tot de buitenste schil van een organisatie. Polle heeft ervaring opgedaan bij merken als KLM, Accenture en Nike. En legt de oplossing bij de magie van snoeihard falen. Zijn tips: probeer uit wat het beste werkt, test verschillende versies, lanceer als beta en geef je organisatie de kans om te leren.

Experience maakt het verschil in e-commerce (Adobe)
Ook Adobe speelt in op deze ontwikkeling binnen de marketing en communicatie om gericht en persoonlijk te communiceren. Met Adobe Digital Marketing Suite is het mogelijk om je website realtime te personaliseren, door relevante content weer te geven. Content die aansluit bij de vraag en de wens van de bezoeker. Hierdoor lever je klanten een optimale gebruikerservaring. En uiteraard zorgt dat voor meer succes.

Catching the Millennials (Square Melon)
The millennials, generatie Y. Eigenzinnige en mondige consumenten die hun eigen koers bepalen. Jongeren bekijken een merk vanuit hun eigen perspectief: wat beteken jij voor mij? En dus ook bij deze groep blijkt relevantie op te gaan als een belangrijk ‘touchpoint’. Generatie Y blijkt ook gevoelig voor authenticiteit, eco, geven, deelbaarheid, personalisatie (customizen), spel (fun), samenwerken (tweezijdigheid merk en consument) en uitdaging. Activatie op een aantal van deze ‘touchpoints’ is cruciaal om als merk succesvol te zijn.

Doe er iets mee binnen 48 uur!
De mooiste tip om mee af te sluiten is er eentje die we kregen van Polle. Hij adviseerde ons iets te doen met de tips, trends en ideeën, binnen 48 uur! Want alle acties die je onderneemt brengt je een stukje verder in het ‘connected-raken’ met je doelgroep. Doe je dat niet, dan is het verloren tijd geweest. Van jezelf. Maar ook van alle sprekers op het event.

Natuurlijk ben ik nu benieuwd of dit artikel jou iets relevants heeft geboden. Ben je ook naar MARCOM12 geweest? En heb je deze of andere sessies bezocht? Ik ben benieuwd naar jouw inspiratie. Let’s share!

DPC 12 - dag 2

Door Sjoerd Maessen

Dag 2, een verslag van de Dutch PHP Conference 2012. - Lees meer

Lees verder