Sifteo "Intelligent Play"

Door Bas van Kuijck, mobile developer - @basvankuijck
11 juli 2012 - 1598 x bekeken - Categorieën: Innovatie

Sifteo, waar volgens de makers de "klassieke spelletjes de huidige technologie ontmoet".

Veelbelovende praatjes, maar ik snap wel waarom dit Amerikaanse bedrijf een handjevol awards heeft gewonnen. Gaming is namelijk een bron van inkomsten voor een hoop bedrijven. Waardoor innovatie belangrijk is en blijft. (Destijds) revolutionaire toepassingen als de Wii, PlayStation Move of Kinect zijn hier een goed voorbeeld van. En hoewel Sifteo niet het budget of marketingkanaal heeft van Nintendo, Sony of Microsoft, heeftt Sifteo toch wat gemeen met deze grootmachten; een nieuwe manier van gamen.
Nu speelt het spel op een Wii, PlayStation of Xbox zich uiteraard af op je tv, dus de vergelijking met Sifteo houdt hier ook gelijk op. Maar de innovatieve manier van besturing maakt het toch vernieuwend.


Het Sifteo systeem

Je hebt 3 kleine schermpjes (genaamd cubes) welke uit te breiden zijn tot maximaal 6. Elke cube heeft een 8bit lcd scherm van 256 x 256 pixels. Wat niet echt heel vooruitstrevend is, maar okay. Deze draadloze cubes zijn voorzien van een aantal interne sensoren waardoor de blokjes zelf zowel de controller als het beeldscherm 'zijn'. "Okay, kleine schermpjes met een aantal sensoren", hoor ik je denken, "mijn iPhone doet dat beter!". Zeker! Alleen het mooie van deze cubes, is dat ze onderling met elkaar communiceren. Door de cubes in te drukken, kantelen, draaien, schudden of omdraaien bestuur je 'het geheel'. Het enige wat je nodig hebt is een pc of mac en de sifteo cubes.

Een kleine USB-dongel wordt gebruikt om signalen te ontvangen van de cubes en ook weer signalen te versturen naar diezelfde cubes. Wat ik persoonlijk wel als een nadeel zie. Je kan deze cubes dus niet gebruiken zonder dat je een laptop of iets dergelijks bij de hand hebt waarop de Siftrunner software is geïnstalleerd. De reikwijdte van het signaal is ongeveer 5 meter, dus ze hoeven niet direct naast de pc of mac gelegd worden, maar toch.

Development

Genoeg gejibber-jabber, tijd voor een voorbeeldje:

Ik heb hier in het kort een opzetje gemaakt van de mogelijkheden van deze cubes.
In deze korte demonstratie zie (en hoor) je:

  • Indrukken van de cubes
  • Geluidseffecten
  • 'Neighboring'
  • 'Flipping'

De games (of apps) die je op dit systeem kan zetten, zijn uiteraard ook zelf te ontwikkelen. De applicaties worden ontwikkeld in C# (uitgesproken als C sharp). C# is het antwoord van Microsoft op Sun's JAVA. Het lijkt sterk op JAVA en dus ook op ActionScript3. Dat maakte de instap voor een C# beginner relatief eenvoudig. Gelukkig is de API van Sifteo goed gedocumenteerd en er zwerven hier-en-daar wat aardige voorbeelden rond om mee te beginnen. Na het installeren van een berg aan software (Siftrunner, Mono, Sifteo SDK, MonoDevelop, .NET framework 4.0 en GTK# for .NET) kun je al snel aan de slag in MonoDevelop met het inladen van sprites en afvangen van verschillende 'gestures' om je eerste Sifteo app te ontwikkelen.

Toepassingen

De nadruk van dit systeem ligt toch meer op gaming. Alleen al hun slogan "Intelligent play" en de 'overvloed' aan games in hun store versterkt dit. Je ziet ook dat ze zich specifiek segmenteren op de jongere doelgroep (6 - 12 jaar). Een aantal veel terugkerende toepassingen / spelletjes zijn:

  • Rekenen
  • Taal
  • Oriëntatie

Een sterk educatieve lading. Waardoor het in verschillende velden prima is in te zetten om kinderen op een leuke manier dingen te leren.

De Sifteo is voor $149 (~ € 121) te bestellen in de Sifteo shop. Uiteraard krijg je korting als je besteld namens een onderwijsinstantie.

Netbeans 7.2: wat is er nieuw in deze versie?

Door Sjoerd Maessen

Bij E-sites gebruiken we als PHP developers vrijwel allemaal Netbeans. Hoewel het voornamelijk op Java ontwikkeling gericht lijkt te zijn als code… - Lees meer

Lees verder