Terugblik SXSWi: Designing habits: From Big Data to Small Changes

Door Rob Peters, partner / CEO - @rob_esites
9 april 2013 - 947 x bekeken - Categorie├źn: Innovatie

Veel healthcare dit jaar ook weer op SXSWi. Deze sessie ging over het verzamelen van veel data van dagelijkse activiteit. En hoe dat kan worden omgezet naar wezenlijke gedragsverandering.

Steph Habif, healthcare designer, vertelt het verhaal van Lucy. Een vrouw van boven de 60 met overgewicht die ze in een jaar heeft klaargestoomd voor de marathon van NY. Ze laat zien hoe ze van gewenst gedrag gewoontes heeft gemaakt. Maar hoe kan je dit massaal doen? Zonder 1 op 1 coaching? Met een bevolking die steeds ongezonder wordt en zorgkosten die enorm toenemen? Er komt helaas geen echt antwoord op deze vraag, wel ontwikkelingen die data verzamelen en mensen inzicht geven in wat ze op een dag doen en of ze hun doelen behalen.

Jeffrey Holove is CEO van Basis Science (mybasis.com). Zij leveren een horloge die dag en nacht data verzamelt en je kan helpen bij het bereiken van je persoonlijke doelstellingen. Naast Basis heb je andere initiatieven als Fitbit, body media fit en natuurlijk de Nike fuel band, die vorig jaar tijdens SXSW werd geïntroduceerd (en inmiddels in een kastje bij mij thuis stof ligt te happen :)

Dit is ook direct de uitdaging waar we mee te maken hebben. Hoe zorgen we voor een device wat echt blijft, al je relevante data verzameld, zorgt voor data die klopt (de Nike fuelband geeft net zo veel resultaat met autorijden als lopen door het gebruik van polsbewegingen om te meten) en uitwisselbaarheid van data tussen systemen als je overstapt van de een naar de ander?

Gamification en relevante push notificaties worden genoemd als oplossingen. Social ligt gevoelig. Wil je delen met je vrienden dat je je een dag niet aan je schema hebt gehouden en op de bank een zak chips hebt leeggegeten, terwijl je trainingsschema een 10km run voorschrijft? Nee, social zal alleen werken binnen een groep met lotgenoten en gelijkgestemden.

Leuke ontwikkelingen en deze tools geven consumenten in ieder geval een mate van bewustzijn, dat is de eerste stap. Get fit!

http://schedule.sxsw.com/2013/events/event_IAP2826