Terugblik SXSWi: The Grocery Store: Going Tech Fresh to Survive

Door Rob Peters, partner / CEO - @rob_esites
9 april 2013 - 727 x bekeken - Categorie├źn: Innovatie

We bezochten een panelsessie die aan de slag ging met de vraag:
Hoe kan technologie helpen om de supermarkt relevant te houden?

Op basis van onderzoek ziet het panel veranderend consumentengedrag en meer behoefte ontstaan naar online shopping. Hoe kan de offline ervaring dan worden verbeterd op de winkelvloer?

Media Cart (www.mediacart.com) wordt als voorbeeld genoemd van een ontwikkeling waarbij je een slimme winkelwagen krijgt die je meer informatie kan geven over producten. Het grote probleem is data en financiering. De productinformatie is vaak niet voorradig (te verspreid) en technologie wordt niet op de winkelvloer geïmplementeerd door de dunne marges op de producten.
Dit terwijl het voor consumenten wel relevant is om bijvoorbeeld een alert te krijgen wanneer er iets in het winkelwagentje wordt gedaan wat niet strookt met bijvoorbeeld allergieën of je dieet.

Volgens de panelleden gaat daarom de intelligente koelkast ook niet werken, zo lang producenten zich niet bezighouden met het maken van API's om data uit te kunnen wisselen. Wat dan wel?

Het panel ziet vooral mogelijkheden in interactieve displays op de winkelvloer die relevante informatie moet geven. En personalized shopping in de vorm van op maat gesneden aanbiedingen en coupons. Zo lang het maar echt bijdraagt aan de shopping experience.

Al met al een beetje sombere setting van de panelleden en zelf zie ik meer mogelijkheden, vooral in de aansluiting van de online en offline experience en groei in mobile. Hou onze ontwikkelingen met het Spar e-commerce platform in de gaten zou ik zeggen ;-)

http://schedule.sxsw.com/2013/events/event_IAP7583