Social media B2B

Door Marloes Bovee, account director - @marloesbovee
3 mei 2013 - 1668 x bekeken - Categorieën: Kennis

Voor bedrijven die andere bedrijven als klant hebben, is het opzetten van een effectieve marketingstrategie vaak een uitdaging. Helemaal als social media een onderdeel is van die strategie. De meeste organisaties komen in dat geval niet veel verder dan het aanmaken van profielen voor alle medewerkers en het bedrijf op LinkedIn. Maar in deze tijd, waarin Nederlanders minstens een kwart van hun online tijd doorbrengen op social media, zijn de mogelijkheden veel groter dan dat.

Persoonlijk vs zakelijk

Hoewel er een aantal zakelijke sociale netwerken zijn, gebruiken de meeste mensen social media toch persoonlijk. Je hebt een persoonlijk profiel, je gebruikt je eigen foto en je bouwt je eigen netwerk/vriendengroep op. Uiteraard ben je soms wel gelinkt aan een organisatie, maar de updates die je post en de reacties die je plaatst komen vanuit jezelf.
Je bereikt via social media geen bedrijven, wel mensen die bij bedrijven werken. Hier moet je ook rekening mee houden in je communicatie. social media is binnen b2b minder geschikt om keiharde verkopen te realiseren, maar wel uitermate geschikt om te werken aan branding en het opbouwen van een relatie. En die relatie is persoonlijk; als jouw volger of fan van baan verandert, zal dat niets afdoen aan jullie relatie op social media.

Succes

Oké. Maar hoe zet je social media nu echt succesvol in, binnen een b2b organisatie? Om dit te weten moet je eerst weten wat je verstaat onder ‘succesvol’? Wat zijn je communicatiedoelstellingen? Deze zijn natuurlijk heel erg afhankelijk van de markt waarin je opereert, van je bedrijfsdoelstellingen en van de doelgroep die je hoopt te bereiken. Om je op weg te helpen lees je hieronder wat voorbeelden van social media doelstellingen van onze klanten.

Branding
De meest voorkomende doelstelling is branding, je imago versterken via social media. Hiervoor is het belangrijk dat je een aantal waarden bepaalt van waaruit je wilt communiceren, zodat je al je updates en posts hieraan kunt toetsen. Als je wil overkomen als een innovatief bedrijf, is het belangrijk dat je berichten plaatst over nieuwe ontwikkelingen in de markt of in je bedrijf.

Werving
Hoewel niet veel organisaties werving als concrete doelstelling hebben, zorgt social media wel vaak voor meer (open) sollicitaties. Omdat je via social media iets meer van je bedrijf laat zien dan je op je website of in je brochure doet, kunnen mensen zich sneller identificeren met de bedrijfscultuur.

Service
Deze doelstelling wordt in de b2c markt al veelvuldig gekoppeld aan de social media activiteiten. Grote organisaties zoals Philips, ANWB en KLM hebben complete teams achter de knoppen zitten die consumentenvragen beantwoorden en klachten afhandelen. In de b2b markt begint dit langzaam op te komen, maar er zijn nog niet veel succescases. Dell doet dit al wel succesvol door op verschillende social media kanalen te communiceren met zakelijke gebruikers van hun producten en in te spelen op vragen en problemen die zij hebben. https://www.facebook.com/DellBusiness

Tips

Enthousiast geworden om ook voor jouw organisatie aan de slag te gaan met social media? Hieronder enkele tips die je daarbij kunnen helpen.

  1. Maak tijd vrij
    Als je start met social media zorg dan dat je voldoende tijd vrij maakt om het actief bij te houden. Je volgers verwachten dat je regelmatig wat post, maar vooral ook dat je reageert op hun antwoorden. Er zijn veel handige (en gratis) tools beschikbaar waarin je makkelijk je verschillende social media profielen kunt beheren.
     
  2. Pas de 70–20–10-regel toe
    Actief zijn op social media doe je volgens de 70–20–10-regel. Niemand houdt ervan om continu naar iemand te luisteren en al helemaal niet als die persoon het alleen over zichzelf heeft. 70% van je social media berichten moeten relevante content bevatten voor je doelgroep. Deze content mag gerelateerd zijn aan je organisatie, maar dat is zeker niet nodig. 20% van je tijd besteed je aan interactie met je doelgroep. En slechts 10% kun je besteden aan promotie.
     
  3. Wees uniek op ieder kanaal
    De nieuwsberichten op je website doorplaatsen op alle social media kanalen en je Facebook posts automatisch doorplaatsen op Twitter kan écht niet meer. Bedenk voor ieder kanaal wat je er wil communiceren en gebruik het kanaal waar het voor bedoeld is. Zorg ervoor dat je fans op Facebook andere informatie vinden dan op Pinterest en dat ze op Twitter weer andere berichten zien. Als je dat niet doet dan krijgt iemand die je via meerdere kanalen volgt al snel een overkill aan berichten.
     
  4. Zorg dat je site op orde is
    Uiteindelijk wil je natuurlijk graag dat je volgers contact met je opnemen als ze één van je diensten of producten nodig hebben. Hoe zonde is het dan dat je via social media zo’n goede relatie hebt opgebouwd, maar dat die een flinke knauw krijgt als je potentiële klant op een verouderde, niet-representatieve website terecht komt. Je online presence moet overall goed zijn, niet alleen op social media.
     
  5. Wees persoonlijk
    Zoals in het begin al werd aangegeven is social media persoonlijk. Dus ook al is je profiel een bedrijfsprofiel, zorg ervoor dat je er een persoonlijk tintje aan geeft. Laat via social media een kijkje in de keuken zien. Post ook eens een foto van je medewerkers tijdens een bedrijfsuitje of geef je persoonlijke visie op een nieuwe ontwikkeling. Hierdoor maak je het voor je volgers makkelijker om te reageren op jouw berichten en dat heeft een positieve invloed op de relatie.

SXSWi 2013

Door Rob Peters

Yes, we zijn weer in Austin (Texas) geweest, voor het grootste interactive event ter wereld, SXSWi. Het event bestaat inmiddels al 20 jaar en brengt… - Lees meer

Lees verder