Arghhhhh copycats!

Door Wendy de Kort, marketing & communicatie - @wendydekort
3 juli 2013 - 1692 x bekeken - Categorieën: Kennis

Oké, het internet van vandaag is ‘all about sharing’. Maar om dit nou zo letterlijk te nemen en andermans content woord voor woord te copy-pasten?

Copy-check

Heb jij jouw website wel eens gecheckt op dublicate content? Oftewel gekopieerde content. Bijvoorbeeld via duplicate content checkers als copyscape en webconfs? Of simpelweg door een willekeurig stukje van je tekst tussen haakjes in het zoekveld van Google te plaatsen? Gerust eens doen. Maar wees gewaarschuwd. De uitkomst kan als schokkend worden ervaren…

Want toen ik dit laatst deed, raakte ik op zijn minst geïrriteerd. Ik opende een site met overeenkomstig zoekresultaat en ik las mijn eigen teksten alsof ik op E-sites.nl ben. Want alles klopte. De teksten, de alinea’s, de koppen. Allemaal in juiste volgorde. Maar ik was helemaal niet op onze eigen site. Ik bevond mij op een website van een willekeurige concullega!

Plagiaat

We hadden er dus één, een heuse copycat! Of luie ondernemer, net hoe je het bekijkt. Wat motiveert je om je website te vullen met content van een ander? En dan ook letterlijk, woord voor woord. En flinke lappen bovendien. Van homepage-teksten tot aan hele detailpagina’s, exact gekopieerd. Ik kan er geen zinnig antwoord op geven. Ja natuurlijk, teksten schrijven is hard werken. Het researchen, schrijven, schrappen en schaven, tot er staat wat je wil zeggen. Dat kost flink wat inspanning. En tijd, dat vooral. Maar daarom juist, is het des te ergerlijker als iemand dat zomaar van je overneemt. Copy-paste…. in slechts een paar seconden. Te makkelijk. Maar helaas, het gebeurt.

 

Wat te doen tegen copycats?

Content stelen is gewoon heel vervelend voor een auteur, dat mag duidelijk zijn. Maar ook de positie van je website in Google kan gevaar lopen door duplicate content. Unieke content is tenslotte een belangrijke sleutel tot websucces binnen zoekmachines. En duplicate content zorgt er soms voor dat Google één bron kiest als het origineel, en de andere(n) laat vallen. Ook kan de PageRank waarde door duplicate content worden verdeeld over de verschillende pagina’s. Bovendien kan men gaan denken dat jij degene bent die andermans teksten van het web plukt, iets dat je al helemaal niet wil! Actie ondernemen tegen copycats is dus wel een must. Ter bescherming van je eigen professionaliteit en prestaties online. Maar wat kun je er precies tegen doen? Ik ben er even ingedoken. Als een soort eerste hulp bij copycats…

1) Neem contact op met je copycat

Uiteraard. Je wil tenslotte dat jouw gekopieerde content zo snel mogelijk verwijderd wordt. Stuur daarom een mail of brief (zo bouw je alvast een dossier op). Geen reactie of niet het gewenste resultaat? Laat dan weten dat je een advocaat in de hand neemt. Of stuur ze een rekening voor het gebruiken van je content.

2) Voeg backlinks toe 

Voorzie je gekopieerde content van backlinkjes naar jouw originele websitepagina, zodat er automatisch een ‘lees meer’ link met URL getoond wordt als iemand tekst van je website plakt in een andere omgeving. Hier heb je speciale tools voor. Je ontvangt dan een scriptje die je in je code moet plakken. Geen sluitende beveiliging natuurlijk, want die link is makkelijk te omzeilen (lees: te verwijderen). Maar schrikt misschien toch af. En als de link wel wordt overgenomen is dat mooi meegenomen, goed voor je zoekmachine marketing!

3) Meld het bij Google

Denken dat Google hier acuut actie op onderneemt is wat overmoedig, maar baat het niet? Schaden doet het zeker niet. Google kan door de filtering aan te passen zorgen dat gekopieerde content in ieder geval lastiger gevonden wordt. Je kunt via Google support een formulier invullen of een spamreport invullen via Google Webmaster Tools.

4) Stap naar een advocaat

Echt pissed off? En overtuigd dat de gekopieerde content jou of je organisaties schade toebrengt? Maak er dan werk van met behulp van een advocaat. Teksten letterlijk kopiëren is diefstal, plagiaat. Gewoon hartstikke fout dus. Je staat dus in je recht om hier werk van te maken en juridische hulp in te schakelen. Ga wel eerst even na of jouw werk valt onder auteursrecht. Dat recht ontstaat vanzelf als jouw tekst voldoende origineel is, dus een eigen en authentiek karakter heeft. En niet te feitelijk is. Of te generiek. Want dan ga je er weinig mee bereiken.

En nu over naar stap één!

Onze copycat benaderen. En gelukkig, een vriendelijk doch dringend verzoek bleek voldoende voor het verwijderen van alle overgenomen content en het ontvangen van excuses. The End.

 

e-snacks #0

Door Sjoerd van Oosten

Afgelopen week gebeurde er weer een hoop op wereldwijde web. In dit overzicht geven we een update we met random dingen die we tegen zijn gekomen… - Lees meer

Lees verder