Een gebruikerstest in de praktijk

Door E-sites, E-sites
27 januari 2014 - 1786 x bekeken - Categorieën: Kennis

Dit is het eerste deel van ons onderzoek naar verschillende testmethodes en testtools, waar ik in een eerder artikel al op inging. In dit deel bespreek ik wat een gebruikerstest is. En vertel ik wat over de gebruikerstest die we recentelijk voor één van onze klanten hebben uitgevoerd.

Wat is een gebruikerstest? 

Een gebruikerstest is iets anders dan een usability test. Waar een usability test zich echt focust op één gebruiker per test, onderzoek je bij een gebruikerstest een hele groep gebruikers. Het is meer een focusgroep test dus. Met andere resultaten dan bij een usability test. Bij een usability test krijg je resultaten die gaan over hoe een gebruiker de site gebruikt, de teksten en functies beleeft en of deze begrepen worden. Bij een gebruikerstest krijg je resultaten die meer gaan over de verwachtingen van de gebruikers, de esthetische wensen en de benodigde functionaliteiten.

Wat levert een gebruikerstest op?

Laatst voerden we een gebruikerstest uit, om na te gaan of de flow van de website klopte. En of de site duidelijk genoeg was voor de gebruikers. Dit hebben we getest met collega’s die niet bij het project betrokken zijn, om zo met ‘verse ogen’ te testen. Belangrijk natuurlijk. Alleen met frisse blikken onderzoek je pas echt op hoe een webproject overkomt. En of de beoogde doelstellingen ermee bereikt worden. Het levert nuttige informatie op ter verbetering. Zo werd tijdens deze test al snel duidelijk dat er middels teksten een grote slag gemaakt kan worden in het verbeteren van de duidelijkheid van verschillende functionaliteiten. Een heldere uitkomst dus, waar we iets mee kunnen!

Hoe hebben we dit aangepakt?

Het uitvoeren van de test was erg interessant. Van te voren zijn er scenario’s gemaakt, waarin zo min mogelijk ‘hints’ worden gegeven. De gebruiker heeft namelijk, wanneer hij of zij thuis achter de computer zit, ook geen hints die aangeven hoe de site gebruikt moet worden. Vervolgens zijn de testpersonen in ons e-café verdeeld over de tafels, waar al wat devices klaar lagen. Op deze manier werd er getest op zowel laptops, als Macbooks, iPads en Samsung Galaxy tabs. Aangezien er ook een app ontwikkeld wordt voor deze klant, werd d in tweeën gedeeld; een desktop deel en een app deel. Bij het app deel mochten de testpersonen hun eigen devices gebruiken. De bevindingen zijn door de testpersonen genoteerd. Deze hebben we vervolgens met het ontwikkelteam besproken.

Nieuwe eyetracking tool!

Een geslaagde eerste gebruikerstest, is mijn conclusie. Maar er zijn altijd punten voor verbetering. De volgende keer gaan we de bevindingen van de deelnemers digitaal verzamelen. Op deze manier leverde het namelijk bergen papier op. En met het nieuwe eyetracking device die we binnen E-sites kunnen gaan gebruiken kunnen we natuurlijk helemaal los! Hier ben ik dan ook erg enthousiast over! Hiermee kunnen we direct meekijken hoe een website of app door een testpersoon gebruikt wordt. Ook testen met externe testpersonen staat hoog op het lijstje.

Daarover later meer!

Dan bouwen we het toch zelf?

Door Sam de Poorter

Soms wil je iets voor elkaar krijgen, maar vind je niet de juiste oplossing. Ook bij E-sites zijn we daar vaker tegenaan gelopen… - Lees meer

Lees verder