De wereld door een slimme bril: Google Glass

Door E-sites, E-sites
5 mei 2014 - 1576 x bekeken - Categorieën: Innovatie

“OK Glass, take a picture.” Eén keer knipperen en er wordt een foto gemaakt van het restaurant waar ik voor sta. “OK Glass, send an e-mail to John.” Gmail opent en start een nieuw bericht. Ik stuur de foto van het restaurant naar mijn vriend: “John! Hapje eten vanavond, 19.00 uur?”

Een pakketje uit Amerika

Zo zal onze nabije toekomst eruit zien. Tenminste, als het aan Google ligt. De veelbesproken nieuwe uitvinding van Google, de interactieve bril genaamd Glass, werd een week of twee geleden bij ons bezorgd. Besteld in de VS, waar hij slechts tijdelijk en in kleine oplage verkrijgbaar was. Maar wat ontzettend gaaf dat we er een wisten te bemachtigen. Dat wilden we natuurlijk delen, dus stuurden we uitnodigingen voor een E-fuel VIP event. Een dag waarop wij geïnteresseerden een privé kennissessie aanboden. En zij de bril uiteraard ook zelf mochten uitproberen. De interesse in Google Glass is groot. Dus direct stroomden de aanmeldingen binnen en was de dag helemaal volgeboekt.

Wat kan-ie eigenlijk?

Ter voorbereiding op de sessies, heb ik de bril veel gedragen en heb ik verschillende functies uitgeprobeerd. Want wat kun je nu eigenlijk met Glass? Leuk inderdaad, om lopend je mail te kunnen checken, een routebeschrijving in je gezichtsveld te zien of een foto te maken door met je ogen te knipperen. Maar heel veel dingen kun je ook al met je smartphone of smartwatch. Wat is de toegevoegde waarde van Glass? Ik heb verschillende video’s gekeken, heb me ondergedompeld in informatie over nieuwe design- en developmentprincipes en een simpel platform geschreven wat met de Glass kan communiceren. Want het is een nieuwe manier van ontwikkelen, anders dan voor andere mobiele apparaten. Maar toch, de echte toegevoegde waarde van een slim apparaat op je neus, in plaats van in je hand, bleef nog ontastbaar. Dus hebben we de sessies een tweede doel gegeven. En hebben we, naast informeren, de sessies ook benut om met onze gasten te sparren over de mogelijkheden van Glass. Om met hen, met hun oogpunt en vanuit hun branche, te brainstormen. En daar kwamen verrassende en inspirerende gedachten uit.

 

 

Zo kwam een idee voor de reisbranche naar voren, om Glass actuele vluchttijden te laten weergeven, zodra je op het vliegveld arriveert. Een idee dat voor de consument ook in het openbaar vervoer zou kunnen worden toegepast. Of, interessant voor de retail, het kunnen scannen van barcodes of etiketten op producten. Waarmee een fabrikant bijvoorbeeld waardevolle informatie of leuke reclames kan weergeven. Ook voor de medische wereld kwamen verschillende ideeën naar voren. Zoals een herinnering kunnen instellen voor wanneer iemand zijn medicijn moet innemen. Of het kunnen filmen tijdens een operatie en dit live streamen, zodat collega artsen op afstand kunnen ondersteunen. En Glass zou een nieuwe dimensie kunnen toevoegen aan trainingsapps voor sporters. Stuk voor stuk goede ideeën. Input die ons weer verder helpt als ontwikkelaars van apps.

Twijfelpunten

Er werden ook wel twijfelpunten genoemd. Zo is de bril nu nog ontzettend kostbaar, vooral voor de consument. En het is ontzettend wennen, zo’n beeldschermpje in je gezichtsveld. Je moet namelijk een beetje omhoog kijken. En automatisch doe je dat met beide ogen, terwijl je maar één oog gebruikt om het beeldscherm te zien. Ik had er in het begin ook last van, vermoeide ogen. Gelukkig went het wel na een paar uur gebruiken. Maar het zou ook gevaarlijk kunnen zijn wanneer je de bril buiten, of nog gevaarlijker: in het verkeer, zou gebruiken. Het is toch weer een extra afleiding, die voor gevaar zou kunnen zorgen. Genoeg om over na te denken en te discussiëren dus.

Google Glass: de toekomst?

En ja, toegegeven, het ziet er nogal futuristisch uit, zo’n interactieve bril op je neus. Zeker wanneer je hem draagt op het terras, zoals mijn collega Sjoerd laatst deed. Het heeft nog wel een hoog Star Trek-gehalte, zo’n bril met een cameraatje, waar je commando’s tegen uit kunt spreken. Maar wij en onze klanten zijn eruit: dit is de toekomst! En misschien is die toekomst wel dichterbij dan we vermoeden.

 

Aftrap De Jongsters

Door E-sites

Gistermiddag was de officiële lancering van platform De Jongsters, een initiatief van voetbalbroers Siem en Luuk de Jong in samenwerking met E-sites… - Lees meer

Lees verder