E-sites bekijkt websites door de bril van een ander

Door E-sites, E-sites
22 mei 2014 - 1756 x bekeken - Categorieën: Kennis

Voor Bartiméus, specialist in leven met een visuele beperking, gaan we een nieuwe website maken. Maar dat is nog niet zo makkelijk. De website moet natuurlijk drempelvrij zijn, maar ook mooi om naar te kijken. En leesbaar met een screenreader, maar ook goed navigeerbaar “gewoon met de muis”.  Echt twee totaal verschillende werelden, met nog allemaal subwerelden, die je moet kunnen bedienen met één goed werkende site.

Zelf ervaren is de beste voorbereiding

Natuurlijk gaat er aan de ontwikkeling van zo'n site een hoop onderzoek vooraf en krijgen we hulp van de klant en ervaringsdeskundigen. Toch wilde ik nog een stapje verder gaan. Ik wilde mijn collega’s laten beleven hoe een website gebruikt wordt door mensen met een visuele beperking. Waar loop je dan dan tegenaan? Hoe moet je denken? Welke tools kan je gebruiken? De Barti Challenge was geboren!

De doelen van de challenge

Ik had verschillende doelen voor deze challenge. Eén hiervan was om te ontdekken wat er nou als prettig of juist als vervelend wordt ervaren op verschillende websites. Een volgend doel was om alle collega’s te enthousiasmeren. Ook degenen die niet aan het project gaan werken. En mijn laatste doel was om goedziende mensen te laten merken hoe slechtzienden websites gebruiken. Een stukje bewustwording dus.

Good equipment is key!

Van Bartiméus had ik een bril geleend die 10% zicht nabootst. Ook kreeg ik een omschrijving van hoe een kokerzicht nabootsende bril eruitziet, zodat ik deze zelf kon namaken. Dit resulteerde in een volledig geblindeerde bril, op één mini kijkgaatje na. Ook kreeg ik tips over screenreader software. Op deze manier kon ik de juiste software downloaden om zo de challenge vorm te geven.

Vervolgens kozen we een aantal websites uit, die met deze brillen op getest konden worden. Samen met Thijs, designer van de nieuwe site, heb ik twee drempelvrije websites uitgekozen en één niet drempelvrije. De sites van de gemeente Heerenveen en de Tweede Kamer zijn beide drempelvrij opgezet, wat betekent dat ze aan een groot aantal richtlijnen voldoen die deze site goed toegankelijk maken voor mensen met een (visuele) beperking. De site van de Albert Heijn is dat niet.

Verschillende versies

Doordat er twee verschillende brillen waren, besloot ik dat er een makkelijke en een moeilijke versie van de challenge moest komen. De makkelijke versie hield in dat er een taak uitgevoerd moest worden met de kokerzicht bril op. De moeilijke versie gebruikte de 10% zicht bril én het screenread programma Supernova terwijl er een taak uitgevoerd moest worden.

De taken waren niet moeilijk. Althans, ik dácht dat deze taken niet moeilijk waren... Dit bleek tegen te vallen! De “makkelijke bril” taken waren als volgt:

  1. Vind het telefoonnummer dat je moet bellen als je een rondleiding wilt door de Tweede Kamer.
  2. Vind tot hoe laat de Albert Heijn op het Valkeniersplein te Breda vandaag open is.

De taken van de “moeilijke bril” waren deze:

  1. Vind hoe laat je op dinsdag terecht kan op het gemeentehuis zonder een afspraak.
  2. Vind tot hoe laat de Albert Heijn op het Valkeniersplein te Breda vandaag open is.

Beide brillen hadden als laatste taak dus dezelfde opdracht. Toch kwamen hier opvallend verschillende resultaten uit! Maar daar later in dit artikel meer over…

Developers houden wel van een uitdaging!

Nadat ik de challenge bekend had gemaakt op het E-sites intranet waren al veel collega’s geïnteresseerd. Ze hadden wel zin in een uitdaging! Ik had in eerste instantie gedacht dat één ochtend testen wel voldoende zou zijn. Echter kwamen er ’s middags collega’s naar me toe met de vraag of ze de dag erop ook nog mee konden doen. Want ze wilden wel, maar hadden het helaas die ochtend gemist. Erg leuk om iedereen zo enthousiast te zien!

De resultaten zijn binnen

Tijdens het testen heb ik iedereen geobserveerd, maar ook gefilmd. Zodoende kan het hele projectteam alle ervaringen gemakkelijk terugkijken. En er kwamen hele nuttige opmerkingen voorbij! Zo bleek dat de mensen die testten met de kokervisie bril, de drempelvrije website minder prettig vonden werken dan de website van de Albert Heijn. Vooral omdat de AH met grote, kleurrijke vlakken werkt die nog wel oké waren te onderscheiden door het kleine kijkgaatje. De mensen die de screenreader en de 10% bril gebruikten, waren niet zo te spreken over de AH site. Zij moesten door de site heen met de tab functie, en dit ging niet zoals gewenst.

Dit zijn maar een paar van een grote hoeveelheid resultaten die uit deze challenge voort kwamen. De rest is allemaal genoteerd en worden uiteraard gebruikt om de nieuwe website van Bartiméus super gebruiksvriendelijk én mooi te maken.

Mijn ervaring

Ik vond het erg leuk om deze challenge te organiseren. Ik ben blij dat we voor Bartiméus een nieuwe site mogen maken. Ik geloof er in dat iedereen op een prettige en gebruiksvriendelijke manier het internet moet kunnen gebruiken. Of je nou prima zicht hebt, vlekken in je blikveld hebt of helemaal niks kan zien. Je moet gewoon kunnen doen wat je wilt, zonder daar anderen voor nodig te hebben. Ik geloof er in dat we de nieuwe site voor Bartiméus een goede combinatie kunnen maken van visueel aantrekkelijk én gebruiksvriendelijk voor iedereen. Dit is een uitdaging, maar wel eentje die we met heel E-sites (ongeveer 45 mensen ondertussen) met beide handen aanpakken. 45x2 handen, dat zijn gewoon 90 handen die deze challenge volle bak aan gaan pakken!

Final film

Het bleek dat mensen gefrustreerd raken als dingen niet gaan zoals gewenst. Dat was ook goed te zien op de filmopnames. Dit resulteert in, niet alleen nuttige, maar ook heel grappige resultaten! Een hoop gezucht, gesteun, geklaag en soms zelfs geschreeuw is dan ook te horen op deze compilatie. Een aanrader om te kijken, al zeg ik het zelf!

E-sites feliciteert winnaars Dutch Interactive Awards

Door E-sites

Eind maart kwam ons prachtig nieuws ter ore. We waren genomineerd! Voor een Dutch Interactive Award (DIA), met online medisch platform Constamed… - Lees meer

Lees verder