De rol van Bitcoin in e-commerce

Door Sjoerd Maessen, lead software engineer
6 juni 2014 - 2418 x bekeken - Categorie├źn: Kennis, Retail

Op 22 mei 2010 kocht Laszlo Hanyecz, een programmeur uit Florida, een pizza en betaalde deze met Bitcoins. De ongeveer €18,- kostende pizzabestelling werd betaald met maar liefst 10000 BTC. Ter illustratie, deze hoeveelheid BTC zou vandaag de dag een waarde vertegenwoordigen van ongeveer 4,5 miljoen euro.

De start van de Bitcoin

Het betalen van zijn avondeten met Bitcoin was voor Laszlo destijds eigenlijk niets meer dan een grap. Maar wat begon als een grap, bleek de basis te zijn van iets veel groters. Toen de Bitcoin als cryptogeld het levenslicht zag op 31 oktober 2008 in de vorm van een whitepaper, waren er maar weinig mensen die zouden voorzien dat de Bitcoin zo zou groeien als het heeft gedaan de afgelopen jaren. De eerste Bitcoin transactie vond plaats op 12 januari 2009 toen Satoshi, de anonieme bedenker van Bitcoin, 10 BTC als test verstuurde naar Hal Finney, een developer voor de PGP Corporation. De bovenstaande transactie kort daarna voor de pizza’s, werd velen malen bekender.

In eerste instantie plaatste Laszlo een open oproep op een forum om een paar pizza’s te leveren: “Misschien gewoon 2 grote, zodat ik nog wat over heb voor morgen.” De oproep draaide op niks uit maar een dag later had hij het dan toch voor elkaar. Zie hieronder ook zijn tweede oproep waarbij hij zich afvroeg of 10000 BTC misschien te weinig was voor een pizza.

Lees het gehele online 'pizza voor Bitcoins' gesprek 

De waarde van de Bitcoin

Vanaf het moment dat de pizza was besteld, was er plots een daadwerkelijke waarde. Kort daarop volgde de pizza-index waaruit op te maken was hoeveel pizza BTC waard was. Nu was er een manier om de waarde van Bitcoin te vergelijken met iets dat iedereen kende: een pizza. Er waren tot nu toe slechts weinig mensen die de mogelijkheid hadden bekeken om Bitcoins ook offline te gebruiken. Om er daadwerkelijk iets mee te kopen. Dit bleek het begin van een grotere beweging met stijgende prijzen en meer gebruikers.

Bestellen en betalen met de Bitcoin

Op 5 november 2013 startte thuisbezorgd.nl met het accepteren van Bitcoins. Het is in Nederland dus al een tijdje mogelijk om ook online je pizza te bestellen en te betalen met Bitcoins. En steeds meer fysieke en online winkels accepteren Bitcoins. Toegeven, het is nog maar een handje vol maar er zit een duidelijke stijgende lijn in. Zie ook coinmap waar je kunt zien welke fysieke winkels bij jou in de buurt reeds Bitcoin accepteren als betaalmiddel. Wat opvalt is dat Nederland als klein landje één van de koplopers is in het accepteren van Bitcoins als betaalmiddel. Maar hoe zit het in het buitenland? In Amerika komen de positieve berichten over Bitcoin veel eerder aan het licht dan hier in Nederland. Daarnaast lijkt de verspreiding en acceptatie ook een stuk harder te gaan. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat overstock.com en sinds vorige week ook Dish Network de Bitcoin accepteren. Dish Network is momenteel met zijn jaarlijkse omzet van $13,9 biljoen de nieuwste en grootste partij die toegevoegd kan worden aan de groeiende lijst van bedrijven die de Bitcoin accepteren.

Waarom de Bitcoin accepteren?

Voor bedrijven als thuisbezorgd.nl en vele anderen is dit, vermoed ik, toch een stukje gratis promotie in de vorm van naamsbekendheid. De kans om hiermee in de media te komen is nog erg groot. Daarbij groeit het aantal gebruikers van Bitcoins. Mensen raken geïnteresseerd in de mogelijkheden van Bitcoin en zullen, mogelijk slechts als test, een keer een bestelling plaatsen. En aangezien het nog niet mogelijk is om overal met Bitcoins te betalen, kunnen winkeliers die de Bitcoin accepteren hier nog hun voordeel mee doen met mogelijk terugkerende bezoekers die daar hun Bitcoins komen uitgeven. Eveneens geef je als bedrijf ook een signaal af dat je mee gaat met de tijd, of zelfs vooroploopt. En dat je luistert naar de feedback van klanten om eenvoudigere betalingen mogelijk te maken. De Bitcoin is voor veel jongeren een uitkomst om online mee te shoppen, met name in het buitenland. Dit komt grotendeels doordat het vrij lastig kan zijn om als jongere een creditcard te krijgen van de bank. Bitcoins zijn dan een goedkoper en makkelijker alternatief om te gebruiken.

Een mooie toekomst voor de Bitcoin?

Bitcoins lijken nu misschien nog iets voor echte nerds en de massa en media zijn nog zeer kritisch. Misschien wel even kritisch als met de opkomst van het internet. Ik ben echter van mening dat, ongeacht de prijsschommelingen, Bitcoin zeer zeker een toekomst heeft, met name online. Mogelijk wordt de Bitcoin vervangen door een andere digitale munteenheid in de komende jaren, maar deze vorm van betalen is een ontwikkeling die mijns inziens niet meer zal verdwijnen.

Constamed wint Health App Award 2014

Door E-sites

Op het congres Apps4Health gisteren in Eindhoven is de door ons ontwikkelde health app Constamed in de prijzen gevallen. - Lees meer

Lees verder