Van app downloader naar app gebruiker

Door Sjoerd van Oosten, partner / creative director - @sjoerdvanoosten
25 augustus 2014 - 2354 x bekeken - Categorieën: Kennis, Mobile

De gemiddelde smartphone gebruiker heeft zo'n 30 apps op zijn telefoon staan. En installeert zo'n 3 apps per maand. Van alle downloads wordt slechts een klein gedeelte na 3 maanden nog gebruikt. Dit kan veel beter. Er wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van de app. Sommige apps worden vol gestopt met functies die niemand gebruikt. Daarnaast wordt er veel marketing budget besteed om de app maar zoveel mogelijk te downloaden. Maar gaat het wel om het aantal downloads? Waar het volgens mij echt om gaat is dat je een app bouwt die vaak gebruikt wordt. Die fans en ambassadeurs heeft. Dan komen de downloads vanzelf.

Met een aantal simpele en voor de hand liggende dingen kan het gebruik van de app flink omhoog gaan. Als app-publisher van onze eigen WAVE apps heb ik een aantal tips voor je.

1. Wees useful

Focus je tijdens het bedenken van je app op usefulness. Waarom zou iemand mijn app gebruiken? Wat voor toegevoegde waarde biedt mijn app voor de gebruiker ten opzichte van mijn responsive of mobile website? Een app die niets toevoegt wordt snel gedeïnstalleerd. Bedenk een USP, iets wat concurrenten nog niet hebben. Gebruik bijvoorbeeld functies van je toestel die in een browser niet mogelijk zijn.
 
 

2. Luister naar je gebruikers

Maak het in de app het makkelijk om feedback te geven. Door een email-link in settings te plaatsen of een link naar het reviewen van de app te promoten. Daarmee kom je snel in contact met je gebruikers. Onze WAVE apps staan nog in de kinderschoenen maar we krijgen dagelijks 10-tallen suggesties terug. De meesten daarvan zijn heel waardevol. Er komen ook bug-meldingen binnen. Door snel te reageren naar deze gebruikers, is het zomaar mogelijk dat ze fan worden van je app.

Wat ook interessant is, is om een beta-tester community op te bouwen. Bijvoorbeeld in Google+ voor Android apps, kan je een gedeelte van je gebruikers je toekomstige versie laten testen. Voor WAVE hebben we in korte tijd een community met meer dan 100 testers opgebouwd. Met deze gebruikers bouw je een band op. Door de privileges die ze krijgen, worden ze ambassadeurs van je app.

 

3. Zorg voor een releaseplan

Probeer de app in eerste instantie minimaal te lanceren. Houd budget over voor toekomstige releases. Leer van feedback van je gebruikers en gebruik dit als input voor het bepalen van de volgende release. Een nieuwe release zorgt sowieso voor meer gebruik van je app, omdat gebruikers hier een melding van krijgen en over het algemeen benieuwd zijn wat er dan veranderd is.



4. Pushnotificatie marketing plan

Vaak vergeten, maar heel interessant: push notification marketing. Ook al is je app niet actief, je kunt toch berichten sturen naar je gebruiker.

Voor de ene app is dat wat makkelijker dan voor de ander. In het geval van een Calendar app is het logisch dat je meldingen van afspraken en verjaardagen verstuurt. Maar wat voor veel apps geldt is dat ook algemene berichten verstuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld als iemand de app al 30 dagen niet gebruikt heeft. Of als er actuele aanbiedingen beschikbaar zijn. Voor dit laatste voorbeeld zijn complete tools beschikbaar. Deze tools kunnen geïntegreerd worden in je app en via een los CMS is het mogelijk voor de marketeer om berichten te versturen.

Voor veel retailers is de koppeling met Beacons een interessante optie. Op het moment dat de consument de winkel betreedt, krijgt de consument vanuit de app bijvoorbeeld een aanbieding.
 

5. E-mail marketing

Ook het traditionelere e-mail marketing kan er voor zorgen dat je app meer gebruikt wordt. Als je je aanmeldt als gebruiker van WAVE, wordt er een mailcampagne getriggerd. Op verschillende momenten worden e-mails verstuurd naar de gebruiker. Een welkomstmail, een mails met uitleg over de app enzovoort..

En nu aan de slag!

We kunnen je nog veel meer vertellen over het genereren van actieve gebruikers voor je app. Wil je meer weten over app marketing? Neem contact met ons op!

Iconisch

Door Iain van der Wiel

Het web en iconen. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar met de snelle ontwikkeling die het web ondergaat, ontstaan er steeds meer mogelijkheden… - Lees meer

Lees verder