Pitch Perfect - 10 dingen die ik leerde op Web Summit

Door Sjoerd van Oosten, partner / creative director - @sjoerdvanoosten
10 november 2014 - 1718 x bekeken - Categorieën: Kennis

Op Web Summit 2014 wemelde het er van: startups en investeerders. Herkenbaar aan rode of blauwe badges. En aanwezig in de kleine stands op de verschillende vloeren. Gepitcht werd er dus volop! Want als startup kon je je aanmelden om je idee te verkopen. Uit 2.000 inzendingen werden uiteindelijk 6 startups gekozen die hun pitch op het grote podium voor 5.000 man mochten houden. 

Wij zijn geïnteresseerd, want we zijn net begonnen met de pitch voor WAVE Calendar. Hierbij 10 dingen die ik leerde tijdens Web Summit, die mij helpen m’n WAVE Calendar pitch te verbeteren.

1) Formuleer het probleem en de oplossing

Wat is het probleem dat je product oplost? Stel jezelf die vraag. En maak het probleem en je oplossing meteen aan het begin van je pitch duidelijk.

2) Besteed aandacht aan je pitch-deck

Zorg voor een goed uitziende pitch-deck en presentatie. Met weinig tekst, een goed verhaal en goede visuele aankleding. Teveel tekst zorgt voor afleiding. En een te lange pitch verslapt de aandacht.

 
De winnaar van de beta pitch-competion, Codacy (foto door @ruthmariaphotos)

3) Maak je pitch responsive

Zorg voor verschillende soorten pitches. Een 10 woorden pitch. Een 30 seconden pitch. Een 4 minuten en 20 minuten pitch. Laat je pitch niet te lang duren en pas hem aan op de context waarin je je verhaal houdt.

4) Vertel over jezelf en je team

Vertel over jezelf en je team, want naast het product speelt ook gevoel een grote rol. Ben jij de juiste man of vrouw? Met wie maak je het? Laat zien hoe het ideale team eruit ziet.

5) Vertel over het bereikte resultaat

Laat zien wat je tot nu toe al bereikt hebt. Inkomsten, downloads, mentions op een weblog enzovoort. Wees hier heel duidelijk in. Dit kan overtuigend werken.

6) Zorg voor een prototype

Zorg voor een werkend prototype. Dit laat zien wat je aan het doen bent. En dit maakt je product veel tastbaarder.


De MCOR 3D Paper printer @Web Summit 

7) Oefen je pitch

Oefen je pitch vaak. De winnaars van de pitch competitie hadden duidelijk al meerdere keren hun pitch gehouden. Het verhaal paste precies binnen de tijd en werd goed afgesloten. 

8) Zoek de juiste investeerder

Niet iedere investeerder is de juiste investeerder. Steeds vaker worden eerst platformen als kickstarter en indiegogo gebruikt om funding binnen te halen. Pas later wordt gekeken welke investeerder verstand heeft van de markt waarin je zit. Iemand die niet alleen een cheque uitschrijft maar je ook verder kan helpen. Sommige entrepreneurs spreken meer dan 100 investeerders voordat ze de juiste tegenkomen.

9) Benadruk je korte termijn plannen

Laat vooral de plannen voor de komende paar maanden zien. Dáár wordt naar gekeken, niet naar een hockeystick model met cijfers die over 3 jaar pas echt gaat stijgen.

10) Ga de kroeg in

Het is soms makkelijker om contacten te leggen met een paar biertjes op. Hou tijdens Web Summit de 3 p’s in je achterhoofd: People, Pitches en Pints. Sommige deals worden tijdens dit evenement in de kroeg gesloten!


Web Summit 2014 heeft ons veel geïnspireerd, ook op het gebied van pitchen dus. Heb jij een product dat je wil komen pitchen? Of wil je mijn WAVE Calendar pitch beoordelen? Neem contact met me op!

 

 

 

Google Material Design

Door Lieve Sonke

Google is al een behoorlijke tijd bezig met het ontwikkelen van een uniforme stijl in gebruik en interface, device onafhankelijk; Material Design… - Lees meer

Lees verder