Spelen met de Oculus Rift DK2

Door John van Hulsen, front-end developer - @johnvanhulsen
15 december 2014 - 2831 x bekeken - Categorie├źn: Innovatie, Tech

Een bril om je slechte zicht te corrigeren is anno 2014 niet handig. Met een bril kun je namelijk niks met de nieuwste technische snufjes als de Google Glass of de Oculus Rift. Dit is niet de reden dat ik eerder dit jaar (na 20 jaar een bril te dragen) ben gaan experimenteren met het dragen van lenzen, maar het scheelt wel!

Begin september kwam de Oculus Rift Development Kit 2 binnen op ons kantoor in Breda. Hoewel het qua website of mobiele app ontwikkeling voor ons niet direct interessant is, is het leuk en goed om te spelen met nieuwe technieken. Lees hieronder mijn bevindingen.

Oculus Rift?

Virtual Reality, een term die je vast weleens voorbij hebt horen komen. Volgens Wikipedia betekent het:

Virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen 'onder te dompelen' in een ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid.

En dat is precies wat het apparaat dat voor m’n neus ligt doet. De 2e developerkit van de Oculus Rift is een verbeterde versie van het product wat ooit in 2012 op Kickstarter een groot succes is geweest en inmiddels door Facebook is overgenomen (voor 2 miljard dollar!).

Het systeem bestaat uit twee onderdelen. De bril zelf en een sensor. De sensor ziet de positie en bewegingen van de bril en kun je met een ophangsysteempje aan of op je monitor zetten. Het is hierbij belangrijk dat hij op gelijke hoogte staat als je ogen.

De bril die je op je hoofd moet zetten is een zwarte doos met een riempje om hem op zijn plaats te houden en een stel kabels die via de achterkant aan je computer te verbinden zijn. De bril heeft twee lenzen en een scherm (waar je dus niks door kunt zien). Eerlijk is eerlijk; Het ziet er erg dom uit als je iemand ziet die hem op heeft! Maar zodra je de bril zelf op hebt, het scherm aan gaat en een demo-applicatie start die geoptimaliseerd is voor de VR-bril én met je hoofd beweegt, ontdek je snel de kracht achter het principe. Het is in eerste instantie wat onnatuurlijk en raar, maar eenmaal gewend aan de omgeving heel erg tof!

Time to play!

Iemand die mij beter kent dan die front-end developer bij E-sites, weet misschien wel dat achtbanen mijn grootste hobby zijn. Ik reis er menig pretpark voor af en het kan niet hoog of heftig genoeg. Gelukkig is er voor de koude avonden in de winter, wanneer pretparken gesloten zijn, nu dan een virtueel alternatief. Een achtbaan simulator: No Limits. En laat de 2e versie van deze simulator sinds de laatste update nu toevallig de Oculus Rift ondersteunen! Je begrijpt misschien wel dat mijn interesse in deze bril plots een stuk groter is dan ervoor ;).

Na het aanpassen van een aantal instellingen is het beeld zo optimaal mogelijk en kunnen we de grafische kracht van m’n computer testen door plaats te nemen in een heftige achtbaan. De simulator zelf kende ik al. Je zit zelf in de achtbaan en wanneer je kijkt naar het scherm, zie je vanuit je eigen perspectief de achtbaan onder je voorbij vliegen. Met de Oculus Rift op je hoofd is deze beleving vele malen beter. Je kunt namelijk aan alle kanten om je heen kijken, zoals je het in het echt ook zou kunnen doen. Je kunt 360 graden rond kijken en zelfs naar voor en achteren bewegen met je hoofd. En het beeld beweegt naadloos met je beweging mee. Het enige dat mist is het gevoel van de beugel om je schouders en de wind door je haren zodra je naar beneden raast!

Om je een indruk te geven over hoe het eruit ziet heb ik de onderstaande video toegevoegd, die ik tegenkwam op YouTube. Doordat je met ieder oog naar één van de twee kanten kijkt, wordt het beeld samengevoegd door je hersenen en zie je het, met de Oculus op je hoofd, natuurgetrouw.

Andere toepassingen?

Een achtbaan simuleren is natuurlijk fantastisch voor een liefhebber als ik, maar het rechtvaardigt de aanschafprijs (350 US dollars!) niet helemaal. Nuttige toepassingen zijn er wel te verzinnen, maar ze zijn nog niet geland in de normale mensenwereld. Zo is de Oculus Rift ideaal voor het simuleren van situaties of omgevingen. Wil je een huis laten bouwen? Het zou dan toch mooi zijn om met een Virtual-reality bril door je nieuwe huis te lopen nog voordat je de eerste steen besteld hebt. Of wat dacht je van op de 1e rang van een popconcert aanwezig zijn terwijl je thuis op de bank zit? Prachtige toekomstmuziek.

Iets serieuzer is de mogelijkheid van gebruik binnen therapieën. Een angst-therapie of posttraumatische stressstoornis bijvoorbeeld. Door levensechte situaties na te bootsen kunnen mensen goed geholpen worden.

Alternatieven

Met 350 dollar is de Oculus Rift een relatief duur grapje. Voor wie wel de beleving wil ervaren maar niet zo diep in de buidel wil tasten is er een andere oplossing: Cardboard. Een idee van Google dat niet meer is dan een kartonnen hoes waar je je telefoon in kunt schuiven, en praktisch hetzelfde effect bereikt. Meer informatie?  Zie https://www.google.com/get/cardboard/

Oculus Rift DK2. Leuk, maar nog niet perfect

Hoe leuk het ook is om in een computer-geanimeerde achtbaan te zitten op een doordeweekse avond. Perfect is de techniek nog niet. Hoewel de bril een HD-resolutie heeft van 960x1080 pixels per oog, is dit niet hoog genoeg om alles helemaal scherp neer te zetten. In de tijd dat alle schermen scherper worden en de term Retina je overal om de oren vliegt, is het scherm in de Oculus DK2 al scherper dan in eerdere testversie, maar naar mijn idee zou het nog veel scherper moeten worden om het écht natuurgetrouw te maken.

Ook qua pasvorm kan het beter. Het draagcomfort van het apparaat zou lichter moeten worden en je wil eigenlijk helemaal geen kabels hebben waarmee je vast zit aan je computer.

Een ander nadeel van de Oculus Rift, maar ook van andere VR-oplossingen, is de informatie die je mist met de bril op. Zo kun je om je heen kijken en zie je het scherm, maar hierdoor zie je niks van je echte omgeving. Zodra je naar beneden kijkt zie je dus je eigen lichaam niet. Nu is je buik niet het grootste probleem maar je ziet ook je armen en handen niet. Een bijzondere ervaring die het niet eenvoudig maakt om je toetsenbord nog te gebruiken.

Uiteraard moeten we ons beseffen dat we spelen met een developer kit. Een testversie die in de huidige versie nooit voor de mensheid in de verkoop zal gaan. Dit speelgoed is trouwens alweer bijna verouderd. De nieuwere versie, de Oculus CV1, is bijna af en zou op de consumentenmarkt moeten verschijnen. De techniek is nog nieuw en waar Facebook de techniek voor nodig gaat hebben is ook onbekend. Maar interessant genoeg om het te blijven volgen is het zeker!

Proberen?

Wil jij ervaren hoe de Oculus Rift werkt? Zorg dat je geen bril op hebt en kom bij je volgende bezoek bij E-sites in Breda een paar minuten eerder. De Oculus Rift DK2 bril ligt klaar om te spelen in onze ontvangstruimte.

 

 

E-sites zoekt developers!

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. En wij dus ook. We omarmen nieuwe technologie, experimenteren en investeren. In goede tools en apparatuur. En in jou. Join us! Bekijk onze vacatures.

 

E-sites mede initiatiefnemer 'City of Imagineers'

Door E-sites

Een samenwerkingsverband om de creatieve industrie van Breda op de kaart te zetten. Gesteund door de Gemeente Breda. - Lees meer

Lees verder