Usability test als jaarlijkse eye-opener

Door E-sites, E-sites
7 mei 2015 - 3179 x bekeken - Categorieën: Kennis, Retail

Bij E-sites hebben we gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. We ontwerpen en bouwen onze sites en apps altijd met het gemak van de gebruiker in ons achterhoofd. En dat wordt steeds belangrijker. We hebben een interactie ontwerper in dienst die zich volledig richt op de interactie tussen site en mens. Hij werkt nauw samen met de designers en komen zo tot een gebruiksvriendelijk geheel dat vervolgens door de developers uitgewerkt wordt. En om nog beter te zorgen dat de gebruiksvriendelijkheid van onze websites heel goed is, is het heel nuttig om deze te testen. Uit dit soort tests komen vaak goede, en soms erg verrassende, verbeterpunten. Mijn laatste ervaring hiermee is een usability test voor Brabantia.

Usability en Brabantia

We hebben bij E-sites een eyetracker in huis, waarmee we zelf regelmatig usability tests uitvoeren om sites te verbeteren of verbeterpunten nog in het ontwikkelingstraject direct door te voeren. Meer hierover lees je in een blogpost die ik hier eerder al aan gewijd heb.

Soms zijn er ook klanten,  die zelf al heel bewust met usability bezig zijn. Zo ook Brabantia. Sinds 3 jaar ondergaat de Brabantia website ieder jaar een uitgebreide usability test bij ValsPlat, een usability test bedrijf in hartje Amsterdam. Hieruit komt een rapportage waarin verschillende verbeterpunten worden aangegeven. Op basis hiervan wordt de website steeds een stukje gebruiksvriendelijker gemaakt.

De reden dat Brabantia voor ValsPlat heeft gekozen, 3 jaar geleden, is vanwege de verschillende mogelijkheden die zij bieden. Ze hebben een database met meer dan 1000 respondenten. Als je dus met een bepaalde doelgroep wil testen (man/vrouw, ooit een Brabantia product gekocht, tablet in huis etc) kan je dat gemakkelijk bij hen aanvragen. Je kunt meekijken met de testsessies vanuit een aparte ruimte, en naderhand krijg je een uitgebreid rapport én alle opnames die gemaakt zijn tijdens de sessies toegestuurd.

Recht tegenover het Centraal Station heeft ValsPlat ondertussen kantoorruimte in 2 Amsterdamse panden

Responsive site onder de loep

Dit jaar was ik erbij, en dat was náást ontzettend interessant, ook nog eens best wel spannend. We hebben vanaf oktober vorig jaar hard gewerkt om de Brabantia site te verbeteren. Hiervoor hebben we de site onder andere responsive opgebouwd. Dit betekent dus dat de website nu netjes mee schaalt aan de hand van het device waarop de bezoeker de site bekijkt. Iets waarvan we weten dat het de ervaring van de gebruiker verbetert. Maar het kan natuurlijk altijd nóg beter door de input van de testpersonen te gebruiken.

Naast deze verbeteringen aan de website was het ook zaak om een nieuw idee te testen; een stappenplan om gemakkelijk het juiste garantie product te selecteren. Hiervoor hebben we een klikmodel gemaakt, waar de testpersonen vervolgens doorheen kunnen klikken. Bijna alsof het al een echte website is.

 Meekijken tijdens de testsessies

Tijdens het testen

Gedurende de dag kwamen er 6 personen langs om ieder een uur bepaalde taken uit te voeren. Deze taken zijn zo ‘vaag’ mogelijk; het is natuurlijk niet de bedoeling dat er al hints worden gegeven die mensen op weg helpen. Thuis is er tenslotte ook niemand die naast je zit om je in te fluisteren waar je op moet klikken.

Uiteraard kwamen er verschillende punten uit die verbetert konden worden. Dat was ook precies de bedoeling. Maar wat ons vooral opviel, was dat mensen de site erg mooi en overzichtelijk vonden. En dat de testpersonen de taken relatief gemakkelijk konden uitvoeren. Een goede uitkomst dus! De verbeterpunten die we kunnen halen uit de rapportage van ValsPlat, zullen we in de aankomende tijd gaan doorvoeren in de website.

Frustrerend maar zeer leerzaam!

Persoonlijk vond ik deze ervaring uitermate leerzaam en interessant. Soms was het frustrerend om te zien dat mensen zochten naar iets waarvan je weet dat het eigenlijk al bijna op hun scherm staat, maar er steeds nét naast klikken. Tegelijkertijd is dat juist wat je wil ontdekken op zo’n dag; waarom klikken mensen er dan net naast? En hoe kunnen we dat verbeteren? Soms zijn het echt technische verbeteringen die hiervoor doorgevoerd dienen te worden. Maar het kan ook een content wijziging zijn, iets wat Brabantia gemakkelijk en snel zelf kan aanpassen.

 Alle opvallende zaken worden direct opgeschreven en op de muur geplakt

Usability test, altijd een eye opener

Een usability test, op welke manier dan ook uitgevoerd, is altijd een waardevolle toevoeging aan het verbeteren van je website of app. Andere mensen gebruiken deze toepassingen altijd anders dan dat je dat zelf zou doen. En dan zó anders dat je jezelf niet eens kan inbeelden hoe dit zou gaan. Het is dus altijd een eye opener, en levert verrassende resultaten op. Wij gaan in ieder geval weer hard aan de slag om de Brabantia site nóg beter te maken en ik kijk nu al uit naar de test van volgend jaar.

Focus! De lessen van Oklahoma City

Door E-sites

We innoveren niet alleen op digitale kanalen, maar zetten ons ook in om Breda als stad van de creatie op de kaart te zetten… - Lees meer

Lees verder