Best practices in User Experience design

Door Carlo Vingerling, user experience consultant
3 juli 2015 - 2459 x bekeken - Categorie├źn: Kennis

De basis van een goede website begint bij het begrijpen van je gebruikers. Die wil je een optimale user experience bieden. Coolblue is een goed voorbeeld van een bedrijf dat hier continu mee bezig is. Maar hoe doet Coolblue dat, wat is haar geheim? Kort gezegd koppelen ze daar techniek aan maximaal gebruiksgemak en relevantie. Extreme focus op klantgerichtheid resulteert in een top user experience. Benieuwd hoe jij online ook een goede user experience bereikt? Tijdens E-fuel Sports, een kennissesie die we georganiseerd hebben in SX Eindhoven was dit één van de onderwerpen. Ik gaf een sessie over de beste uitgangspunten voor een optimale user experience. In dit artikel heb ik ze voor je op een rijtje gezet. 

1. Hou het simpel

De vraag is: begrijpt de bezoeker in één oogopslag wat het doel is van je website? De eerste seconden zijn cruciaal voor een bezoeker. Daarin worden onbewust een aantal vragen gesteld zoals: Waar ben ik? Wat kan de website mij bieden? En waarom zou ik voor dit merk of product gaan? De boodschap moet dus helder en simpel zijn. Maak gebruik van een duidelijk pay-off en maak duidelijk welke diensten of producten je aanbiedt en wees concreet. Toon usps die duidelijk maken wat jouw merk of product uniek maakt.

 

Maak met een goede call-to-action duidelijk wat je bezoeker kan verwachten op de website.

2. Wees consistent

Consistentie is een basisingrediënt voor een goede user experience. Eenvoudige navigatie en een consistente lay-out levert een positieve bijdrage aan het gebruiksgemak. Maak gebruik van patronen waar je bezoekers gewend aan zijn. Veel bezoekers verwachten links een logo, in de header de hoofdnavigatie en in de rechterbovenhoek een zoekfunctie of taalswitch. Streef naar eenheid in functionaliteiten (patterns), taalgebruik en visuele hiërarchie van je primaire en secundaire call-to-actions.

3. Ga voor responsive

Wanneer een website responsive is, houdt dat in dat hij zich aanpast aan het type scherm waarop hij wordt weergegeven. Maar waarom is dit essentieel? Sinds eind 2014 gebruiken wereldwijd meer mensen internet via smartphones en tablets dan via desktops (bron: http://www.comscore.com). Het draait er dus om dat jouw content overal optimaal gepresenteerd wordt, zodat de gebruiker een optimale gebruikerservaring heeft. Niets is vervelender dan een website waarbij de content niet of slecht leesbaar is. Conclusie: ga responsive!

Een responsive website draagt bij aan een optimale gebruikerservaring. Op elk soort device een optimale weergave. 

4. Gebruik duidelijke call to actions

Elke website heeft het doel: een klant interesseren voor dienst of product. Om dat doel te behalen, zijn goede ‘call to actions’ essentieel. Maar hoe schrijf je een goede call to action (CTA)? Stel jezelf bij het schrijven van een goede CTA de volgende twee vragen: 1. Wat is de motivatie van mijn bezoeker om op deze knop te klikken? En 2. Wat gaat mijn bezoeker krijgen wanneer hij of zij op deze button klikt? Naast de copy is de positie zeker zo belangrijk. Plaats je belangrijkste CTA bovenaan de pagina, boven de ‘vouw’ (de onderrand van het scherm). In veel gevallen is het goed om dezelfde CTA onderaan de pagina te herhalen mochten de bezoekers niet direct overtuigd zijn.

Maak met een goede CTA duidelijk wat je bezoeker kan verwachten.

5. Vraag niet te veel

Hou je formulieren kort en bondig. Iedere vraag kan een extra reden zijn om af te haken bij het invullen van een formulier. Natuurlijk is het vanuit marketing oogpunt interessant om zo veel mogelijk van je bezoekers te weten te komen. Maar de meeste bezoekers voelen zich niet veilig bij het delen van persoonlijke gegevens. Als je iets vraagt, maak dan duidelijk waarom je dat vraagt. Gebruik daarnaast slimme velden zodat je zeker weet dat bezoekers de juiste gegevens invullen. Geef de bezoeker dus feedback wanneer hij bijvoorbeeld zijn postcode goed heeft ingevuld.

6. Spreek de taal van je doelgroep

Het gebruik van de juiste content verbetert de gebruikerservaring en heeft impact op het opbouwen van loyaliteit en reputatie. Maak het dus persoonlijk en spreek hierbij de taal van je doelgroep. Voorkom vaktermen waar je doelgroep niet mee bekend is. Luister naar je klant en speel met jouw product of dienst in op zijn behoefte. Zorg voor doelgroepgericht taalgebruik, waarmee je aanzet tot actie bij jouw doelgroep. Micro-copy kan hierbij een hulpmiddel zijn. Het gaat om een paar woorden bij een invulveld of call to action die geruststellen of juist aanmoedigen. Bij het inschrijven van een nieuwsbrief, kun je bijvoorbeeld weergeven "Uitschrijven kan wanneer je wilt". Wanneer je begrijpt waar je doelgroep gevoelig voor is, kan je die twijfels weghalen met goed geschreven micro-copy.

 

Sterke micro-copy neemt twijfel weg bij de bezoeker.

7. Gebruik witruimte

Schermen worden steeds groter, maak daar gebruik van. Een design straalt veel meer rust uit wanneer er gebruik wordt gemaakt van witruimte. Daarnaast is de verdeling van de informatie duidelijker te onderscheiden. Het toevoegen van witruimte tussen de verschillende elementen zorgt voor een scanbare website. De bezoeker kan de verschillende elementen met veel witruimte sneller van elkaar onderscheiden of juist groeperen. Paginas worden langer, geef daarbij dus wel altijd duidelijk aan dat er onder ‘de vouw’ nog meer content te vinden is. Uiteraard is het van belang dat de belangrijkste informatie al boven de vouw zichtbaar is.

8. Pas storytelling toe

Vertel het verhaal achter je bedrijf of je product. Wanneer je storytelling toepast, activeert dat de merkbetrokkenheid van je klanten. Probeer ze emotioneel te raken met een authentiek verhaal. Gelikte stockfotos kunnen echt niet meer, jouw doelgroep wil echte mensen en producten zien. Hoe echter en eerlijker het verhaal is, hoe beter je bezoeker geneigd is om naar je te luisteren. Maak dus gebruik van sprekend beeldmateriaal waarmee jouw verhaal tot leven komt.

 

Vertel het verhaal op zo’n manier dat het mensen raakt.

9. Test, test en test nog eens

Maar hoe weet je of alles ook echt werkt? Door te testen! Experimenteer met je formulieren, de copy en call to actions. A/B testen is bijvoorbeeld een eenvoudige maar krachtige manier om stap voor stap je website te verbeteren. Veel bedrijven zijn continu bezig met het uitvoeren van A/B tests om hun website te optimaliseren. Waarom? Door te testen ontdek je wat bij jouw doelgroep het beste werkt. De uitkomsten van de ene doelgroep zijn niet toepasbaar bij de andere doelgroep. En het gedrag van je doelgroep kan in de loop van de tijd veranderen. Test daarom regelmatig!

10. User experience checklist

Bovenstaande punten zijn uitgangspunten die bijdragen aan een betere user experience. Het allerbelangrijkste is dat de eindgebruiker centraal staat in het designproces. Hoe staat jouw website ervoor? Kijk nog eens kritisch naar je eigen website. En stel jezelf de volgende vragen:

  • Is de boodschap van mijn website duidelijk genoeg?

  • Maak ik consistent gebruik van functionaliteiten, taal en kleur?

  • Is de website responsive?

  • Zijn de call to actions wel duidelijk?

  • Vraag ik niet te veel van mijn bezoekers?

  • Spreek ik de taal van mijn doelgroep?

  • Is er voldoende witruimte?

  • Gebruik ik nog steeds stockfoto’s of vertel ik het verhaal van echte mensen?

  • Heb ik weleens getest?

Succes! En heb je nog vragen? Contact opnemen mag natuurlijk altijd!

Brainstormen: wilde idee├źn en concrete oplossingen

Door E-sites

De brainstorm is regelmatig onderdeel van onze werkwijze. Maar hoe gaat dat dan? Marjolein stond even in de schoenen van onze klant. - Lees meer

Lees verder