App marketing na de download

Door E-sites, E-sites
14 juli 2015 - 3123 x bekeken - Categorie├źn: Mobile, Kennis

E-sites heeft zelf een agenda app ontwikkeld: WAVE Calendar. Dit uit ontevredenheid over het huidige aanbod agenda apps en uit nieuwsgierigheid of het ons lukt een succesvolle app te ontwikkelen in het overweldigende aanbod van apps.

Wat feitjes over apps: in de Google Play Store kun je 1.4 miljoen apps downloaden, in de Apple Store zijn dit er 1.2 miljoen (bron: NRCQ, 2015). En bijna alle gebruikers die een app downloaden, verwijderen die daarna ook meteen weer. Wat je hieruit kan concluderen, is dat het lastig is om op te vallen en om je gebruikers te houden. Wat doen wij om zoveel mogelijk gebruikers aan onze app te binden?

MailChimp voor persoonlijk contact met gebruikers

Eén van de programma’s die wij gebruiken is MailChimp. We maken hierin e-mailcampagnes aan, waardoor gebruikers automatisch mails krijgen nadat zij zich hebben geregistreerd. De mails die zij krijgen zijn persoonlijk en worden uit naam gestuurd van onze CEO, CTO of vanuit mijn naam. In deze mail lichten wij bepaalde functies uit en roepen wij op tot reviews en feedback.

Reviews genereren

Reviews van gebruikers zijn erg belangrijk. Zo krijgen we feedback die we hard nodig hebben en krijgen we een hogere rating in de App Store. Via Google Publisher beantwoorden we de reviews uit de Google Play Store. Jammer genoeg kan dit in de Apple Store niet. De reviews die we krijgen via Google Play Store, goed of slecht, worden allemaal beantwoord. Wij bedanken natuurlijk iedereen die ons een positieve review geeft, maar ook willen we graag weten waarom iemand een slechte review heeft gegeven. Feedback is het beste advies dat je kunt krijgen. Het zijn uiteindelijk allemaal leerpunten.

 

 

E-mail contact

Een ander medium waar we veel feedback mee ontvangen zijn e-mails. Gebruikers kunnen ons hier bereiken en wij kijken naar alle mails die binnenkomen. Het is altijd leuk om te zien, dat als je in gesprek bent met iemand via mail, deze mails steeds uitgebreider worden en meer gedetailleerd. Natuurlijk krijg je ook vaak e-mails binnen die niks met de app zelf te maken hebben, maar met andere apps of Android/iOS zelf. Ook deze worden beantwoord. We proberen iedereen te helpen of door te verwijzen naar de juiste contactpersoon. Wij vinden het erg belangrijk dat geen e-mail onbeantwoord blijft.

Update verspreiden via social media

Misschien een open deur, maar daarom zeker niet minder belangrijk, is aanwezig zijn op verschillende social media kanalen. Maar alleen op de social media kanalen die bij jouw product passen. Wij hebben gekozen voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. De meeste interactie hebben wij op Twitter. Dit is het kanaal waar onze gebruikers het meeste actief zijn. Het is belangrijk om dit te onderzoeken, zodat je zoveel mogelijk potentiele gebruikers bereikt en je huidige gebruikers goed up-to-date kan houden. Op Twitter plaatsen wij vaak updates over nieuwe functionaliteiten, nieuwe updates en ook proberen we soms wat grappigs te plaatsen.

Feedback gebruiken als advies

Om app gebruikers echt aan je te binden, blijkt voor ons het luisteren naar feedback echt essentieel. Ook kritiek moet je omarmen, want hier leer je weer van. Door je gebruikers te laten zien dat je naar hen luistert, creëer je ambassadeurs, wat je einddoel hoort te zijn. Ambassadeurs promoten jouw product weer bij anderen. Het beste is om van bloggers jouw ambassadeur te maken. Wanneer zij artikelen schrijven over jouw app, bereik je een nog groter publiek.

Inzichten om te onthouden! 

Ik hoop dat deze blogpost wat inzichten geeft, die het waard zijn om te onthouden. Waardeer je gebruikers en luister ook echt naar ze. Zorg dat jij op verschillende manieren bereikbaar bent en reageer altijd; ook op minder positieve berichten. Wees ook niet bang om te vragen om feedback. Mijn ervaring is dat gebruikers dit helemaal niet erg vinden en graag feedback geven. En al gezegd, maar goed om te onthouden: feedback is het beste advies dat je kunt krijgen!

Best practices in User Experience design

Door Carlo Vingerling

Hoe zorg je voor een goed gevoel bij je gebruiker en dus hogere conversie? In deze blogpost 10 tips. - Lees meer

Lees verder