App Store Optimization: hoe werkt dat nou?

Door E-sites, E-sites
1 september 2015 - 2938 x bekeken - Categorieën: Mobile, Kennis

Je app uitbrengen is pas stap één. Wat hierna komt, is het belangrijkste. Hoe breng je je app onder de aandacht en zorg je voor downloads? Dit blijft een lastig gegeven en komt vooral neer op creatief zijn en uitzoeken welke keywords het beste werken voor jouw app. In deze blogpost wijd ik uit over de belangrijkste stappen die je moet nemen in App Store Optimization.

Gebruik een duidelijke titel

Het belangrijkste is dat de app een duidelijke titel heeft die omschrijft wat de app doet. Het is helemaal ideaal om het belangrijkste keyword hierin te verwerken. Let wel op dat de Apple Store en Google Play andere regels hanteren voor een titel. Bij de Apple Store heb je 255 karakters voor de titel en in Google Play maar 30.

Vul je beschrijving met belangrijkste keywords

Na de titel is de app-beschrijving het belangrijkste. Deze kun je rijkelijk vullen met de juiste keywords. Zorg dat je hierin experimenteert en kijk bij je concurrenten. Welke keywords gebruiken zij en hoe zien hun teksten eruit? Probeer keywords te gebruiken die niet iedereen gebruikt, maar wel gebruikt worden door je doelgroep. Dit is soms lastig als je een vrij algemene app hebt. Probeer hierin wat te rouleren om zo te kijken wat werkt. Je kan ook een tool gebruiken om te zien hoe hoog jij staat met je keywords. Bij E-sites gebruiken wij hiervoor AppAnnie.

Zorg ook voor een goede en duidelijke beschrijving van je app. Probeer het niet alleen maar vol te gooien met keywords en je screenshots voor je laten spreken. Leg helder uit wat je app doet, wat zijn de features en wat is de meerwaarde voor de gebruikers?

Gebruik aansprekende screenshots en video

Maak gebruik van je screenshots en laat je creativiteit zien. Maak niet gewoon screenshots van je app, maar zorg dat deze mooi verpakt zijn. Probeer te voorkomen dat het saai wordt. Hetzelfde geldt voor de video die je toevoegt. Maak deze aantrekkelijk voor je doelgroep.

Kies de goede categorie

Dit klinkt misschien logisch, maar is wel erg belangrijk. Is je app een spel of een productiviteit,  educatie of muziek app? Als je hem plaatst in de goede categorie krijgen gebruikers hem ook te zien als zij hierin aan het zoeken zijn. Hoe hoger jouw rating, hoe eerder hij te zien is en misschien komt hij zelfs in de top tien van die categorie te staan.

Zorg voor een duidelijke icon

Ook dit lijkt vrij voor de hand liggend, maar toch benoem ik het graag. Zorg voor een duidelijke, maar mooie app icon. Ook hier kijken Apple Store en Google Play naar. Laat je icon zien wat jouw app precies doet? Kijk anders voor inspiratie bij anderen. Kijk hoe zij een duidelijke app icon combineren met design in jouw categorie.

Genereer zoveel mogelijk reviews en downloads

Positieve reviews zorgen voor een hogere rating. Wees dus niet bang om je gebruikers te vragen een review te schrijven. Bijvoorbeeld via een pop-up in je app of een oproep via email of social media. Of zet er iets tegenover. Laten je gebruikers een review achter, dan krijgen zij iets eenmalig gratis vanuit je app.

Hetzelfde geldt voor downloads. Hoe meer downloads de app heeft, hoe eerder hij gevonden wordt.

Werk aan linkbuilding

Wat ook goed werkt is linkbuilding, al is dit wel een doorlopend proces. Wordt jouw app ergens vermeld met een link, dan kom je tijdelijk weer hoger te staan. Maar dit daalt ook weer na verloop van tijd. Zie voor tests hiervan het onderzoek van ASOprofessional. Het is dus belangrijk om vaak door verschillende blogs benoemd te worden. Je hebt hiermee niet alleen het voordeel dat je hun publiek bereikt, maar stijgt dus ook in Google Play.

Meertaligheid: spreek de taal van je gebruikers

Als laatste wil ik nog mee geven, dat het vertalen van je app store tekst ook belangrijk is. Zorg dat deze beschikbaar is in alle talen waarin jouw app verkrijgbaar is. Spreek de taal van je gebruikers.

Vooral doorgaan!

Voor het creëren van succes, ben je eigenlijk nooit klaar met ASO. Dit verandert constant. Meet dus je resultaten continu en als je ziet dat je weer lager komt te staan, ga je weer experimenteren met nieuwe keywords en beschrijvingen.

Heb je hulp nodig? Voel je dan vrij om contact op te nemen met E-sites of Fingerspitz. Wij helpen je graag.

Succes! En wil je meer weten over app marketing? Lees dan ook mijn artikel ‘App marketing na de download’.

 

Twee nominaties voor Accenture Innovation Awards

Door E-sites

In maar liefst twee categorieën strijden we mee voor een Accenture Innovation Award! - Lees meer

Lees verder