UX trends 2016

Door Carlo Vingerling, user experience consultant
4 januari 2016 - 3649 x bekeken - Categorieën: Kennis, Innovatie

Een heel nieuw user experience (UX) jaar ligt voor ons. Tijd om een blik te werpen op de trends en ontwikkelingen die verwacht worden in 2016 op het gebied van UX design. Niet alleen trends op het gebied van UX maar ook technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en daarom moeten we wel bijblijven. Ik heb de belangrijkste UX trends voor dit jaar voor je op een rijtje gezet. Is jouw website klaar voor 2016?

Micro-interactie

Het verschil gaat zitten in de details. De grens tussen web en app wordt steeds kleiner. Micro-interactie is daar een goed voorbeeld van. Websites worden steeds cleaner en minimaler, maar juist door micro-interactie is het mogelijk om met subtiele animaties de beleving van het product of dienst te versterken. Bij micro-interactie kun je denken aan het geven van subtiel geanimeerde feedback of het verleiden van de bezoeker door een button te accentueren via een kleine animatie. De kunst van het toepassen van micro-interactie is dat het zo natuurlijk mogelijk over moet komen bij de gebruiker.

                                                           

Bron: virginamerica.com

Full screen formulieren

Om je bezoeker beter te begeleiden in een proces, is het belangrijk om te zorgen voor zo min mogelijk afleiding. Gebruik maken van full screen formulieren, helpt de gebruiker focussen op zijn specifieke taak. Met als gevolg een betere gebruikerservaring en conversie.

Bron: medium.com

Interactive storytelling

Storytelling blijft hot. We weten inmiddels dat bezoekers snel zijn afgeleid en liever scannen dan lezen. Mooi interactieve verhalen trekken de aandacht van je bezoeker en zorgen ervoor dat de informatie die je wilt overbrengen over jouw product of dienst beter blijft hangen. Om de aandacht van je bezoeker vast te houden heb je een goed verhaal nodig waarbij je de bezoeker zelf laat interacteren met jouw verhaal.

Bron: bbqcultures.com

Scrollen

Inmiddels zijn gebruikers wel gewend aan het scrollen op smartphones en tablets. Over het algemeen vinden gebruikers het zelfs gemakkelijker om te scrollen dan te klikken. Op deze manier wordt het mogelijk om het verhaal via steeds mooiere overgangs-animaties, grote beelden en fraaie typografie over te brengen. Ook in 2016 verwacht ik dat deze trend zich blijft ontwikkelen. 

Bron: fitness.reebok.com

Sticky call-to-actions

Doordat pagina’s langer worden is het raadzaam om je belangrijkste call-to-action (CTA) in beeld te houden. Wanneer een CTA altijd in beeld is, is de kans ook groter dat hij wordt gebruikt. Gewoonweg omdat de gebruiker niet hoeft te zoeken. De beste posities voor je CTA zijn in een sticky header op desktop of voor op mobiel een sticky footer. 

Bron: qube-it.nl

Modulair grid

Ik verwacht dat deze trend zich verder ontwikkelt in 2016. Een modulair opgebouwd grid dat is opgedeeld in verschillende kolommen heeft als voordeel dat de content duidelijk van elkaar te onderscheiden is. Hierdoor wordt het voor de bezoeker duidelijker dat er meer content te zien is wanneer hij gaat scrollen. In een tijdperk waarin veel designs meer en meer op elkaar gaan lijken biedt een modulair grid enigszins de mogelijkheid om te onderscheiden.

Bron: v76.com

Microcopy

Service naar je gebruikers moet centraal staan. Goed geschreven micro copy kan hierbij een bijdrage leveren. Door op het juiste moment gebruik te maken van een korte uitleg, neem je belangrijke vragen of onzekerheden weg bij de gebruiker. Wanneer je weet wat de bezorgdheden van je doelgroep zijn, is het mogelijk om ze, bijvoorbeeld bij een registratieformulier, duidelijk te maken waarom ze bepaalde persoonlijke informatie moeten invullen en wat daarmee wordt gedaan. Laat je bezoeker dus niet met vragen zitten, maar geef duidelijk aan wat je van ze verwacht.

Bron: bkv.jobs/nl

Hamburger menu

Ondanks de vele kritieken, zie ik het hamburger menu niet meteen verdwijnen op desktop. De toepassing zal heel erg afhangen van het type product of dienstverlening en natuurlijk van je doelgroep. Er zijn nog steeds veel onervaren gebruikers die het hamburger icoon nog niet herkennen. Verschillende A/B tests wijzen uit dat de toevoeging van het woord ‘menu’ al voor een verbetering zorgen. Desondanks blijft het hamburger menu nog steeds bestaan in 2016.

Bron: dutchdesignawards.nl

Natural language formulier

Niet volkomen nieuw, wel iets wat we in 2016 vaker terug gaan zien komen: natural language formulieren. In plaats van een standaard vraag/antwoord formulier, vraag je in een lopende zin informatie aan je bezoeker. De gebruiker wordt daardoor op een intuïtieve en menselijke manier aangesproken. En dat wekt onbewust meer vertrouwen. 

Bron: tympanus.net

Bron: staatsbosbeheer.nl

01-01-2016: Meldplicht datalekken. En nu?

Door Arthur Engel

Vanaf 1 januari 2016 gaat de meldplicht voor datalekken in. Dit is een wijziging op de bestaande ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP)’… - Lees meer

Lees verder