Designen voor de eindgebruiker

Door Lieve Sonke, art director
23 februari 2016 - 2532 x bekeken - Categorie├źn: Kennis

Als designteam bij E-sites zijn we altijd op zoek naar de beste oplossing voor de eindgebruiker. Functioneel ontwerp en uitgebreid onderzoek naar de doelgroep is hierbij van essentieel belang. Uiteraard willen we dat onze sites en apps er mooi uitzien, maar nog belangrijker dat ze het gewenste effect bereiken. Dat is onze focus. In dit artikel neem ik jullie mee in dit proces, om zo beter inzicht te krijgen in onze alledaagse werkzaamheden.

 

Alle creatieve geesten bij elkaar

In de jaren dat ik werk bij E-sites heb ik design binnen de organisatie zien groeien, waar vooral het gewicht op development lag wordt strategie en design een steeds groter onderdeel van E-sites. Daarom hebben we het Strategie, Concept en Design team opgericht, een zelfsturend team van enthousiaste creatievelingen dat wordt ingezet voor strategische vraagstukken, high-level concepten en uitgewerkte designs. Ons team bestaat uit ux design, strategie en design met flexibele plekken voor copy en front-end. Door onze krachten te bundelen werken we samen aan complexe vraagstukken.

Waar beginnen we?

Elke opdracht verschilt in omvang en vraag, dat maakt ons vak zo uitdagend. Van een conversiemachine om zoveel mogelijk prullenbakken te verkopen tot een campagne van meerdere jaren voor het stimuleren van aanmeldingen bij de Hartstichting. Elke case is biedt nieuwe uitdagingen. En elke case heeft dus ook een andere doelgroep.

 

 

Persona’s & customer journeys

We beginnen ons proces met het in kaart brengen van deze doelgroep. We kruipen in de huid van de eindgebruiker. Dit doen we aan de hand van persona’s en customer journeys. Een persona is een profiel van een potentiële eindgebruiker. Wat zijn zijn of haar interesses? Waar woont hij of zij? Hoe gedraagt de persoon zich online? Een persona kan ook een video-interview zijn met een iemand uit de potentiële doelgroep. Door dit in kaart te brengen kunnen we de customer journey invullen. Een customer journey in een visuele vertaling van de klantreis. Hoe komt de eindgebruiker in aanraking met het product of de dienst? Waar wordt de gebruiker enthousiast van? Waar haakt de eindgebruiker mogelijk af? Het uiteindelijke doel van deze reis is een blije eindgebruiker die zich ongedwongen goed geholpen voelt. 

 

 

Schetsen, knippen, plakken & proberen

Nu we in de eindgebruiker(s) en customer journey(s) in kaart hebben, zijn we klaar om te beginnen met het bedenken van een oplossing voor het probleem. De essentie van goed design. We doen dit op allerlei manieren. We gaan schetsen, sitemaps maken, inspiratie verzamelen, moodboards ontwerpen en paper prototypen. Dit doen we om eerst dingen uit te proberen. Door te schuiven met elementen ontdekken we heel snel of iets fijn gaat werken of niet. Daarnaast betrekken we in deze fase ook al developers in ons proces. Zo voorkomen we dat we dingen gaan bedenken die technisch onhaalbaar zijn.

 

Schetsen, knippen en plakken & proberen. Maar nu digital.

Op dit moment in ons designproces staan we met het hele team achter ons idee. We willen nu dingen tastbaar maken. Dit doen we aan de hand van een prototype. Een ruw concept van de uiteindelijke oplossing waar stijl en interactie tot leven komen. Door eerst een prototype te ontwikkelen, zijn we in staat sneller designkeuzes te maken en te schaven aan de oplossing. Zo besparen we kostbare tijd in het uiteindelijke ontwikkelproces. 

Ons momentje

Vaak presenteren we na deze fase ons concept aan de stakeholders. We nemen ze mee in ons verhaal en lichten onze keuzes toe aan de hand van de opgestelde persona’s en customer journeys. Wat ik zelf altijd mooi vind om te zien is een ja knikkende glimlachende klant, voordat hij of zij überhaupt iets van de visuele uitwerking heeft gezien. Dit geeft aan dat ons verhaal klopt. Dat we nagedacht hebben over onze keuzes en een optimale oplossing voor het probleem hebben gevonden.

Dat is goed design.

Nieuw managementteam E-sites

Door E-sites

E-sites groeit en ontwikkelt zich verder voort. Een verandering in onze organisatiestructuur werd een logische stap. - Lees meer

Lees verder