Slimme Bots in Messaging apps. Hoe zet je ze in? 10 mogelijke toepassingen

Door Sjoerd van Oosten, partner / creative director - @sjoerdvanoosten
3 oktober 2016 - 4482 x bekeken - Categorie├źn: Innovatie, Tech

Chatbots - oftewel geautomatiseerde gesprekspartners - bestaan al behoorlijk lang. Wie herinnert zich de dansende Microsoft Paperclip nog? Een behoorlijk domme oplossing die je hielp bij je zoekopdrachten.

2016 zal echter de boeken in gaan als het jaar waarin ‘bots’ een enorme vlucht hebben genomen. Door technieken als Voice recognition en Machine learning zijn we inmiddels zover dat we het goed kunnen gebruiken in dagelijkse toepassingen en dit resulteerde al in toepassingen als Siri, Alexa en Tay. Met een chatbot is het mogelijk om op verschillende messaging platformen zoals Facebooks’ Messenger, Telegram en WeChat automatische, intelligente antwoorden te geven.

Enthousiasme aangewakkerd tijdens onze apothekers hackathon

Het is vrij eenvoudig om een chatbot te ontwikkelen. Tijdens een hackathon die we organiseerden voor apothekers hebben we daarom samen met apothekers een Apothekers Chatbot pilot voor Facebook Messenger ontwikkeld. Met het prototype kan er binnen Facebook Messenger informatie over recepten/bijsluiters worden opgehaald en herhaalrecepten worden besteld.

Waarom zijn chatbots zo interessant? 80% van de smartphonebezitters stuurt berichten via een Messaging app. Eigenlijk zijn een hoop functionaliteiten die nu in de meeste apps zitten (in een verzadigde markt) ook via chatbot-achtige functionaliteit te benaderen. Er hoeft soms dus ook geen stand-alone app ontwikkeld te worden voor verschillende platformen als Web, iOS en Android.

Wij zien enorm veel mogelijkheden met deze bots. Noem het kansen. Benieuwd? Hieronder 10 mogelijke toepassingen van Chatbots waar wij warm van worden.

1) Voor nieuwsplatformen

Voor nieuwssites bieden chatbots erg veel toegevoegde waarde. Want naast de belangrijkste headlines en het kunnen zoeken naar nieuws over een bepaald topic, is de bot ook in staat om op basis van jouw profiel en gewenste frequentie het belangrijkste, persoonlijke nieuws te versturen.

CNN doet dit bijvoorbeeld al.

Daarnaast is het ook erg handig om het plaatselijke weerbericht te ontvangen, wat Hi Poncho bijvoorbeeld doet.

hi-poncho-bot

2) Voor een klantenservice

Denk bijvoorbeeld aan een servicedesk waarbij de antwoorden op meestgestelde vragen gegeven kunnen worden. Of informatie over producten of diensten. En ook algemene informatie, zoals openingstijden tijdens feestdagen. Of opdrachten, zoals het vergroten van je data-bundel. 

3) Voor webshops

Voor webshops zijn chatbots super interessant. Het is niet voor niets dat conversational commerce hoog op de lijstjes van e-commerce managers staat. Met conversational commerce zet je je merk in als (virtuele) assistent in het beslissingsproces. Je laat de bot dan bijvoorbeeld helpen bij het matchen van aankopen bij eerdere aankopen.

4) Voor logistieke bedrijven als PostNL

Een bot die je informeert over de status van je pakket, die je op tijd een reminder stuurt of je eraan herinnert welke vorm van identificatie er nodig is. Of die je kunt vragen waar je pakket blijft. Handig toch? 

5) Voor vervoer - Trijntje en Uber

9292 had in de Hyves-tijd zoiets als een bot, 'Trijntje'. Een bot die je reisadvies gaf en tips over vertrektijden. Het idee was goed, maar de uitwerking minder. Inmiddels is met de hedendaagse technieken de kans van slagen een stuk groter geworden. Uber heeft inmiddels ook een chatbot ontwikkeld, waarmee je eenvoudig een taxi kunt bestellen via een chatbericht.

Een ander mooi voorbeeld is KLM, die de mogelijkheid beschikbaar heeft gesteld om via Messenger je instapkaart te ontvangen:

6) Voor fitness en voedingscoaches

Een bot die je dagelijks voedings- en trainingsadvies geeft en je stimuleert om net wat extra oefeningen te doen, op basis van jouw eerdere resultaten. Maar ook op basis van het weer je trainingsschema aanpast. En op basis van je sportresultaten een dagelijks voedingsadvies geeft. Dat zou voor veel mensen goede ondersteuning bieden. 

Ook denkbaar is dat je aan die bot vragen kunt stellen over de voedingswaarde van bepaalde ingrediënten. Of dat die bot je helpt bij vragen over bepaalde allergieën.

7) Voor home-automation (domotica)

Hierbij denken we aan een bot die je helpt je Nest thermostaat aan te sturen, of je garagedeuren te openen en je Tesla alvast kan starten. Of een bot waarmee je vanaf de bank nummers aanvraagt bij Spotify. 

8) Voor travel agents

Wat denk je van een bot die voor jou een reisschema samenstelt en boekingen voor je kan doen? Eentje die ook suggesties geeft, op basis van eerdere boekingen van hotels. En je helpt bij reisproblemen. Dit zou veel mensen een hoop tijd schelen!

9) Gewoon, voor de fun

Zoals de Miss Piggy Chatbot. Waar character-design op is toegepast zodat de bot ‘knorrig’ reageert zoals ze ‘in het echt’ misschien ook zou doen.

10) Voor personal branding

Een mooi voorbeeld: DJ Hardwell heeft als eerste artiest een chatbot gelanceerd die zijn fans de mogelijkheid biedt om op verschillende manieren met hem in contact te komen. Zo kunnen fans op een interactieve manier zijn radioshow beïnvloeden. En is het ook mogelijk om alles vragen over Hardwell en als één van de eersten zijn nieuwe muziek te beluisteren. 

 

De toekomst van chatbots

Chatbots wordt genoemd als de opvolger van apps. Maar zo ver zijn we nog niet. De huidige chatbots zijn nog niet 'super slim', ze onthouden nog niet wie of waar je bent en daardoor moet je dus geregeld dezelfde vraag opnieuw stellen. Ondanks dat de chatbots nog in de kinderschoenen staan, heeft het voor gebruikers grote voordelen. Naast het feit dat je geen losse apps meer hoeft te downloaden, hoef je ook niet meer zo veel te zoeken. Je stelt gewoon de vraag waar je naar op zoek bent en de bot geeft je het antwoord. De bots zullen zeker gaan toenemen en beter worden, maar de verfijning zal zeker tijd nodig hebben.

Iets voor jouw platform?

De mogelijkheden zijn groot. Zelf zijn wij superenthousiast over bots en al verschillende prototypes aan het opzetten. Voor ieder platform is wel een bot te bedenken.

Wil je meer weten over bots? Lees dan ook eens deze artikelen

http://www.emerce.nl/best-practice/workshop-aan-slag-bots

http://www.adweek.com/news/technology/why-brands-barbie-uber-are-so-hot-chatbots-170577

https://botlist.co/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/chatbots-facebook-inzet-chatbots-messenger

Of neem contact met me op! Wij denken graag met je mee.

Gelanceerd: nieuwe hardlopen.nl trainingsapp

Door E-sites

Een nieuwe hardloop app met professionele trainingsschema's en geïntegreerde Sky Radio running playlists. - Lees meer

Lees verder