Google´s Accelerated Mobile Pages (AMP) - de nieuwe standaard voor een sneller mobiel web?

Door E-sites, E-sites
14 november 2016 - 3785 x bekeken - Categorieën: Kennis, Mobile, Innovatie

Afgelopen kwartaal introduceerde Google in Nederland een nieuwe standaard voor een sneller mobiel web: Accelerated Mobile Pages. Het bieden van een betere mobiele ervaring is nu een stuk makkelijker te ontwikkelen. En als oplossing voor adblockers. Klinkt goed. Maar hoe werkt het precies? Wat zijn de voordelen? En voor welke organisaties is dit echt interessant? In dit artikel word je wijzer!

Accelerated Mobile Pages (AMP) - hoe werkt het?

Iedere website heeft dezelfde basis, namelijk dat hij is op gebouwd uit HTML-code. In deze code zitten onderdelen die het laden van je website traag kunnen maken. Voorbeelden hiervan zijn Wordpress-plugins, javascript onderdelen of het tonen van Youtube video's en Facebook bij het gebruik van iframes. Daarnaast verzamelen we allemaal statistieken en voeren we testen uit om de website steeds beter te maken, maar ook hiervoor worden scripts ingeladen die voor de nodige vertraging zorgen. AMP zorgt dat veel deze toevoegingen geweerd worden en zal deze vervangen door snellere alternatieven. Ook zal AMP je CSS versimpelen en dat draag bij aan het sneller weer kunnen geven van content.

Accelarated Mobile Pages zijn dus eigenlijk aangepaste pagina's van je huidige website die zeer snel ingeladen worden. Dit is speciaal bedoelt om 'zware' content (tekst, afbeeldingen, video's) snel te laten laden op mobiele apparaten. Zeg maar gerust een snelle 'light versie' van je bestaande website.

Snelle mobiele websites - wie wil dat nou niet?

Met AMP wordt het gebruik van snelle mobiele websites dus gestimuleerd. En dat biedt natuurlijk een aantal interessante voordelen:

  • Content wordt sneller weergegeven via mobiele apparaten, wat natuurlijk erg prettig is voor jouw bezoekers. Naast de snellere laadtijden zijn alle pagina’s ook ‘lichter’ en verbruiken dus minder mobiele data bij het inladen.
  • Met Accelerated Mobile Pages verschijnt jouw website met bijvoorbeeld nieuwsberichten hoger in de zoekresultaten van Google. Dat is dus een extra voordeel.
  • AMP’s tonen de minimaal benodigde informatie aan de bezoeker. Zo is bijvoorbeeld Javascript niet toegestaan (afgezien van een kleine Javascript library) en de pagina’s worden gecached door Google. Onderdelen zoals foto’s of advertenties worden alleen gedownload wanneer de kans groot is dat ze gezien worden door de bezoeker. Pas later wordt de rest van de content geladen.

Voor welk soort websites is AMP nou echt interessant?

Zoals gezegd zorgt AMP ervoor dat jouw website sneller geladen kan worden op mobiele apparaten, doordat een hoop zware vertragende onderdelen niet ingeladen worden. Zo’n light versie beschikbaar stellen is vooral interessant voor websites die veel content bevatten en niet helemaal geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, terwijl het wel veel mobiel verkeer aantrekt. Denk bijvoorbeeld aan websites met veel nieuwsartikelen, vacature websites of webshops die sowieso nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

En tot slot: Wordpress sites. Want Wordpress is gestart met de ontwikkeling van een plugin die het gemakkelijker maakt om je huidige content als AMP-content naar Google te versturen, zonder dat hier verder specifieke ontwikkeling voor nodig is. Daar kun je dus je voordeel mee doen! Google werkt overigens ook al samen met een aantal andere grote partijen als Twitter, Pinterest, Adobe en LinkedIn. Mooie ontwikkelingen dus, die de overstap naar AMP gaan vergemakkelijken. 

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar AMP en benieuwd of dit voor jouw organisatie interessant is? Neem contact met me op!

Een SSL certificaat voor een veilige verbinding: is dat echt nodig?

Door E-sites

Zeker. Dat is mijn advies. Het is vandaag de dag steeds belangrijker om je te wapenen online. Bovendien zitten er veel extra voordelen aan een HTTPS… - Lees meer

Lees verder