De opkomst van de conversatie interface

Door Sjoerd van Oosten, partner / creative director - @sjoerdvanoosten
3 april 2017 - 3008 x bekeken - Categorieën: Innovatie, Kennis

We waren er weer bij, op SXSW (south by southwest), het jaarlijkse tech-muziek-film event in Austin, Texas. Door de presentaties en panelsessies van onder andere Hubspot, IBM Watson, Marc Jacobs, Unity, Ray Kurzweil, Accenture, Tim Ferris, Facebook, Google, Robert Cialdini en Disney zijn we weer helemaal geïnspireerd en opgeladen teruggekeerd.

Een belangrijke conclusie: er staan ons erg interessante veranderingen te wachten in de manier waarop we met technologie en merken communiceren. Want naast VR en AR was het één en al Artificial Intelligence, Machine Learning en Chatbots op het event. En daarmee staan we ook in Europa aan de vooravond van de transitie van clicks en touch naar conversatie.

Van clicks en touch naar conversatie

Dharmesh Shah, de CTO en Co-founder van Hubspot, illustreerde het al tijdens de eerste presentatie die ik volgde. Twintig jaar geleden, in ‘97, was er de opkomst van de browser (Click); tien jaar geleden, in ‘07, de opkomst van de smartphone (Touch) en nu, in ‘17, de overgang naar de Conversation. Waar we sinds de opkomst van de computer een command line of scherm als interface gebruiken, gebruiken we steeds vaker conversatie als interface. Waar bedrijven decennia geleden begonnen met het bouwen van websites, starten ze nu dus met het bouwen van bots.

Het wordt normaal om met merken via chatbots te communiceren. Het meeste ervan is tot toe echter nog ‘crap’, zoals Shah het zo mooi verwoordde. Je kunt bijvoorbeeld geen echte dialoog voeren met Siri. Je kunt vragen wat voor weer het morgen is, maar een goed antwoord op de vraag ‘Moet ik morgen handschoenen aan?’ kunnen we op dit moment nog niet verwachten. Het is op dit moment nog voornamelijk een extra ingang op search, maar niet meer dan dat.

Van spraakgestuurde search naar AI

AI staat eigenlijk voor Artificial Intelligence, maar in de praktijk komt het nu nog gewoon neer op Automated Intelligence. Matig werkende chatbot applicaties, die niet veel verder komen dan het geven van slimme antwoorden. Het is nu nog wat onderontwikkeld.

En zoals Shah ook aangaf: “User frustration levels with AI conversational agents are beginning to rise”. Context wordt steeds belangrijker. Men zit te wachten op échte Artificial Intelligence.

De technieken voor AI zullen de komende jaren steeds beter worden en op den duur gaat AI daarmee steeds cognitiever worden, oftewel realistischer, waardoor gesprekken met applicaties steeds menselijker worden. Om dit te kunnen bereiken, moet het vermogen van computers om op een natuurlijke manier te communiceren bevorderd worden. De verwachting is dat binnen drie tot vijf jaar de conversaties via AI veel verfijnder zijn. We gaan hiermee dus echt een verandering in informatica zien.

"Net als een kind leert, is het idee achter cognitive computing dat een computer beter iets geleerd kan worden dan dat het wordt geprogrammeerd. Cognitieve computers leren uit de informatie die ze aanreikt wordt, bijvoorbeeld uit gestructureerde (documentatie, handleidingen, specificaties) en ongestructureerde (blogs, recensies, social media) bronnen en proberen van deze (big) data de context te 'begrijpen'. Als dit proces lukt, kan de computer een vraag beantwoorden zoals een mens doet, namelijk door het meest waarschijnlijke antwoord te kiezen in plaats van het correcte antwoord." - [IBM]

Wat betekent dit nu eigenlijk?

Als digitaal bureau moeten we gaan leren om met dit nieuwe type interface om te gaan. Hoe kunnen onze klanten deze interface gebruiken? Hoe designen we deze interface? Hoe kunnen merken hun merkbeleving uitdragen via deze interface? Welke tools zijn er voorhanden? Wat ontwikkelen we zelf en wat is er in de markt al beschikbaar? Wat wordt de macht van de platformen waarmee je de dialoog voert (Apple, Google, Amazon), hoe speel je daar als merk op in en hoe creëer je je eigen positie?

@Home, een eerste stap

Het wordt normaal om met spraakgestuurde apparaten te werken. Amazon Echo en Google Home zijn al steeds meer geïntegreerd in Amerikaanse huishoudens en zullen ook naar Europa en Nederland komen.

Smartphone- en appgebruik zal waarschijnlijk afnemen. Volgens sommige sprekers worden we zelfs minder slaven van onze telefoon en apps. Wil je Google Home en Amazon Echo zelf ontdekken? We hebben ze geactiveerd in Breda, kom langs! En wil je een conversatie met ons over dit onderwerp? Laat het ons weten!

E-sites lanceert proeflab voor innovaties: E-sites Labs

Door E-sites

Digitaal bureau E-sites lanceert Labs, als onderdeel van E-sites, waar nieuwe technologie tastbaar gemaakt wordt voor organisaties en early adopters… - Lees meer

Lees verder