De Design Sprint: samenwerken met je klant aan dé oplossing

Door Paul van der Gijp, digitaal strateeg
12 juni 2017 - 1882 x bekeken - Categorieën: Design

Goede ideeën zijn zeldzaam. Maar vooral een goed idee realiseren kan lastig, kostbaar en tijdrovend zijn. Er gaan vaak vele meetings aan vooraf, voordat de eerste stap is gezet. Daarnaast vergeten bureaus regelmatig dat de klant de expert is op zijn vakgebied, en zij in het ontwerpproces. Maar dit kan allemaal anders. Werk niet voor je klant, maar ga samenwerken met je klant! Bedenk en ontwikkel als een hecht team samen dé oplossing. Hoe? Met een Design Sprint creëer je een duurzame relatie met je klant, werk je efficiënt en zorg je voor een gevalideerd product waar de eindgebruiker ook écht iets aan heeft. In twee blogs dompel ik je onder in de methodiek van een Design Sprint.

Effectief in vijf dagen

De Design Sprint is een snelle manier om aannames te testen, ideeën uit te proberen en data te verzamelen voordat de klant zich helemaal vastlegt aan een nieuw product. De kracht? Wordt verliefd op het probleem, en later pas op de oplossing. De sprint wordt uitgevoerd door een team met verschillende disciplines. Onder andere een facilitator (jij), de designer, een developer, stakeholders en een beslisser van de klantzijde. Als facilitator heb je de belangrijke taak om de klant te ondersteunen en te begeleiden tijdens het proces. Met je team heb je vijf dagen de tijd om kritische vragen te beantwoorden. Dit doe je door middel van design, prototyping en het testen met gebruikers. Super effectief! Het proces is namelijk helder. In slechts vijf dagen ondergaat het team vijf fases richting een oplossing:

  • Maandag - Begrijpen: de eerste dag is bedoeld om duidelijkheid te krijgen over wat precies het doel is van de sprint. Het team krijgt hierdoor een duidelijke focus gedurende de rest van de week.

  • Dinsdag - Verbeelden: is de doelgroep en de probleemstelling duidelijk na dag 1? Dan gaat iedere deelnemer individueel op zoek naar mogelijke oplossingen. Vervolgens wordt er gezamenlijk een selectie gemaakt in de beste ideeën.

  • Woensdag - Beslissen: deze dag wordt er democratisch gestemd op de beste ideeën. Dit zorgt uiteindelijk voor een storyboard en/of wireframe dat als basis fungeert voor het prototype.

  • Donderdag - Prototype: het team weet wat er getest gaat worden. Nu is het een kwestie van bouwen. Het gaat niet om perfectie, maar om een realistisch product dat goed genoeg is om antwoord te geven op je probleemstelling van dag 1.
  • Vrijdag - Valideren: testdag! En dit doe je met echte gebruikers. Wie je ook weer interviewt voor een evaluatie. Soms betrek je ook stakeholders of experts voor een volledige beoordeling van het prototype.

Een probleemoplossende flow

Een Design Sprint vraagt om focus, alertheid. Snel en actief meedenken. Commitment en structuur. De tijdsdruk zorgt voor een gevoel van urgentie en stimuleert de creativiteit. De structuur zorgt ervoor dat we eerst het probleem leren te begrijpen, voordat we in oplossingen gaan denken. Het zorgt voor een probleemoplossende flow, waarin ieder individueel teamlid buiten zijn of haar comfort zone leert denken. Je duikt in een uitdaging, laat het bezinken en gaat vervolgens naar de volgende stap.

Maak samen écht iets moois

Het moge duidelijk zijn; met een Design Sprint help je als facilitator de klant naar een oplossing. Maar je helpt niet alleen de klant, maar ook de gebruiker. Daarnaast zorg je ook voor een intern draagvlak waardoor mensen zich betrokken, gehoord en geïnspireerd voelen. Wat alle deelnemers aan een Design Sprint in ieder geval gemeen hebben, is een gevoel van urgentie en een liefde voor innovatie en verandering. Je wilt samen echt iets moois gaan maken. Je werkt dus samen, met de klant, gericht aan een uiteindelijke oplossing. De neuzen staan allemaal dezelfde kant op. Klinkt goed, toch? Lees dan ook mijn volgende blog over hoe je de sprint nog effectiever maakt en je het team op de juiste manier samenstelt.

 Vragen, opmerkingen of eventjes sparren? Mail mij!

Kennis en cocktails: E-commerce Live!

Door E-sites

De Beurs van Berlage in Amsterdam was op 31 mei het decor van E-commerce Live. En wij waren erbij! - Lees meer

Lees verder