De Design Sprint: zo haal je er écht alles uit

Door Paul van der Gijp, digitaal strateeg
12 juni 2017 - 1885 x bekeken - Categorieën: Design

In mijn vorige blog heb ik je kennis laten maken met de Design Sprint. In een vogelvlucht informatie over hoe je kan samenwerken met je klant, in plaats van voor ze te werken. En zo effectief, dat er na vijf dagen een gevalideerd prototype op de plank ligt en je antwoord krijgt op vitale vragen. En hoewel de Design Sprint op zichzelf al effectief is, kan je het nog effectiever maken. Hier nog een aantal tips, zodat je er écht alles uithaalt.

Multidisciplinair team

Het uiteindelijke doel van een Design Sprint is de kans op ‘failure’ verminderen. Oftewel; je wilt niet eerst onnodig veel tijd en geld spenderen voordat je erachter komt dat iets niet werkt. De sprint is kort en krachtig, efficiënt. Maar het belangrijkste is je team. Je wilt dat het team een goede mix is van persoonlijkheden, kennis en disciplines. Vaak bestaat een team uit twee groepen: personen die weten hoe de doelgroep denkt en mogelijk gaan werken of interacteren met het product of dienst. En de mensen die het product gaan maken. Zorg er in ieder geval voor dat je team bestaat uit:

  • een beslisser: de vertegenwoordiger vanuit de klantzijde met het laatste woord met betrekking tot keuzes. Denk hierbij aan een projectleider of CEO.

  • stakeholders: deze mensen spreken voor de behoefte van de doelgroep en zijn vertegenwoordigd door de klant.

  • een facilitator: iemand met veel ervaring en die het proces goed kent, vertegenwoordigd door het bureau.

  • een designer: een teamlid dat verantwoordelijk is voor de uiterlijke realisatie van het project.

  • een developer: een teamlid die verantwoordelijk is voor de technische realisatie van het product.

The ‘war room’

Je hebt een keuze gemaakt voor de deelnemers binnen je team, nu nog de juiste ruimte. Visueel denken staat centraal in een Design Sprint, en daardoor bevindt de probleemstelling zich ook echt in de ruimte. Mensen moeten zich comfortabel voelen en niet afgeleid worden. Bij voorkeur houd je de sprint niet bij de klant op kantoor; afleiding ligt daar namelijk op de loer. Zorg voor een creatieve ruimte, waarin het team vrijuit kan bewegen, schrijven, schetsen en brainstormen. Het succes van een sprint valt of staat met de focus en energie van de groep.

Vijf dagen? Dat gaat niet!

Het is de meest gehoorde opmerking over een Design Sprint. Het idee om vijf dagen te spenderen aan het oplossen van een probleem lijkt onmogelijk. Maar dat is het zeker niet. Wanneer iemand onmogelijk vijf dagen kan spenderen aan het deelnemen van een Design Sprint, dan is er nog een expert interview. Hierin is er de tijd en mogelijkheid om de expert zijn visie en kennis te laten delen met het team. Op deze manier zorg je er toch voor dat essentiële kennis gedeeld kan worden met het team.

Wat gebeurt er na een sprint?

Dag vijf is afgerond en er ligt een gevalideerd prototype op de plank. Hoe verder? Dit kan twee kanten op gaan. Het idee is succesvol of er moet nog flink geschaafd worden aan je idee. In beide gevallen ben je vele sprongen vooruit. Want wanneer je na vijf dagen merkt dat je idee niet succesvol genoeg is, bespaar je veel geld. En daarnaast kun je direct terugpakken op ideeën die ook zijn ontstaan tijdens de sprint. Je kan uiteindelijk de Design Sprint gebruiken als startpunt voor de volgende stap in het proces. Ten eerste vat je alle uitkomsten samen en deelt deze met je team. Vervolgens kan je op twee manieren omgaan met de output:

  1. Op basis van de output ga je aan de slag met een interaction design, visual design, back-end architectuur en backlog.

  2. Op basis van de uitkomsten ga je het prototype nog verder verfijnen en aanpassen voor een volgende ronde met eindgebruikers.

Uiteindelijk ga je na goedkeuring van een visueel design verder met ontwikkelen.

Maak het verschil!

Als je echt wilt versnellen, innoveren en het verschil wil maken in de markt, dan is de Design Sprint een ideaal vertrekpunt dat bewezen successen oplevert. Organisaties als Uber, Slack en Gmail gingen je niet voor niets voor. Spring in het diepe. Zet de onzekerheid eventjes buiten spel. Met de juiste mensen, kennis, disciplines en effort, biedt de Design sprint je nieuwe inzichten op kort termijn.

Vragen, opmerkingen of eventjes sparren? Mail mij!

 

De Design Sprint: samenwerken met je klant aan dé oplossing

Door Paul van der Gijp

Werk samen met je klant, in plaats van voor je klant aan dé oplossing. Stap in de wereld van de Design Sprint. - Lees meer

Lees verder