WebVR, de toekomst van webdevelopment

Door Danny van den Munckhof, VR Intern
26 juni 2017 - 1647 x bekeken - Categorieën: Innovatie, Tech

Niet iedereen heeft een gigantische PC met Virtual Reality (VR) opties op zijn of haar bureau staan, aangezien VR-hardware behoorlijk aan de prijs is. Daardoor is VR voor sommige mensen nog een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Maar WebVR biedt mogelijkheden. Met WebVR kun je Virtual Reality direct vanuit een browser ervaren, zelfs op de nieuwste devices of browsers. Met of zonder bril! Op desktop, laptop of smartphone.

Mozilla & A-frame

In december 2015 verraste Mozilla web developers met een begrijpbaar framework om VR-applicaties uit te voeren in browsers: A-frame. Het framework maakt het voor web developers mogelijk om op een herkenbare wijze VR-applicaties te schrijven.

Daarnaast heb je geen VR-bril nodig. Sterker nog: het schept de mogelijkheid voor web developers om voorbij een 2D-canvas te denken bij het ontwerpen van een interface, waardoor meer websites intussen WebVR capable worden. Volgens Mozilla transformeert WebVR VR in een eersteklas ervaring op het web, gezien de talloze mogelijkheden en openheid van het platform.

Krachtig Javascript framework: ReactVR

Terwijl Mozilla met een relatief simpele code 'VR’ op je browser weet te toveren, vond Oculus dat het hoog tijd was om een bewezen, krachtig Javascript-framework in te zetten voor WebVR: ReactVR. Dit stelt Javascript developers in staat om de bestaande libraries van React en React Native in te zetten voor VR-applicaties, ook wel bekend als het “Learn once, run everywhere (LORE)-principe”. Stel dat we een VR-applicatie willen maken met een videospeler, dan kunnen we simpelweg bouwen op een bestaande React videospeler en meer tijd steken in het schrijven van VR specifieke functies.

Optimale klantbeleving

De komst van ReactVR diversifieert de ontwikkeling van VR-ontwikkeling door afstand te nemen van tools als Unity en Unreal Engine, welke in het leven zijn geroepen om games te maken. Zo kunnen we de ontwerpprincipes voor VR-gaming los laten om webbrowsing niet enkel als doel, maar ook als uitgangspunt te kunnen nemen voor een meer gerichte klantbeleving. Kijk bijvoorbeeld eens naar VRtigo, een ReactVR-applicatie waar heatmaps en de aandachtsspanne van gebruiker in kaart worden gebracht om te meten hoe gebruikers je applicatie ervaren. Een methodiek die usability-experts al jaren gebruiken om de ervaring van hun lezers met een webpagina in kaart te brengen.

En nog meer frameworks..

Andere ontwikkelaars hebben niet stilgezeten sinds de komst van A-Frame. Zo heeft Free Software Foundation PrimroseVR in het leven geroepen, kondigt Microsoft Babylon.js aan en zelfs GoPro komt met ForgeJS om VR-filmmakers makkelijk eigen 360-video content uit te laten brengen op browsers. De meeste WebVR API’s maken gebruik van open-source rendering-methodes als Three.js/WebGL waardoor de aanschaf van licenties niet nodig is en je hier direct mee aan de slag kan.

Ook voor mensen zonder ervaring in web development zijn er mogelijkheden om met WebVR aan de slag te gaan. Kijk maar eens naar Vizor Patches: een online interface waar je met drag-and-drop functies makkelijk 360-graden en 3D media in een live webpagina kan bewerken en bekijken. Dit betekent dat je in luttele minuten je eigen VR-tour of galerij hebt gemaakt en hier even gemakkelijk functies aan toevoegt voor een interactieve webapplicatie.

Nog niet overtuigd dat WebVR de volgende stap is voor webbrowsers? Neem dan eens een kijkje bij deze ruime verzameling aan voorbeelden van Aframe.io, Google’s WebVR Experiments of check het virtuele gedachte-experiment van mijn favoriete nieuwe serie: Genius.

Ten slot testen, innoveren en creëren wij bij E-sites Labs nog steeds door met VR. En ik weet in ieder geval zeker dat ik m’n visitekaartje alvast in WebVR opmaak.

 

 

Alsjeblieft! De whitepaper business apps

Door Laurie Raats

Met business apps zijn bedrijfsprocessen aanzienlijk te verbeteren. Bovendien bespaar je er vaak tijd en geld mee. In deze whitepaper beschrijven we… - Lees meer

Lees verder