Ontdek de knelpunten van je website of app met een expert review

Door Carlo Vingerling, user experience consultant
18 juli 2017 - 1257 x bekeken - Categorie├źn: Design, Kennis

Benieuwd naar de knelpunten van je website of app? Die zijn snel inzichtelijk te krijgen via een expert review; een laagdrempelige onderzoeksmethode voor betere conversie en gebruiksgemak.

Als user experience consultant ben ik dagelijks bezig met het vertalen van complexe klantvragen naar effectieve en gebruiksvriendelijke design oplossingen, zodat we uiteindelijk de eindgebruiker een optimale gebruikservaring bieden. Onze kennis delen we graag en daarom is een expert review een snelle en effectieve manier om je product zoals een website, intranet of app uitgebreid te testen op gebruiksvriendelijkheid en conversie.

Een expert review - hoe werkt dit precies?

In een expert review worden de belangrijkste knelpunten door middel van een uitgebreide analyse vastgelegd. Hierbij wordt ook direct aangegeven hoe deze punten verbeterd of opgelost kunnen worden. Ik doorloop tijdens een review elk gewenst product en kijk dan waar de knelpunten zitten. Elke aanbeveling bevat een indicatie qua impact. In het onderzoek kijk ik onder andere naar de gebruiksvriendelijkheid, consistentie, toegankelijkheid, de lay-out en content. Maar ook naar de structuur en de navigatie, het bestelproces, de interactiemogelijkheden en eventuele formulieren.

Kleine aanpassingen met een groot effect

Laten we als voorbeeld een webshop nemen. Ik doorloop dan de volledige flow: van oriëntatie tot conversie. Vaak valt er in die laatste stap veel winst te behalen. Waarom haken je bezoekers bijvoorbeeld af in het bestelproces? Vanuit marketing oogpunt is het vaak interessant om zoveel mogelijk te weten te komen van je bezoeker. Maar hoe meer velden, hoe groter de kans dat een bezoeker afhaakt. Ook de opmaak van de formulieren zijn cruciaal. Om je hierbij goed op weg te helpen deel ik graag een aantal praktische tips om een formulier te optimaliseren.

Toon labels boven de velden

 labels & velden.png

Wanneer de labels boven de invoervelden vermeld staan, zal het voor een gebruiker veel gemakkelijker zijn om deze te scannen. Hierdoor zal het invoerproces veel sneller verlopen. Houd er rekening mee dat een formulier daardoor wel langer kan worden. Kijk daarom kritisch naar het aantal invoervelden; zijn deze echt allemaal noodzakelijk?

Toon labels dichtbij het invoerveld

regelafstand.png

 

Dit voorkomt verwarring. Wanneer de afstand te groot is, wordt de kans op een foutieve invoer groter.

Tonen in plaats van verstoppen

tonen ipv verstoppen.png

Zichtbare opties versnellen het proces. Zijn er voor de gebruiker 4 of 5 opties waar hij uit kan kiezen? Verstop ze niet, maar maak ze direct zichtbaar voor de gebruiker. Een dropdown bestaat namelijk altijd uit 2 kliks, wat het bestelproces kan vertragen. Daarnaast weet de gebruiker van te voren niet waar hij uit kan gaan kiezen. Heb je meer dan 5 opties? Toon de items dan in een dropdown maar maak het mogelijk om de lijst te doorzoeken.

Toon belangrijke informatie

hulpinformatie.png 

Ik zie heel vaak dat belangrijke hulp informatie wordt ‘verstopt’ onder een vraagteken icoon. Maar als het belangrijk is, waarom verstop je het dan? Help de gebruiker om fouten te voorkomen door direct zichtbaar te maken wat de voorwaarden zijn van dat specifieke invoerveld. Dat voorkomt een hoop frustratie en afhaakmomenten.

Specificeer fouten

specificeer fouten.png 

Ondanks alle toegepaste visuele hulpmiddelen kan het voorkomen dat een gebruiker een foutje maakt. Markeer dan het foutieve invoerveld en benoem concreet wat er fout is gegaan.

Wat levert het je op?

Nieuwe inzichten en concrete verbeterpunten. In een maatwerk presentatie leveren we binnen een week bevindingen aan met concrete verbetertips, aanbevelingen en practises ter inspiratie. Het rapport wordt opgesteld door 1 expert voor de hele review. Vanuit een neutrale en objectieve blik. We bespreken de punten, zodat je er direct mee aan de slag kunt.

Een expert review is dus een manier om binnen een korte tijd aan de slag te kunnen met geconstateerde knelpunten. Het verhelpen ervan kan een aanzienlijke verbetering in usability en conversie opleveren.

Wil je meer informatie over deze onderzoeksmethode? Of ben je benieuwd naar de verbeterpunten voor jouw website, intranet of app? Neem gerust contact met me op!

 

Onze highlights van de Dutch PHP conference

Door Samet Yilmaz

Heb je de Dutch PHP conference gemist op 29 en 30 juni en 1 juli? Geen probleem. Wij waren erbij! - Lees meer

Lees verder