Headless e-commerce: de flexibele webshop

Door Samet Yilmaz, software architect
9 augustus 2017 - 969 x bekeken - Categorie├źn: Kennis, Tech, Retail

Headless e-commerce is een trend die de laatste tijd steeds meer aandacht krijgt. Maar wat is het? En waarom is het zo interessant? In deze blog leg ik het je uit en toon ik je twee praktische diensten die je erbij kunnen helpen.

Wat is headless?

Een website of webshop bestaat uit twee delen: front-end en back-end. Front-end is hetgeen dat je bezoekers te zien krijgen en back-end is het beheergedeelte van de website. In een traditioneel systeem zoals Magento of WooCommerce worden deze twee delen als één systeem opgeleverd. Bij het ontwikkelen van je webshop moet er dan ook rekening worden gehouden met de werking en werkwijze van het gekozen systeem. Bij een headless systeem wordt de front-end niet meegeleverd. In plaats daarvan wordt er een API beschikbaar gesteld die ontwikkelaars kunnen gebruiken om in een gewenste programmeertaal en via een eigen werkwijze de front-end te bouwen.

En naast vrolijke ontwikkelaars, biedt het ook andere voordelen:

1. Snellere realisatie herontwerp

De front-end van je webshop is na ongeveer vier jaar aan vervanging toe. Het integreren van een nieuw ontwerp in een complex systeem als Magento vraagt om specialistische kennis. Een herontwerp is hierdoor al snel kostbaar en tijdrovend. Doordat ontwikkelaars bij een headless systeem de front-end volgens eigen werkwijze ontwikkelen, kan een herontwerp sneller gerealiseerd worden.

2. Een betere performance

Headless e-commerce vereenvoudigt het systeem van je webshop. Een systeem als Magento bevat in basis veel functionaliteiten. Een aantal van deze functionaliteiten, zoals een captcha of RSS module, zijn misschien niet relevant voor jouw webshop. Maar toch horen ze bij het ‘pakket’. Daarnaast is een systeem als Magento ontwikkeld om zo modulair mogelijk te zijn. Dit houdt in dat alle onderdelen uit te breiden zijn door eigen functionaliteiten. Om dit mogelijk te maken is de code van zo'n systeem veel complexer. En complexiteit zorgt uiteindelijk voor trage laadtijden en daarmee voor hogere kosten.

Bij een headless oplossing wordt de front-end op maat ontwikkeld. Deze code bevat dus alleen functionaliteiten die jij nodig hebt. De dunne laag zorgt niet alleen voor betere performance, maar maakt het ook makkelijker om bij problemen de oorzaak te vinden.

3. Verantwoordelijkheden zijn beter gescheiden

Klinkt ideaal; alle functionaliteiten in één systeem. Maar het heeft ook een valkuil! Kan het systeem ook op alles perfect functioneren of laat het soms steken vallen? Bijvoorbeeld Wordpress: als blog werkt het perfect, maar als CRM? Zeker niet ideaal.

In een headless oplossing kunnen onderdelen van verschillende systemen makkelijker gecombineerd worden. Doordat de front-end alleen de functionaliteiten bevat die jij nodig hebt, is het makkelijk om onderdelen te vervangen. Heb je besloten dat je huidige CMS niet fijn werkt? Dan hoeft niet heel je webshop op de schop, maar je vervang je enkel de API.

Maar er zijn ook nadelen...

Bij een headless webshop kan de investering iets hoger liggen, doordat de front-end op maat ontwikkeld wordt. Je krijgt er echter wel iets voor terug: een flexibele webshop die makkelijk te onderhouden is. Natuurlijk heeft dit ook zijn grenzen. Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van een CMS SaaS oplossing en je wilt extra functionaliteiten toegevoegd hebben, dan kan dit alleen gerealiseerd worden als het CMS dit toelaat.

Twee diensten om je op weg te helpen

Shopify is een E-commerce SaaS oplossing waarbij er standaard een front-end aanwezig is. Je webshop is initieel dus niet headless. Maar door de krachtige API die wordt meegeleverd, is het maken van een headless webshop erg makkelijk. Shopify dient dan als beheergedeelte van je producten, voorraden en collecties. Je kan de functionaliteiten van Shopify verder uitbreiden door apps te installeren uit de Shopify app store.
Contentful is een volledig headless CMS systeem. Het biedt tools om zelf de structuur van je content te bepalen. De structuur van je content definieer je aan de hand van content models. Dit bepaalt de type content die jouw webshop kan bevatten.

 

Headless is de toekomst

Het digitale landschap is tegenwoordig vele malen groter: onder andere mobiele apps, chatbots, voice assistants zijn overal te vinden. Om in te kunnen spelen op deze trends is het van belang dat je webshop flexibel is en headless helpt hierbij.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van headless e-commerce voor jou? Neem dan contact met mij op!

 

Ontdek de knelpunten van je website of app met een expert review

Door Carlo Vingerling

Is je website op app gebruiksvriendelijk, toegankelijk en goed opgebouwd? Een expert review geeft je inzichten in specifieke knelpunten. - Lees meer

Lees verder