Magento Open Source vs Magento Commerce

Door Arthur Engel, directie
12 december 2017 - 1963 x bekeken - Categorie├źn: Kennis, Tech, Retail

Magento beschikt over 2 versies. Sinds de lancering van Magento 2, is dit de standaard gratis versie Magento Open Source (voorheen Community). Maar er is ook een betaalde variant: de Magento Commerce (voorheen Enterprise) versie. Dit is de commerciële versie met bijhorende licentiekosten. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze 2 versies? En hoe weet je welke het beste bij jou past? Lastig! Zeker wanneer je dit zonder technische kennis zelf moet uitzoeken. Maar daar help ik je graag mee. In dit blogartikel zet ik de eigenschappen per versie voor je op een rij. 

Magento Open Source

Voorheen heette deze versie Magento Community. De versie is voor iedereen gratis te downloaden. Vervolgens kun je, na installatie, direct aan de slag. Het grootste voordeel van deze open source oplossing ten opzichte van een SaaS oplossing (Software as a Service), waarbij je voor doorontwikkeling afhankelijk bent van de aanbieder, is de grote mate van vrijheid die dit biedt. Bovendien worden er door heel veel developers wereldwijd nieuwe functionaliteiten voor deze versie ontwikkeld. En daarnaast biedt deze gratis versie standaard al veel opties, bijvoorbeeld:

  • Een responsive webshop
  • Dashboard met bestsellers, live verkoopoverzicht en de gemiddelde orderwaarde
  • Content management
  • Promotionele mogelijkheden, zoals kortingscodes en verlaten winkelwagen overzichten
  • Product & catalogus management
  • Verkoopoverzichten, met onder meer inzicht in facturen, verzendingen en betalingen

Klinkt goed, toch? En ja, wij weten wel dat iedere webshop, situatie en klant uniek is. Daarom is het ook mogelijk om bepaalde specifieke wensen op te lossen door middel van maatwerk of beschikbare plug-ins.

Magento Commerce

Tijdens Magento 1 had deze editie de naam Magento Enterprise. Overigens is niet alleen de naam gewijzigd, ook het verdienmodel is anders. Voorheen betaalde je een vaste $18.000 per jaar, per server. Bij Magento 2 Commerce worden per klant prijsafspraken gemaakt op basis van de jaarlijkse omzet. Maar waarom zou je überhaupt een editie kiezen waarvoor je jaarlijks licentiekosten moet betalen? Ons advies is om dat ook zeker goed te overwegen. Ben je een relatief kleine e-commerce speler met een omzet van minder dan $5.000.000 per jaar? Dan kun je prima uit de voeten met de open source variant. Natuurlijk is er sprake van een grijs gebied en is het situatieafhankelijk. Maar ben je op zoek naar een richtlijn? Gebruik dan een omzet van $5 miljoen per jaar als omslagpunt. Maar leuk (of eigenlijk niet) die licentiekosten; wat krijg je hier dan voor terug? 

Support

Je ontvangt technische support vanuit Magento. Althans je ontwikkelaars ontvangen die support. Vooral handig in het geval van technische uitdagingen die hiermee efficiënter opgelost worden. Daarnaast heb je de beschikking over een vaste account manager. Hierdoor word je op de hoogte gehouden van belangrijke releases. 

Features

De volledige featurelijst is behoorlijk lang en in zijn volledigheid te downloaden via Magento.com. Hieronder een selectie van, naar onze mening, interessante functionaliteiten:

  • Allereerst kun je makkelijk prijspromoties bepalen per store, product categorie, consumenten segmenten of product. Vooral handig bij tijdelijke actieperiodes
  • Er is een ‘rewards points’ module beschikbaar. Hiermee kun je klanten punten geven voor het voltooien van een bepaalde activiteit. Denk aan het invullen van een review of het aanmaken van een account. Je kunt vervolgens zelf bepalen wat de klant in ruil voor zijn of haar punten krijgt.
  • Je kunt makkelijk staffelprijzen of -kortingen hanteren.
  • Beheren van meerdere websites en stores vanuit 1 admin. Vanuit hier kunnen meerdere rechten en rollen worden toegekend. Handig wanneer je over meerdere labels beschikt. Tevens worden alle gebruikersactiviteiten gelogd, zodat achterhaald kan worden wie een bepaalde wijziging heeft doorgevoerd.
  • De optie van retour-credits. Dit is een mogelijkheid tot het geven van korting of een tegoedbon wanneer een artikel retour komt.  
  • Je kan een minimaal of maximaal aantal producten bepalen dat kan worden toegevoegd aan de winkelwagen.
  • De opties voor het genereren van interessante data rapporten zoals: best verkochte producten, coupon gebruik, best bekeken producten en lage voorraad.
  • Sterk verbeterde zoekmachine via Solr of Elastic search.

Mobile Software Development Kit

Heb je plannen voor het ontwikkelen van een app? Dan is deze optie een mooie bijkomstigheid! Voor zowel Android als IOS is deze functie beschikbaar, waardoor er makkelijker en sneller een native app kan worden ontwikkeld.

Magento 2 Commerce B2B features

En er is nog meer! Bij Magento 2 Commerce gaat namelijk niet alleen om individuele functionaliteiten, maar juist om het geheel. Iedere functionaliteit kan ook custom worden ontwikkeld. Maar eerlijk? Het wordt het pas echt interessant om Magento Commerce licentie af te nemen wanneer je B2B verkoopt. Hiervoor is er namelijk een groot aantal interessante features standaard beschikbaar. Ik zet de belangrijkste features voor je op een rij:

  • Commerce biedt de mogelijkheid om voor bedrijven klantprofielen aan te maken.
  • Een organisatie kan zelf meerdere gebruikers aanmaken via het hoofdaccount. Tevens kan een bedrijfsstructuur worden aangemaakt, zo krijgen teams of afdelingen hun eigen omgeving. Per gebruiker kunnen er vervolgens rechten en rollen worden bepaald.
  • Het is mogelijk om per klant(groep) een kredietlimiet in te stellen. Het desbetreffende bedrijf kan vervolgens op rekening bestellen tot het ingestelde limiet.
  • Per bedrijf kan een ander assortiment worden bepaald, door het inrichten van een bedrijfsspecifieke catalogus.
  • Er kunnen klantspecifieke prijzen worden ingesteld. Handig voor het geval er verschillen zitten in prijs, bijvoorbeeld door staffelkortingen.
  • Klanten hebben de mogelijkheid offertes aan te vragen via hun account. Hier kan ook alle klantcommunicatie worden geraadpleegd. Als beheerder kun je offertes makkelijk aanmaken, aanpassen en beheren.
  • Via de quick order functionaliteit kunnen snel bestellijsten worden geupload of herhaalbestellingen worden geplaatst.

Conclusie

De Magento Commerce versie is echt interessant voor B2B platformen! Wanneer je uitsluitend B2C verkoopt, kun je prima uit de voeten met de open source editie. Als je voornemens hebt om meerdere specifieke Commerce features te gebruiken, kan het lonen de betaalde versie aan te schaffen. Werk daarom altijd 2 scenario’s uit. Wat zijn de kosten voor Open Source met maatwerk functionaliteiten vs de kosten van Commerce? En hoe lang wil je met je nieuwe platform vooruit? Is dat bijvoorbeeld 6 jaar, dan kun je de maatwerk-functionaliteiten over deze 6 jaar afschrijven. Wil je over 3 jaar alweer re-platformen? Dan wordt jouw keuze misschien volledig anders. Advies inwinnen bij E-commerce specialisten is natuurlijk altijd een goed idee. Neem dus bij vragen gerust contact met mij op. De koffie staat klaar!

Lees meer over Magento 2

 

 

 

Waarom migreren naar Magento 2 noodzakelijk is

Door Arthur Engel

De exacte datum is nog niet duidelijk, maar het staat vast dat er een einde komt aan Magento 1. Tijd om je voor te bereiden!

Lees verder