Artificial intelligence, wat betekent het voor jouw bedrijf?

Door Guus van Boom, Business Development
3 mei 2018 - 202 x bekeken - Categorie├źn: Tech, Innovatie, Kennis

Artificial intelligence, wat betekent het voor jouw bedrijf?

Artificial intelligence kortweg AI of KI (kunstmatige intelligentie) is momenteel hot topic op alle innovatieplatformen. Veel bedrijven zoeken naar nieuwe en vooruitstrevende manieren om met AI waarde toe te voegen aan een product of dienst. Maar wat is Artificial intelligence eigenlijk? En wat kan je er mee?

Een introductie.

Laat ik beginnen bij het kernbegrip: AI. De meest summiere beschrijving van AI is een systeem dat zichzelf dingen kan leren. Hierin onderscheiden we drie vormen: Weak AI, Strong AI en Singularity. Even wat voorbeelden:

Weak AI: is het beantwoorden van simpele vragen, herkennen van spraak en het voorspellen van klikgedrag of verkoopcijfers. Het zijn allemaal toepassingen die met weak AI gerealiseerd zijn. In het kort is Weak AI dus een aaneenschakeling van gespecialiseerde systemen en databases die ons ervan proberen te overtuigen dat we met een persoon praten in plaats van een machine. Het bekendste voorbeeld hiervan is Apple’s assistent Siri.

Strong AI: Dit zijn systemen die zich op kennisniveau kunnen meten aan de mens. Ze zijn in staat complexe taken uit te voeren en op een menselijke manier antwoorden te formuleren op samengestelde vragen. Bij strong AI is het onmogelijk om te achterhalen of je praat met een mens of met een machine, het zijn systemen met een meetbaar niveau van intelligentie. Strong AI is vooralsnog (grotendeels) toekomstmuziek, hoewel IBM’s Watson aardig in de buurt begint te komen.   

Singularity: AI in zijn meest extreme vorm is singulariteit. Hoewel we hier puur hypothetisch moeten blijven is het wel een bijzondere theorie om eens meer over te lezen. Singularity is het niveau waarop kunstmatige intelligentie de kennis en kunde van de mens overstijgt. Singulaire machines zijn in theorie in staat om creatief en conceptueel te denken, maar ook ethische vraagstukken te beantwoorden of emoties aan te voelen. Of het ooit zo ver komt is lastig te zeggen, het duurt nog zeker 5-10 jaar voor strong AI realiseerbaar is. Vervolgens is Singularity dan de volgende stap.

Wat kan AI voor jouw bedrijf betekenen?

Ik heb je nu een korte introductie gegeven in AI, maar wat kan AI voor jouw bedrijf betekenen? Een aantal simpele toepassingen van weak AI maken al grote verschillen voor bijvoorbeeld de customer service of het orderproces. Om dit verder uiteen te zetten gaan we nu dieper in op een drietal toepassingen van AI voor jouw organisatie.

1.       Chatbots.

De meest voor de hand liggende vorm van AI is de chatbot. Naar verwachting zal in 2020 85% van al het customerservice contact lopen via een chatbot. Chatbots zijn in staat vragen van klanten te beantwoorden, maar ook om ze advies te geven over een aankoop of te leveren dienst. Door chatbots verder op te leiden en in te richten ontstaan bijzondere systemen die van grote meerwaarde zijn voor een bedrijf of event. E-sites creëerde Paasbot, de chatbot voor Paaspop die zorgde voor meer interactie met de doelgroep, zonder twijfel het bekijken waard. Check Paasbot hier!

2.       Vertalingen

Van goedendag naar buongiorno, vertalingen van websites, apps en content is een kostbare aangelegenheid. Met services als google translate worden zinnen nu woord voor woord en uiteraard te letterlijk vertaald. De resultaten voor individuele woorden zijn absoluut voldoende maar voor complexere teksten/zinnen zijn de vertalingen momenteel ontoereikend. AI kan bijdragen aan het automatische vertalen van teksten en zinnen en levert zo een grote kostenbesparing op voor internationaal opererende ondernemingen.

3.       Spraakherkenning.

Het omzetten van gesproken zinnen naar tekst is een toepassing van AI die voornamelijk wordt gebruikt als onderdeel van een grotere toepassing. Denk hierbij aan de voice assistenten van Google, Amazon en eerder genoemd: Siri. De komende jaren gaat spraakherkenning een deel van het beeldschermgebruik overnemen en heb je voor het doen van een aankoop, opstellen van boodschappenlijstjes en het aansturen van zoekopdrachten enkel nog een microfoon nodig. Applicaties die ingericht zijn voor de nieuwe slimme speakers van bovengenoemde merken zullen belangrijker worden voor de organisatie van de toekomst. Immers vraagt een gesproken bestelling van een avondmaaltijd met bijbehorende betaling veel minder moeite dan het gebruik van een bezorgapp.

Een ding is zeker: er liggen bijzondere mogelijkheden bij kunstmatige intelligentie en nu de ontwikkelingen op zowel commercieel als wetenschappelijk niveau zich in rap tempo opvolgen, is het scala aan nieuwe toepassingen sterk groeiend. Onze machine learning expert Christian denkt graag mee over de toepassing van AI binnen jouw organisatie.

 

Een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op!

 

 

Genomineerde Paaspop chatbot groot succes!

Door E-sites

E-sites ontwikkelde voor Paaspop een zelflerende chatbot, waarmee slim en vernieuwend wordt gecommuniceerd met de doelgroep.

Lees verder