WWDC 2018

Door Bas van Kuijck, mobile developer - @basvankuijck
5 juni 2018 - 23 x bekeken - Categorie├źn: Innovatie, Kennis, Mobile, Tech

Elk jaar geeft Apple een week lang presentaties en sessies over nieuwe ontwikkelingen over nieuwe ontwikkelingen binnen hun platformen. Zo ook al in 1997.
De eerste dag wordt altijd afgetrapt door een keynote presentatie waarin kopstukken van Apple in een sneltreinvaart de mooie nieuwe dingen laten zien waar ze het afgelopen jaar aan hebben gewerkt. Uiteraard was de 2018 editie daar geen uitzondering op.

De WWDC is vooral bedoeld voor developers en is daarom ook vooral het podium voor senior ontwikkelaars binnen Apple om tekst en uitleg te geven over nieuwe dingen binnenin hun software; iOS, macOS, tvOS en watchOS.
Zo werd in 2014 swift geïntroduceerd en de in 2017 editie werd o.a. ARKit het publiek in geslingerd.

Wat had de WWDC keynote van 2018 voor ons in petto?

Een stap voor stap rundown van de keynote van maandag 4 juni

Stabiliteit en performance

In 2017 werden een hoop nieuwe frameworks de de menigte in gegooid, zo zou voor iOS12 vooral de focus op performance verbetering liggen. Ze willen de 95% klanttevredenheid van iOS11 en de adoption-rate verbeteren.
Het verslechteren van de performance bij een (major) iOS update installatie is een veel gehoorde klacht. En vaak ook de reden dat mensen, met wat oudere toestellen, niet overstappen op het nieuwste besturingssysteem. Dit wil Apple met de huidige update zien te voorkomen en hebben hard hun best gedaan om van dat stigma af te kunnen komen. Of dit ook echt terecht is, zullen we rond september weten.

Augmented Reality

In 2017 kreeg de presentatie van ARKit een staande ovatie en hard applaus vanuit het publiek. Zal dit jaar uiteraard de focus liggen om dat alles te verbeteren en zo de voorsprong op Google te vergroten. Al dus ARKit versie 2.0 met realistischer beelden, verbeterde face-tracking, real-time herkenning van 3D-objecten, persistent experiences en shared experiences. Persistent experiences is een mooi woord voor het ervoor zorgen dat het 3d object ook echt op zijn plaats blijft en niet verschuift in de ruimte. Shared experiences is het delen van een AR experience met andere gebruikers, om bijvoorbeeld gezamenlijk een spel te spelen.

Daarnaast kondigden ze ook een WYSIWYG Augmented Reality editor aan ontwikkeld in samenwerking met Pixar, om zo nog eenvoudiger met ARKit aan de slag te kunnen gaan.

Siri shortcuts 

Siri wordt meer en meer gebruikt bij de bediening van je iOS device. En vooral in combinatie met Homekit en Homepod is Siri steeds meer verbonden aan de dagelijkse gang van zaken.

Met Siri shortcuts kun je voornamelijk 2 dingen regelen:

- Een workflow aanmaken
- Eigen siri voice commands instellen

Als je bijvoorbeeld "ik ga naar huis" zegt, een workflow aanmaken die:

- Je vriend(in) een berichtje stuurt met de verwachte aankomsttijd
- Muziek aan zetten
- Informatie over je route tonen
- De verwarming thuis aanzetten

"Leg je iPhone eens neer"

Een veel voorkomende uitspraak, bij een etentje, in de bank, of waar dan ook. Iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan. En Apple heeft dit uiteraard ook door. 
Met wijze woorden van Craig Federighi over dat ze met de iPhone een prachtig apparaat hebben gemaakt, maar dat men ook niet de schoonheid van de omgeving en plezier met anderen moet vergeten.

Door de nieuwe toepassing genaamd "App Limits" kun je iOS zo instellen dat je een melding krijgt na een x aantal minuten, dat je de app te lang aan het gebruiken bent. Zit je te lang op facebook? Krijg je een melding.
Uiteraard heb je zelf nog in de hand of je er iets mee wil doen, maar Apple wil je op deze manier wat bewuster maken over je telefoongebruik.
Een goede beweging als je het mij vraagt, wat mooi in het straatje past bij energiemaatschappijen die tips geven om energie te kunnen besparen.