Google Assistent spreekt nu ook Nederlands!

Door Connie Smits, Conversational Systems Expert
26 juli 2018 - 1808 x bekeken - Categorieën: Tech, Mobile, Innovatie, Kennis

Digitale assistenten, zoals Siri en Alexa, bestaan al jaren. Toch heeft stemtechnologie in Nederland nog even op zich laten wachten. Waar in veel Amerikaanse huizen de stemmen van Google en Amazon al door de woonkamers galmen, maakt ook Nederland nu een flinke inhaalslag. Vanaf nu spreekt de Google Assistent app namelijk Nederlands! Het doel is, om later dit jaar, Google Home in ons land te lanceren.

 

Het belang en de mogelijkheden van voice

De manier waarop we met technologie omgaan, is in de loop der jaren enorm veranderd. Waar de eerste computer interface puur uit tekst bestond, kwam al snel de computermuis, en kon je klikken op iconen, linkjes en navigeren in een menu. We zijn het gewend om met de juiste technologie, via een aantrekkelijk uitziende grafische interface, te communiceren. We zijn het zo gewend dat met je vinger ‘tikken’ op een scherm, vanzelfsprekend is geworden.

Op 26 juli heeft de Nederlands sprekende Google Assistent zijn intrede gemaakt. Hierdoor zal het omgaan met technologie nog intuïtiever gaan voelen. Van typen, klikken en aanraken, gaan we nu steeds meer praten tegen onze apparaten. Dit doen we natuurlijk al door aan Siri te vragen om voor jou een wekker te zetten. Of om Google Assistant te vragen hoe je gemakkelijk en snel op een bepaalde locatie komt.

Eigenlijk gaan we dus terug naar de basics; minder uitgebreide grafische interfaces waarin je de weg niet kan vinden. Gewoon vragen naar de dingen die je wilt weten. Kortom, een conversatie voeren met je digitale assistent.

 

Toegankelijk voor iedereen

Praten is één van de meest intuïtieve manieren van communiceren. Ook wanneer personen minder goed zijn met technologie, kunnen ze omgaan met deze nieuwe technische vorm. Ze hoeven dan ook niet meer te zoeken in een uitgebreide grafische user interface en een hoop verspreide content, maar kunnen simpelweg vragen naar hetgeen ze willen weten of uitvoeren.

 

Een sterke merkidentiteit

Ook op het gebied van branding gaat voice een verschil maken, het draagt namelijk bij aan de identiteit van een merk. Een merkidentiteit is natuurlijk meer dan alleen een verzameling kleurtjes en lettertypes. Het is een persoonlijkheid. Hetgeen waar het merk voor staat. Dat moet ook blijken uit de ‘tone’ van het merk. De ‘tone of voice’ kan nu worden omgevormd tot een letterlijke voice, wat een extra dimensie aan het merk geeft. De persoonlijkheid van het bedrijf krijgt nu een échte stem.

 

Smart speakers

Een groot platform voor digitale assistenten zijn de smart speakers. Zoals je al hebt kunnen lezen, hebben deze zich al lang en breed bewezen in Amerika. Sinds de release van de Google Home Mini (november 2017) wordt er één Home speaker per seconde verkocht. Het is nu zelfs al zo, dat meer dan 1 op de 5 Amerikanen (54,4 miljoen!) een smart speaker gebruikt. Dat is een groei van 15% in slechts 4 maanden tijd. 

Van alle gebruikers geeft 64% aan niet meer zonder te willen, of zelfs zonder te kunnen. De smart speakers zorgen er daarnaast ook voor dat gebruikers minder tijd besteden aan radio, computer, tablet, televisie én smartphone.

 

Technische mogelijkheden

Een ‘app’ voor de Google Assistant wordt een ‘Action’ genoemd. Zo’n Action kan veel meer dan alleen maar statische antwoorden geven. Een gebruiker kan namelijk inloggen bij een externe service, zodat de Action van bijvoorbeeld Domino’s pizza de Google-gebruiker kan koppelen aan het eigen klantenbestand. Super handig, want zo weet de Action precies op welk adres de pizza moet worden afgeleverd en welke betaalmethode de klant gebruikt. Het is ook mogelijk om direct via de Action te betalen, met behulp van Transactions. Op deze manier creëert men een compleet nieuwe ervaring, waarbij voice de basis voor de bestelling vormt.

 

Slaap kindje, slaap...

Daarnaast stuurt een Action notificaties naar de mobiele telefoon van de gebruiker en ‘routine’ suggesties doen. Dit houdt in dat de gebruiker een functie van de Action toe kan voegen aan een lijstje handelingen, die worden afgehandeld wanneer de gebruiker een bepaalde zin uitspreekt.

Zo is het mogelijk, dat wanneer een gebruiker zegt: “Oké Google, ik ga nu slapen”; de lampen uitgaan, de thermostaat naar 18 graden wordt teruggezet, jouw agenda-items van de volgende dag worden doorgesproken en er ten slotte een slaapliedje wordt gezongen.

 

De gezondheid en het gebruik van een Action kan natuurlijk ook gemonitord worden via een Analytics-toepassing in Google. Zo weet de beheerder precies welke functies veel gebruikt worden en waar gebruikers afhaken.

 

Nieuwsgierig geworden naar wat wij op dit gebied allemaal kunnen? Wij hebben een gedreven team bij E-sites dat hier wel raad mee weet! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Samenwerken met een digitaal bureau? - 7 elementen voor een goede briefing

Door Marloes Bovee

Een goede, eenduidige briefing helpt bij het maken van de juiste bureaukeuze. En bespaart veel tijd. Maar waar moet je precies over nadenken…

Lees verder