Voorkomen is beter dan genezen; weg met spam!

Door Marco Vogelaar, back-end developer - @26121979
9 augustus 2018 - 1071 x bekeken - Categorieën: Kennis, Tech

Heb jij uren geploeterd om een goede nieuwsbrief op te stellen, maar blijft een hoog percentage van het aantal lezers uit? Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar de kans is groot dat jouw e-mailberichten niet bij de gebruikers in hun inbox terechtkomen. Dat wil zeggen dat de e-mailberichten door de mailserver van de ontvanger worden geweigerd of in de spamfolder blijven hangen. Dit is natuurlijk niet zoals je het voor ogen had.    

Gelukkig hebben we de spamfilters nog

Heel simpel: spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. In de meeste gevallen wordt met deze term ongewenste e-mails aangeduid, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites, waaronder fora, vallen hieronder.

Een spamfilter is een simpele technische oplossing welke ervoor zorgt dat de ontvanger van e-mail zo veel mogelijk vrij blijft van… juist: spam. Deze filters bestaan zowel voor e-mailprogramma's, zoals Microsoft Outlook, als voor mailservers. Gelukkig installeren leveranciers van e-mailhosting tegenwoordig spamfilters op de door hen beheerde mailservers.

Spamrating en strafpunten

Via spamrating worden e-mailberichten bij binnenkomst door de spamfilter gehaald. Zo worden alle berichten op de juiste manier gefilterd en beoordeeld op hun betrouwbaarheid. Een spamfilter doet dit door als het ware strafpunten toe te kennen aan een bericht. Hoe meer strafpunten, hoe hoger de spamrating. Op basis van deze rating is de kans groot dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terechtkomt. Het spreekt dus voor zich om een zo laag mogelijke spamrating te krijgen. 

Test de spammyness van je e-mails

Hoe kun jij er nu voor zorgen dat jouw nieuwsbrief toch het openratio krijgt dat je had gehoopt? Test allereerst de spamrating van het bericht, voordat je het verstuurt! Maak gebruik van Mail Tester om jouw spammyness te controleren.

 Stap 1: Ga naar de website:  mail-tester.com

 Stap 2: Kopieer het e-mailadres dat op het scherm wordt getoond en laat het scherm openstaan

 Stap 3: Open je inbox en verstuur de nieuwsbrief naar het e-mailadres uit stap 2

 Stap 4: Ga terug naar het scherm en klik op de button: ‘check vervolgens je score’

 Stap 5: De einduitslag is op een schaal van 0 t/m 10. Naast het cijfer wordt er ook een rapport getoond met aanbevelingen en verbeterpunten

In dit geval geldt: hoe hoger de score, hoe groter de kans is dat jouw bericht de juiste plaats van bestemming krijgt. Scoort jouw mail lager dan een 5? Dan kun je ervan uitgaan dat het bericht niet aankomt. Mail Tester maakt voor het samenstellen van de score gebruik van de bekende spamfilter SpamAssassin. Daarnaast controleert Mail Tester of de server, waarvan het e-mailbericht verzonden wordt, geverifieerd is. Het is ook belangrijk dat het bericht correct is opgemaakt en géén gebroken links bevat. Verder wordt het IP-adres van jouw mailserver vergeleken met zesentwintig van de meest gebruikte IPv4 zwarte lijsten

Ga voor zekerheid!

Bovenstaande factoren bij elkaar opgeteld, zorgen ervoor dat de nieuwsbrief wel of niet in de inbox van jouw gebruiker terechtkomt. In principe is een zeven een dikke voldoende. Maar om voor zekerheid te gaan, moet je streven naar die negen of zelfs een tien.

Liever een tien met een griffel? Wij kunnen jou hierbij helpen. Neem dan contact met ons op en zorg dat jouw nieuwsbrieven nooit hun doel uit het oog verliezen en nog belangrijker: worden gelezen!

 

E-sites groeit uit haar jasje

Door E-sites

E-sites bouwt momenteel, letterlijk en figuurlijk, verder aan de toekomst van het bedrijf. Door de komst van een groot aantal nieuwe collega’s, die…

Lees verder