Cookiewet versoepeld, handhaving aangescherpt

Nieuwsartikel - Geplaatst op zaterdag 25 april 2015

Er dreigen boetes voor websites die hun bezoekers niet informeren over cookies. De Autoriteit Consument en Markt is actief aan het controleren en waarschuwt websites die zich niet aan de ‘cookiewet’ houden. Reageer je niet dan riskeer je een hoge boete. Wat betekenen de nieuwe wet en handhaving voor jou als website eigenaar?

Je hebt het misschien al voorbij zien komen op Twitter of Facebook: GeenStijl schreef over een ‘dreigbrief’ die zij kregen van de ACM over het ontbreken van cookie meldingen op hun websites. En zij waren niet de enige! De NPO kreeg een boete van €25.000 omdat zij hun bezoekers niet om toestemming vroegen voor het plaatsen van tracking cookies. Reden genoeg dus om nog eens te kijken naar jouw cookiebeleid.

De wetswijziging

Met de wijziging van de cookiebepaling in de Telecommunicatiewet is het onderscheid tussen cookies veranderd. Waar eerst drie soorten cookies bestonden (functioneel, analytisch en tracking), zijn er nu nog maar twee smaken: Cookies met geringe gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van gebruiker (functioneel en first party analytics) en cookies met gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van de gebruiker (tracking). Wanneer je alleen de eerste soort gebruikt geldt alleen informatieplicht, de berichtgeving van de rijksoverheid noemt immers geen veranderingen in de eerder ingestelde informatieplicht. Plaats je cookies met gevolgen, dan moet er ook toestemming gevraagd worden.

Gevolgen voor jouw website

Cookies met geringe gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van de bezoeker
Plaatst jouw website analytische en/of functionele cookies? Dus cookies om gegevens over het gebruik van de website bij te houden, die niet worden gedeeld met derden (let op je Google Analytics instellingen). Of cookies om het gebruik van de website te optimaliseren (winkelmandje bijhouden, taalvoorkeur onthouden, etcetera). Dan zijn dit cookies met geringe gevolgen en hoef je je bezoekers alleen te informeren. Dit kan worden gedaan middels een pop-up of zogenaamde cookiebalk, maar hierin hoeft geen keuze te worden gegeven.

Cookies met gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van de bezoeker
Gebruikt jouw website cookies om bij te houden wat de gebruiker verder allemaal doet op het web? Dan zijn dit cookies met gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van de gebruiker. Dit betekent dat je toestemming moet vragen van de gebruiker middels een pop-up of duidelijk zichtbare ‘cookiebalk’ met verwijzing naar het cookie- of privacybeleid. Doorsurfen mag ook als akkoord worden gezien, maar een 'opt-out' moet duidelijk aanwezig zijn.

Let op! Wanneer derde partijen via jouw website cookies plaatsen bij jouw gebruikers, dan ben jij verantwoordelijk voor de juiste cookiemelding. Dus wanneer Google, Facebook, Adsense of een andere partij via jouw website het gedrag van jouw bezoekers bijhoudt moet jij hiervoor toestemming vragen middels een Cookiemelding.

Lees hier meer over de regels en richtlijnen voor de melding.

Geen cookies
Plaatst jouw website geen cookies? Dan hoef je uiteraard niks te doen. Hoewel... wil je niet weten hoe jouw bezoekers je website gevonden hebben en welke pagina’s zij bezoeken? Om deze gegevens bij te houden moet je cookies plaatsen. Maar de inzichten die je ermee krijgt, kunnen veel waard zijn voor je online strategie!

Zorg hoe dan ook dat je cookiemeldingen op orde zijn, dit is relatief makkelijk en kan je een hoop ellende besparen! Kom je er niet uit? Neem contact op.

 

Een goede digitale strategie, waar begin je?

Door Rob Peters

Op alle mogelijke digitale kanalen inzetten geeft meestal niet de ROI die je zocht. Hoe pak je dit dan wel aan? Rob adviseert. - Lees meer

Lees verder