Slimme Bots in Messaging apps. Hoe zet je ze in? 10 mogelijke toepassingen

Nieuwsartikel - Geplaatst op donderdag 15 september 2016

Chatbots - oftewel geautomatiseerde gesprekspartners - bestaan al behoorlijk lang. Wie herinnert zich de dansende Microsoft Paperclip nog? Een behoorlijk domme oplossing die je hielp bij je zoekopdrachten.

2016 zal echter de boeken in gaan als het jaar waarin ‘bots’ een enorme vlucht nemen. Door technieken als Voice recognition, Machine learning zijn we zover dat het goed kan en dit resulteerde reeds in toepassingen als Siri, Alexa, en Tay bijvoorbeeld. Middels een chatbot is het mogelijk om op verschillende messaging platformen zoals Facebooks’ Messenger, Telegram en WeChat automatische, intelligente antwoorden te laten geven.

Het is vrij eenvoudig om een chatbot te ontwikkelen. Tijdens de afgelopen hackathon hebben we daarom samen met Apothekers een Apothekers Chatbot pilot voor Facebook Messenger ontwikkeld. Middels het prototype kan er binnen Facebook Messenger informatie over recepten / bijsluiters worden opgehaald en herhaalrecepten worden besteld.

Waarom zijn Chatbots zo interessant? 80% van de smartphonebezitters stuurt berichten via een Messaging app. Eigenlijk is een hoop functionaliteit die nu in de meeste apps zitten (in een verzadigde markt) ook via Chatbot-achtige functionaliteit te benaderen. Er hoeft soms dus ook geen stand-alone app ontwikkeld te worden voor verschillende platformen als Web, iOS en Android.

Wij zien enorm veel mogelijkheden van deze bots. Maar hoe zet je ze nou in?

10 mogelijke toepassingen van Chatbots waar wij warm van worden.

1) Voor nieuwsplatformen

Voor nieuwssites kunnen chatbots erg veel toegevoegde waarde bieden. Want naast de belangrijkste headlines en het kunnen zoeken naar nieuws over een bepaald topic, kan de bot ook op basis van jouw profiel en gewenste frequentie het belangrijkste, persoonlijke nieuws versturen.

CCN doet dit bijvoorbeeld al.

Daarnaast is het ook erg handig om het plaatselijke weerbericht te ontvangen, wat Hi Poncho (link)! bijvoorbeeld doet.

2) Voor een klantenservice

Denk bijvoorbeeld aan een servicedesk waarbij antwoorden op meestgestelde vragen gegeven worden. Informatie over producten of diensten gedaan kunnen worden. Algemene informatie zoals openingstijden tijdens feestdagen over het bedrijf gegeven kan worden. Of opdrachten, zoals het vergroten van je data-bundel.

3) Voor webshops

Voor webshops zijn chatbots super interessant. Niet voor niets dat conversational commerce hoog op de lijstjes van e-commerce managers staat. Met conversational commerce zet je je merk in als (virtuele) assistent in het beslissingsproces. Je laat de bot bijvoorbeeld helpen bij het matchen van aankopen bij eerdere aankopen.

<zalando Voorbeeld hier>

 

4) Voor logistieke bedrijven als PostNL

Een bot die je informeert over de status van je pakket. Je op tijd een reminder stuurt. Of je er aan herinnert welke vorm van identificatie er nodig is. Aan wie je kan vragen waar je pakket blijft.

 

5) Voor vervoer - Trijntje en Uber

9292 had in de hyves tijd zoiets als een trijntje bot. Een bot die je reisadvies geeft, en tips over vertrektijden.

Of KLM - http://numrush.nl/2016/03/30/bij-klm-krijg-je-je-incheckkaart-voortaan-via-facebook-messenger/

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=PGLASey3MAE



6) Fitness en voedingscoaches

Een bot die je dagelijks voeding en training advies geeft en je stimuleert om net wat extra oefeningen te doen, op basis van jouw eerdere resultaten. Die je op basis van het weer je trainingsschema aanpast.  Op basis van je sportresultaten een dagelijks voedingsadvies geeft.

 

Aan wie je vragen kan stellen over de voedingswaarde van bepaalde ingredienten. Of je kan helpen bij bepaalde allergien.

 

7) Voor home-automation (domotica)

1 bot die je helpt je nest thermostaat aan te sturen, je garagedeuren te openen.

 

8) Als travel agent

Een bot die voor jou een reisschema samen stelt en boekingen kan doen. Die suggesties geeft, op basis van eerdere boekingen van hotels. En je helpt bij reisproblemen.

 

9) Gewoon, Voor de fun

Zoals bijvoorbeeld de Miss Piggy Chatbot. Waar character-design op is toegepast zodat de bot ‘knorrig’ reageert zoals ze ‘in het echt’ misschien ook zou doen.

10) Voor jouw platform

De mogelijkheden zijn groot. Zelf zijn wij superenthousiast over bots en verschillende prototypes aan het opzetten. Voor ieder platform is wel een bot te bedenken.

 

Wil je meer weten over bots? Lees dan ook eens deze artikelen

http://www.emerce.nl/best-practice/workshop-aan-slag-bots

http://www.adweek.com/news/technology/why-brands-barbie-uber-are-so-hot-chatbots-170577

https://botlist.co/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/chatbots-facebook-inzet-chatbots-messenger



Of neem contact met me op!

E-sites en Trivoly finalist Lovie Awards!

Door E-sites

Wow, dat is cool! Bericht van de organisatie van de Lovie Awards. We zijn met Trivoly genomineerd als finalist in de categorie Experimental and… - Lees meer

Lees verder