Hoe scoren ziekenhuizen online in 2017?

Nieuwsartikel - Geplaatst op dinsdag 21 november 2017

We hebben opnieuw een onderzoek verricht naar de websites van Nederlandse ziekenhuizen en hiermee inzichtelijk gemaakt hoe de ziekenhuizen scoren online. We delen hiermee een overzicht van de kwaliteit van ziekenhuiswebsites en de tegemoetkoming aan de online behoeften van zorgconsumenten.

Ziekenhuizen scoren online een voldoende 

Een deskundig panel bestaande uit developers en Search Engine Optimization (SEO) specialisten, heeft in totaal 81 websites van algemene (perifere) en academische Nederlandse ziekenhuizen geanalyseerd op de volgende onderdelen:

  • Toegankelijkheid/ gebruiksvriendelijkheid
  • Privacy en veiligheid
  • Performance
  • SEO

Gemiddeld scoren de ziekenhuizen een voldoende. In een rapportcijfer uitgedrukt: een 6,5. Op zich een prima cijfer dus. Maar dit cijfer impliceert ook dat er ook nog genoeg te verbeteren is.

Opbouwend oordeel

Met dit onderzoek zijn nuttige inzichten verkregen in de status van ziekenhuiswebsites en verbeterpunten gesignaleerd. De scores zijn omgezet naar sterren, tot in de nauwkeurigheid van halve sterren. De eindscores zijn gerangschikt op het aantal sterren. Binnen hetzelfde aantal sterren wordt een willekeurige volgorde van ziekenhuizen getoond. Het gaat ons om het totaaloverzicht, niet om het oordelen in ‘goed’ of ‘slecht’. We willen aantonen op welke vlakken ziekenhuizen kansen laten liggen met hun website.

Welke kansen zijn er gesignaleerd?

Technologie ontwikkelt snel, de behoeften bij de doelgroep veranderen en soms ook de regelgeving. Op alle vlakken goed presteren, schept kansen om eruit te springen. Stilstaan betekent al snel achteruitgang.

We constateerden helaas dat sommige sites al te lang ‘stilstaan’. Dat we nu nog steeds websites tegenkomen die niet responsive zijn opgezet, dus zich niet aanpassen aan het device waarmee het wordt bezocht, is moeilijk te geloven. Onnodig lange laadtijden en een onveilige verbinding zijn ook van die technische zaken, die eigenlijk niet meer aan de orde mogen zijn in 2017.

Dit zijn problemen van grotere omvang. Er zijn ook nog een hoop quick wins te behalen. Foutieve technische basisinstellingen, zijn gemiste kansen. Als de juiste kennis in huis is, zijn er bij veel ziekenhuiswebsites gemakkelijk en eenvoudig verbeteringen door te voeren. Zo signaleren we nog te veel W3C-, toegankelijkheids- en contrastfouten die van invloed zijn op de beleving van de bezoekers. En ook op SEO vlak, dus voor de vindbaarheid van de websites, zien we lang niet altijd dat alle mogelijkheden worden benut. Zonde!

De resultaten van het onderzoek doen vermoeden dat de invloed van heldere communicatie, patiëntenvoorlichting en klantgerichtheid op ziekenhuiswebsites nog onderschat wordt. Dit goed aanpakken, schept vertrouwen en draagt bij aan de totale zorgbeleving. Van de patiënt centraal zetten zouden we nog meer toe kunnen naar het individu centraal zetten. Want iedere patiënt is anders. Online communicatie kan veel verder dan nu het geval is, worden gepersonaliseerd. Afgestemd op wat een individuele patiënt wil en kan.

Interesse in het onderzoeksrapport?

Ontvang het onderzoeksrapport gratis in je inbox.

ZHO 2017 

Over E-sites en Health

Met innovatieve digitale en mobiele health oplossingen helpt E-sites de zorg persoonlijker te maken en dichter bij de patiënt te brengen. Met een specialisatie in health ontwikkelt E-sites bewezen eHealth, mHealth communicatie en compliance oplossingen voor patiënten, zorginstellingen, pharmaceuten, leveranciers en de overheid. Door te blijven experimenteren met technologie worden continu de nieuwste mogelijkheden benut voor digitale oplossingen die de zorg veranderen.  

Lees verder over wat ons Health team nog meer doet.

 

 

 

Boeiende sessies, Q&A’s én een zuurstofbar - ontmoet E-sites op Mobile Healthcare!

Door E-sites

Over precies een week is Mobile Healthcare losgebarsten in de Jaarbeurs in Utrecht. Wij zijn erbij! - Lees meer

Lees verder