Vandaag gelanceerd: een chatbot voor Paaspop!

Nieuwsartikel - Geplaatst op dinsdag 2 januari 2018

Paaspop wil zich onderscheiden met iets innovatiefs. En meer contact krijgen met bezoekers, want de open- en klikratio van de nieuwsbrieven was altijd vrij laag.

Leuke vraagstukken, waar wij samen met ons Labs innovatie-team wel raad mee wisten! Ons antwoord werd een chatbot, de Paasbot, als vervanging voor de nieuwsbrief en app. De bot is vandaag gelanceerd.

Chat met de Paasbot voor relevante bezoekersinformatie

Als bezoeker kun je nu via Facebook Messenger chatten met de Paasbot. Je stelt vragen en krijgt geautomatiseerd antwoord. Ook werkt het als een soort artiesten Tinder. Je kunt met ‘liken’ en ‘disliken’ aangeven welke artiesten je graag wil bezoeken. Zo komen we achter de voorkeur van elke individuele bezoeker. Die daardoor weer voorzien kan worden van relevante bezoekersinformatie. Bijvoorbeeld wanneer er nieuwe artiesten bekendgemaakt zijn binnen het aangegeven interessegebied, worden er naar deze mensen via Facebook pushberichten gestuurd. Of op het event zelf, kunnen bezoekers met pushberichten getipt worden om alvast naar het juiste podium te lopen waar de artiest gaat optreden, omdat de verzamelde data inzicht geeft in welke artiesten populair zijn.

Maar ook als het gaat om praktische zaken, kunnen bezoekers relevante informatie ontvangen. Aan de hand van het gekochte kaartje en extra vragen, kunnen we bezoekers wijzen op de fietsenstalling. Of de kiss-and-ride plekken.

Het is eveneens mogelijk om te communiceren met een echte Paaspop medewerker. Bij die keuze wordt er vanuit het chatgesprek in Facebook een mailtje gestuurd naar de supportafdeling met een linkje naar de conversatie. De vraag wordt dan overgepakt door een servicemedewerker.

Zelflerende bot

De Paasbot leert terwijl hij gebruikt wordt. Een vraag die niet begrepen wordt, wordt opgeslagen. De Paasbot wordt continu geoptimaliseerd, zodat hij later, wanneer dezelfde vraag opnieuw wordt gesteld, wel het juiste antwoord terug geeft.

Win-win voor festival én bezoekers

Deze manier van data verzamelen werkt twee kanten op. Paaspop weet veel meer van haar bezoekers en kan hier proactief op inspelen. En bezoekers kunnen hele specifieke en vooral relevante en actuele informatie ontvangen. Dit zorgt voor waardevolle interactie die bijdraagt aan een positieve beleving.

Lancering en optimalisatie

De chatbot is in eerste instantie soft gelanceerd. Stilletjes aangezet dus, zonder dat de bot verder werd aangekondigd. Zo konden we nagaan welke vragen er binnenkwamen. Vragen waar de bot nog geen antwoord op had, zijn opgeslagen en verwerkt. Zo kon de chatbot steeds verder geoptimaliseerd worden. Vandaag is de chatbot officieel aangekondigd door Paaspop en kan het chatten beginnen!

Over E-sites en innovatie

E-sites helpt organisaties digitaal te transformeren en te innoveren. Vanuit het speciale innovatie team worden nieuwe technologieën benut en geimplementeerd. Momenteel wordt er gewerkt aan verschillende vernieuwende projecten en geëxperimenteerd met onder andere artificial intelligence (AI), conversational systems en chatbots.

Magento Open Source vs Magento Commerce

Door Daniƫl Klomps

Bij een overstap naar Magento 2 kan je kiezen tussen twee versies. Maar wat zijn de verschillen en de voordelen?

Lees verder