Genomineerde Paaspop chatbot groot succes!

Nieuwsartikel - Geplaatst op dinsdag 1 mei 2018

E-sites ontwikkelde voor Paaspop een zelflerende chatbot, waarmee via Facebook Messenger slim en vernieuwend wordt gecommuniceerd met de doelgroep. We blikken terug op een succesvolle eerste editie. En hopen op een Dutch Interactive Award (DIA), want we zijn met deze case genomineerd!

Het succes van de Paasbot voor festival en doelgroep

Meet Paasbot! De nieuwste medewerker van het Paaspop team. Deze chatbot gaf bezoekers van het populaire Paaspop festival via Facebook Messenger relevante festivalinformatie, bijvoorbeeld over de parkeerplekken of de camping. Maar ook over de line-up. Het leverde een interactieve vorm van communicatie op, die twee kanten op werkte. Want Paaspop verkreeg waardevolle inzichten in de behoeften van haar doelgroep. En festivalbezoekers ontvingen hele relevante en actuele informatie, precies wanneer dat gewenst was. In totaal zijn er zo’n 5000 profielen aangemaakt en hebben we ruim 2000 actieve gebruikers geregistreerd tijdens het festival.

Naast nuttige bezoekers-inzichten leverde het gebruik van de chatbot meer positieve resultaten op voor de Paaspop organisatie. Een flinke besparing in werkuren bij het webcare team bijvoorbeeld. Er bleven veel minder vragen over voor dit team, omdat veel vragen via de chatbot direct beantwoord konden worden. Ook kon de beveiliging beter ingezet worden. Dankzij de Paasbot was er te signaleren bij welke artiest/tent een grote opkomst verwacht werd. Een speciaal risicoteam kon daarop ingezet worden om de grote bezoekersaantallen in goede banen te leiden.

Op naar de volgende Paaspop edities

De Paasbot is zelflerend. Dat betekent dat de Paasbot in het uitgebreide testtraject vooraf en ook tijdens het event zelf constant geoptimaliseerd is. Onbegrepen vragen werden opgeslagen en de antwoorden zijn continu uitgebreid en verbeterd. Deze eerste editie is dus eigenlijk nog maar een startpunt. Met de verkregen data kan de communicatiestrategie van Paaspop nu verbeterd worden. En dit communicatiekanaal is ook na het festival te behouden en te benutten. Naast naam, leeftijd en woonplaats weet Paaspop door gebruik van de chatbot, en met name door de artiesten-tinder (met ‘liken’ en ‘disliken’ gaven gebruikers aan welke artiesten ze graag bezochten), ook veel meer over de muziekvoorkeur van elke individuele gebruiker. Daardoor is het dus mogelijk om vanaf nu veel gerichter te gaan communiceren.

Aangezien de doelgroep enorm divers is en chatbots nog relatief nieuw zijn, richten we ons op een meerjarenplan. Vanuit een partnership met Paaspop voor drie jaar, hebben we de mogelijkheid om de Paasbot verder te optimaliseren en door te ontwikkelen. Voor 2018 hebben hebben we een hele goede technische basis neergezet. Voor de aankomende jaren gaan we kijken naar de customer journey, dus op welke contactmomenten we de chatbot verder nog relevant kunnen inzetten. Uiteraard kijken we ook naar de nieuwe mogelijkheden die gaan ontstaan uit de doorontwikkeling van machine learning als techniek. En willen we proberen de proactiviteit in het bieden van service via de chatbot (via gepersonaliseerde berichten) nog verder te vergroten.

Genomineerd voor een Dutch Interactive Award!

We kijken samen met Paaspop terug op een succesvolle eerste editie. De geavanceerdheid van deze chatbot is niet onopgemerkt gebleven. Want we zijn met de Paasbot genomineerd voor een DIA! Afgelopen week hebben we deze Paasbot case voor een jury verder mogen toelichten. En op 31 mei weten we meer, tijdens het uitreikingsfeest van de DIA’s in Amsterdam. Winnen zou natuurlijk heel gaaf zijn. Onze vingers zijn crossed!

 

Meer weten over de Paasbot? Bekijk de Paaspop case.

 

E-sites hoofdsponsor Emerce Tech Live

Door E-sites

De manier waarop we werken en leven wordt continu beïnvloed door nieuwe technologie. Op het Emerce Tech Live event word je geïnspireerd met de…

Lees verder