Het cookiemonster: de gewijzigde Telecomwet

Nieuwsartikel - Geplaatst op maandag 4 juni 2012

De gewijzigde Telecomwet is eind mei in werking getreden. Dit betekent dat internetgebruikers voortaan toestemming gevraagd moeten worden voor trackingstechnieken. Bijvoorbeeld de in de berichtgeving veelgenoemde cookies. Het gaat om cookies die gebruikt worden voor commerciële doeleinden en (het analyseren van) websitestatistieken.

Privacy bezoeker voorop
Deze gewijzigde wet heeft alles te maken met privacy. Het plaatsen van cookies wordt namelijk beschouwd als het verzamelen van persoonsgegevens en valt daarmee onder de Wet op Bescherming Persoonsgegevens. Het doel van de wet is het bieden van meer privacy en controle voor internetgebruikers. Cookies die gebruikt worden voor een commercieel doel, bijvoorbeeld conversietracking en segmentatie van bezoekers zijn zonder toestemming niet langer toegestaan. Cookies waar de bezoeker baat bij heeft, mogen wel geplaatst worden. Zoals cookies voor het onthouden van gebruikersnamen, het opslaan van artikelen in een winkelmandje en cookies die plaatjes op een website laden.

Analytics ook een cookie
Ook het gebruiken van systemen van derden die cookies gebruiken, bijvoorbeeld Google Analytics, Affiliate netwerken, Advertenties, Like buttons, en Social Sharing vereist toestemming van de webbezoeker. Want dit wordt eveneens beschouwd als het exporteren van persoonsgegevens. Daarbij dragen deze cookies niet bij aan de dienst die de gebruiker afneemt. Ze zijn dus niet in het belang van de gebruiker.

Laatste woord nog niet gesproken
Het laatste woord over deze wijzigingen zal nog lang niet uitgesproken zijn. Op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden. Bijvoorbeeld over de wijze waarop toestemming verkregen moet worden. En over wie verantwoordelijk is bij het plaatsen van de zogenoemde third party cookies door advertentienetwerken. Er wordt al druk gezocht naar eventuele oplossingen zoals gestandaardiseerde opt-ins, een opt-out button of collectieve toestemming. Ook worden de gevolgen op dit moment wellicht nog onvoldoende overzien. Dat de online marketingbranche hiermee een behoorlijke klap krijgt, is niet moeilijk te veronderstellen. Maar ook voor de eindgebruiker heeft het meer negatieve gevolgen dan in eerste instantie misschien lijkt. Neem het adverteren als voorbeeld. Bezoekers die niet instemmen met cookies, krijgen nog steeds advertenties te zien. Maar die zijn dan niet afgestemd op hun interesses. Dit kan irritatie opwekken.

Te nemen maatregelen
De komende tijd zal duidelijk worden hoe bedrijven de gewijzigde wet precies moeten toepassen.
In ieder geval is het goed om te achterhalen welke cookies jouw website gebruikt en zo nodig maatregelen te nemen. Om te voldoen aan de nieuwe normen dient iedere website de webbezoeker duidelijk en volledig te informeren dat er cookies geplaatst worden en voor welk doel. Bijvoorbeeld door het privacy statement of de cookiepolicy aan te passen. Hierin verwijs je naar de tracking cookies, en indien van toepassing ook naar het gebruik van Google Analytics, Google AdWords en bijvoorbeeld affiliate marketing cookies. Een andere maatregel is het vermelden van cookiesplaatsing op iedere webpagina van je websites. Bijvoorbeeld in de footer.
Uiteindelijk dien je de webbezoeker dus ook expliciet om toestemming te vragen. Hoewel er nog geen uitsluitsel is gegeven over de wijze waarop dit dient te gebeuren, is het goed om hier alvast over na te denken.

Informatie en advies
Wat nodig is aan maatregelen, verschilt per website. E-sites informeert en adviseert graag over de wijze waarop je met de gewijzigde wetgeving om dient te gaan. En helpt graag bij de uitvoering ervan. Neem gerust contact met ons op, om de te nemen stappen samen te bepalen.

Zorgmarketingfestival 2012

Door E-sites

Ook in de zorg worden keuzes steeds bewuster gemaakt. Patiënten zijn zorgvuldiger, zorgverzekeraars kritischer en zorginstellingen professioneler… - Lees meer

Lees verder